Annons

Underexponerar 300D vid blixtfoto?

Produkter
(logga in för att koppla)
niklasl skrev:
Brukar man inte ligga på sjukhus med sugdrän i lungsäcken om man har punkterad lunga? Eller det kanske du gör? Krya på dig...
Luftbubblan minskade när jag låg inne så det var precis att jag slapp dränering. Kom hem igår.
Röntgen på fredag igen.

Jag hade tur som klarade mig med flera små skador istället för en stor.

Tack...
 
mipert skrev:
Det verkar inte vara mycket till blixtljus på Peter(?).
Ljuset kommer mest uppifrån och det syns inga skuggor från frontalljus (blixt).

Kanske var blixten riktad åt fel håll eller inställd på M?

Jag intresserar mig för; ”No strobe return detection”.

Hej!
Nej, blixten var riktad rakt på!
Kameran i P-läge.

Vad betyder "No strobe return detection"???

/Catarina
 
niklasl skrev:

Är din kamera köpt ny, Catarina, eller kan det vara någon som kan ha ändrat inställningarna?

Min kamera är köpt ny, i oktober förra året, och jag har aldrig ändrat på några inställningar.

Om jag skall kolla kameran och vill ha det åtgärdat på garantin, då är det lite bråttom med andra ord.

/Catarina
 
gerhardp skrev:
Precis som mipert säger så har din blixt inte lyst upp bilden särskilt mycket. Så gott som allt ljus kommer, som sagt, uppifrån.

Man kan också konstatera att notpapperet borde varit betydligt ljusare än skjortan om blixten hade varit en betydande ljuskälla, vilket den försöker vara i programläget.

Faktum är att jag tvivlar på att blixten löst ut alls. Fel på inställningar eller blixt är min slutsats.

/G

Det du säger om att det kan vara fel på blixten känns faktiskt lite skönt!
Jag söker ju alltid felet hos mej själv och har varit lite låg idag bara för det.
Det KAN ju faktiskt vara fel på antingen kameran eller blixten!
Det värsta är att jag köpte blixten och kameran på olika ställen. Blixten är köpt på Scaninavian Photo och deras kundservice upplever jag som obefintlig. Det är jobbigt att gå dit och klaga!
/Catarina
 
Min gamla e-200 något funkar inte så jag använder den inbyggda. Ska nog investera i en 430/550 eller dylikt inom snar framtid.
 
En sak till bara innan jag åker in till stan och blir frånvarande ett tag.

Det här problemet uppträder bara när jag fotograferar på scen.
Hemma kan jag skjuta av hur många testbilder som helst utan att märka att blixten mattas av.
Det är i mörka miljöer som "suger ljus" jag märker det. På scenerna jag fotat hittills har det varit svart bakgrund och flera meter till väggen bakom. Dessutom väldigt högt i tak. Blixten har ingenting att reflektera mot, som det finns om jag testar hemma, inomhus.

Det är svårt att göra tester hemma, när jag inte har samma förutsättnigar.

/Catarina
 
camag skrev:
...Det är i mörka miljöer som "suger ljus" jag märker det...
Mörka miljöer borde ge överexponering snarare än underexponering.

En mörk miljö betyder för automatiken ”mer ljus” och om det ändå blir underexponerat beror det på för långt avstånd eller felinställning.

”No strobe return detection” betyder troligen att kameran inte märker av att det kommer tillbaka något blixtljus från motivet, ergo ingen blixt har belyst motivet.
 
RolandM skrev:
Den går utmärkt att köra på svenska. Det är att byta språk efter att hacket i ilaggt som inte går, med mindre än att originalprogramvaran läggs i.

Ursäkta om jag slirar i tråden, men du installerar alltså hacket fast kameran är inställd på SV?
 
Det här är en helt obekräftad teori

Det här är en helt obekräftad teori, som jag kom på nu. Eventuellt hänger inte blixten med på kamerans brännviddsförvrängning.

Min 420 ex visar 105mm, när jag använder optiken på 105 mm. För kameran motsvarar det dock en brännvidd över 160 mm, vilket gör att ljuskäglan från blixten helst skulle vara snävare. Nu står du ju längre ifrån än vad du annars skulle ha gjort för att få motsvarande komposition.

Detta är en sanning med modifikation då den förvrängda brännvidden beror på att sensorn är mindre än en vanlig filmruta. Ljuset på det avståndet borde vara detsamma, men det kanske ändå kan lura automatiken på något vis.
 
Har fotat scen flera ggr. utan dessa problem. Jag tror det är fel på blixten.

Känner du inte någon med en likadan blixt så du kan testa..?
 
Jag tror jag känner en kille som har likadan kamera och blixt, men det får jag undersöka en dag när jag får tid att testa. Jag behöver ju också testmiljö som passar...

/Catarina
 
camag skrev:
Jo, nu senast använde jag originalobjektivet, det som man får med kameran 18-55 mm.

Alla bilder blir inte mörka, men 8 av 10.

Jag riktar blixten rakt på utan bouncer.

Jag vet hur kameran mäter ljuset och siktar därför medvetet på något väldigt mörkt innan jag komponerar bilden, om ni förstår vad jag menar?
Jag har valt att endast ha den allra mittersta focuspunkten aktiv.

Jag har funderat på hacket, men vad exakt är det jag kan göra med det installerat som jag inte kan göra nu?

/Catarina

Hej Catarina!

Är långt ifrån någon expert, men har ett par funderingar kring ditt problem och kring det du skriver ovan.

1. Varför ljusmäter du på "något väldigt mörkt". Om du gör det kommer ju kameran att uppfatta att den behöver mycket ljus och ditt huvudobjekt (Peter) borde bli överexponerad. Min uppfattning är att man bör mäta på det objekt man vill ha korrekt exponerat (om man inte är ute efter speciella effekter d.v.s.). Sedan har det också betydelse HUR du mäter när du skall omkomponera bilden. Har du använt automatiklås-funktionen? I annat fall måste du hålla nere avtryckaren när du omkomponerar, annars mäter kameran om. Jag föredrar själv att använda automatiklås, eftersom man annars sannolikt får skärpan på fel ställe.

2.Någon här har tidigare skrivit att ljuset verkar komma uppifrån vilket jag också tycker. När man ser på bilden ser den ut att vara tagen lite underifrån, i grodperspektiv. Kan det vara så att du har fått in starkt ljus i kameran vid mätningen och att den därför dragit ner på "krämen"?

Skulle också var intressant att veta om detta är hela bilden eller ett urklipp.

Tja, det var några glada amatörfunderingar från mig. Hoppas du får rätt på problemet.

Lycka till.

MVH

Arne S
 
Arne!
Jo varför jag ljusmäter mot något mörkt beror just på att jag haft problem med mörka bilder. Jag försöker lura kameran att tro att det är väldigt mörkt - just för att den skall kräma på lite med blixten.

Och ja, jag håller ner avtryckaren när jag komponerar om, för att behålla skärpan där jag mätt.

Ljuset på stället jag fotograferade på var lampor i taket ovanför artisterna, så det stämmer nog att det ser ut så.

I den här bilden verkar det ju faktiskt som om blixten inte alls fyrats av. Jag får många sådana varje gång jag fotograferar inomhus, på scen.

Den här bilden jag lagt med här som exempel är hela bilden, inget urklipp.

Tack för att du funderat på mitt problem!
/Catarina
 
camag skrev:
Och ja, jag håller ner avtryckaren när jag komponerar om, för att behålla skärpan där jag mätt.
Där gör du fel. Kameran låser inte exponeringen/blixteffekten i den aktiva fokuspunkten när du "halvpressar". När du gör det låser den endast fokus. För att låsa exponeringen/blixten skall du sikta på det objekt som du vill mäta på och trycka på knappen *.
I den här bilden verkar det ju faktiskt som om blixten inte alls fyrats av. Jag får många sådana varje gång jag fotograferar inomhus, på scen.
Det är inte så att blixten inte hinner ladda om för att ge full styrka? Kollar du att den röda lampan tänds innan du trycker av?

/G
 
Garantirep

Hej
Jag har haft stora problem vid exponering med min 300D tillsammans med extern blixt. Både EX420 och 550.
Det blev helt uppåtväggarna. Kolbåt eller utfrätt omvartannat helt utan logik.
Jag fick exponeringsmätenheten utbytt på garantin, men har dessvärre inte haft tillgång till någon blixt sedan jag fick tillbaks kameran.
Däremot är den åter inne på garantiärende, eftersom autofokusen ställer skärpan konsekvent bakom objektet. (Ja, jag har testat med olika objektiv)

Så om dina problem fortsätter tycker jag inte du ska dra dig för att lämna in på garantirep. Men det tog även mig lång tid att inse att det var kameran och inte jag som felade.

Ett tips för exponering dock: Du har en knapp vid tummen. Om du trycker på den skjuter kameran en förblixt och låser blixtexponeringen efter mätresultatet. Så måste jag ALLTID göra för att få bra bilder med den inbyggda blixten.

Peter
 
Hej Peter!
Tack för att du berättar detta!
Jag har lärt mej en del av alla svar jag fått i den här tråden!
Bland annat det med automatiklåset!
Det borde jag vetat för länge sedan, men det var ju tur att jag fick lärt mej det nu i alla fall.

Det där du säger med att blixtbilder slumpvis blir alldeles mörka eller helt urfrätta, helt utan logik, det stämmer för mej också!
Två bilder efter varandra kan bli så totalt olika att man inte fattar att dom är tagna samma dag ens.

Usch!
Skall jag verkligen behöva lämna in min kamera igen och försöka leva utan den!?
Det går nog inte!

/Catarina
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.