ANNONS
Annons

Uppdatering av 5D??? Köpa den eller begagnad 5D??

Produkter
(logga in för att koppla)

Wortexwoman

Aktiv medlem
Jag är på jakt efter en ny kamera. Nu kör jag en 30D men vill gå upp "en klass".
Jag skulle vilja ha en 5D för fullformats sensorn, men har hört ryktas om att en uppdatering är på gång.

Är det någon som vet när den släpps, vad den kommer att kosta osv. Är det värt att vänta eller skall jag slå till på en bättre begagnad 5D???

Inköpet kommer väl att ske runt midsommar...när skattepengarna kommer.

Till saken hör väl även att ingen av mina objektiv kommer att funka, så jag behöver köpa mig något bra 2,8 till nya kameran också.

Har ni några bra åsikter???

Wortexwoman skrev:

Är det någon som vet när den släpps, vad den kommer att kosta osv. Är det värt att vänta eller skall jag slå till på en bättre begagnad 5D???

Canon= inga kommentarer

Så det är alltså inte officiellt ännu? Bara rykten???
Ändå så ser man fler och fler som säljer av sina 5D:s på t ex blocket nu???? Hmmm, suspekt!!!!

Jag skulle avvakta och se vad som händer på årets Photokina.

Canon har ju nyligen uppdaterat samtliga deras D-SLR hus utom 5D.

Det betyder att om dom ska släppa någon ny D-SLR under Photokina så är det just 5D som måste uppdateras.

Den nya 5D MkII eller vad den nu kommer att heta lär väl få en prislapp på mellan 20-25000 kr.

/Daniel

Alright, men när är årets Photokina då?
Det är ju så svårt att vänta när man väl fått något i huvudet....

Kommer den att kosta 25 så räcker ju de pengarna både till dugligt objektiv och beggat hus också.

Ååå, dessa kval, västvärldens lyxproblem :))

Augusti brukar det väl vara, men frågan är när själva huset finns i handeln... lär väl dröja till jul kanske? :-(

/Daniel

Äsch, då får det bli ett begagnat 5D-hus. Annars hittar jag nog på andra saker att köpa för pengarna bara...
Nåja, mer pengar att köpa ett bra objektiv för istället då :)

dsa1979 skrev:
Augusti brukar det väl vara, men frågan är när själva huset finns i handeln... lär väl dröja till jul kanske? :-(

/Daniel

Årets photokina är i alla fall 23-28 september.

Ja, jag är säker =)
En info folder damp ner i lådan igår direkt från Tyskland

SÅ den lär inte vara i butik för än i slutet av året. (nov-dec gissar jag på)

Tittade på din kameraväska och ditt Sigma 70-200 fungerar utmärkt på 5D liksom 50 1,8.

Föreslår Canon 24-70 i stället för din Sigma 18-50, finns ofta till salu beggad här på FS och är perfekt med 5D om du vill ha 2,8. Det motsvarar 16-44 på din 30D och ger alltså ganska bra vidvinkel också.

Tveka inte på att köpa 5D, hur underbar som helst, vilket bett i bilderna! Enda jag stör mig på är bara 3b/sek, fast då kör jag ett annat hus då jag behöver snabbare.

Väntan..

Jag har väntat i ett år på en ny 5D Mk II pga ryktesspridningen och till slut blev det en 5D.

Ångrar inte en sekund att jag köpt den. Den är värd varenda krona och som amatör tror jag inte jag kommer att behöva uppgradera till en bättre kamera på några år. Om de nu lyckas få fram en bättre till det priset....

Så mitt råd är: KÖP NU!

/Seb

BugEyes skrev:
Tittade på din kameraväska och ditt Sigma 70-200 fungerar utmärkt på 5D liksom 50 1,8.

Föreslår Canon 24-70 i stället för din Sigma 18-50, finns ofta till salu beggad här på FS och är perfekt med 5D om du vill ha 2,8. Det motsvarar 16-44 på din 30D och ger alltså ganska bra vidvinkel också.
Nu blev det väl ändå lite fel 16-44. En 24-70 motsvarar väl ca 38-112 på en 30D. Men jag håller med om att en 24-70 är kalas speciellt om hon går i tankar att uppgradera till FF. personligen skulle jag ha valt att köpa vettig optik anpassad till FF-sensor och vänta in uppföljaren till 5D. Det är rätt när nu och jag tror att uppföljaren kommer vara bättre på det mesta. Inte minst hanteringsmässigt.

paul innergård skrev:
Nu blev det väl ändå lite fel 16-44. En 24-70 motsvarar väl ca 38-112 på en 30D. Men jag håller med om att en 24-70 är kalas speciellt om hon går i tankar att uppgradera till FF. personligen skulle jag ha valt att köpa vettig optik anpassad till FF-sensor och vänta in uppföljaren till 5D. Det är rätt när nu och jag tror att uppföljaren kommer vara bättre på det mesta. Inte minst hanteringsmässigt.

Han har räknat rätt men du har fattat fel... 8)

Räkneexemplet beskriver vilken sorts glugg monterad på en 30D som motsvarar en 24-70 på en 5D

Re: Väntan..

M X skrev:
Jag har väntat i ett år på en ny 5D Mk II pga ryktesspridningen och till slut blev det en 5D.

Ångrar inte en sekund att jag köpt den. Den är värd varenda krona och som amatör tror jag inte jag kommer att behöva uppgradera till en bättre kamera på några år. Om de nu lyckas få fram en bättre till det priset....

Så mitt råd är: KÖP NU!

/Seb
Mycket talar för att priset på fullformat är på väg ner och det ganska så rejält. Det är troligtvis Sony som kommer vara trendsättande gällande prissättningen framöver. idag kan du få en 5D i toppskick för mellan 14000-16000 kr. I höst när nya modellen troligtvis kommer lär begagnade 5D i nyskick ligga på mellan 11000-13000 kr. Mark III räknar jag kallt med sjunker till ca 23000-24000 kr mot ca 27000-29000 kr idag.

Jag skulle slå till på en ny 5D nu med de priser som råder. Jag tror knappast uppföljaren kommer att ha samma sköna bildkvalite. Det blir antagligen för många pixlar. Tolv MP och fullformat verkar vara en fin kombination.

Dessutom, 1Ds Mark II är bara 11 månader äldre som modell, än vad 5D är. 1Ds Mark II kostar begagnat ungefär lika mycket som en ny 5D. Något att fundera på om man vill ha fullformat.

ja, kör på antingen en ny ellr bättre begagnad 5D. Finns inget mkt annat än rykten som tyder på någon efterföljare, och kommer det en, dröjer det en jeffla stund. Bildkvaliten i 5D är ju underbar, inget man vill vänta ett år ellr mer på om de inte är abslolut nödvändigt;)

paul innergård skrev:
Det är rätt när nu och jag tror att uppföljaren kommer vara bättre på det mesta. Inte minst hanteringsmässigt.

Hmm nu får du allt förklara dig lite! Hantermässigt tycker jag den är underbar, rätt lik mark III, lite därför jag bytte min mark II mot 5D för att matcha mark III:n mer, (å inte minst FF + utnyttja mer vidvinkel men)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar