Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixtfotograftering - behöver råd!

Produkter
(logga in för att koppla)
För den som är riktigt intresserad av att lära sig blixtfotografering med Canon EOS kameror kan jag rekommendera följande länk.

Obs! Se till att du har gott om tid!!

http://photonotes.org/articles/eos-flash/

En kortversion:
I (P) programläget försöker kameran sätta så kort exponeringstid som möjligt (oavsett ljus) för att du skall slippa stativ, att bakgrunden ev blir svart tar den ingen hänsyn till. Om det är Ljusare än 13 EV (exposure value) så förutsätter P-läget att du vill använda upplättningsblixt och om det är under 10 EV så är den programmerad att blixtexponera förgrunden. Tid och bländare sätts automatiskt beroende på ljus (1/60sek-max blixtsynktid) och objektivets ljusstyrka.

I (TV) bländarautomatikläget ställer du exponeringstiden och kameran väljer bländare för att exponera bakgrunden korrekt. Blixtljuset (styrkan) bestäms av blixten. Blixten jobbar alltid som upplättningsblixt i TV-läget till skillnad mot i P-läget.

I (AV) Tidsautomatikläget ställer du bländaren beroende på vilket skärpedjup du vill ha och kameran väljer en slutartid mellan 30sek-max blixtsynktid för att exponera bakgrunden korrekt.
I "mörker" fungerar AV-läget i "långsamt synkläge" vilket innebär att du kan behöva stativ. Precis som i TV-läget fungerar blixten som upplättningsblixt. Vissa EOS har en "custom function" som innebär att du kan låsa exponeringstiden till högsta blixtsynktid i AV-läget.

I (M) Manuella läget väljer du både exponeringstid och bländare och bakgrunden (befintliga ljuset) exponeras utifrån dina inställningar. Motivet blir belyst utifrån blixtens automatiska blixtljusmätning, du bör kolla så att blixtens räckvidd (på blixtens display) är tillräcklig för att lysa upp objektet.

Blev visst lite långt även om det var kortversionen ;)

Mvh / Peter
 
Stort tack för länken - skall läsa den någon gång när jag har en vecka på mig... ;)

Ännu större tack för "kort"-versionen - det förklarar mycket bra hur det fungerar. Jag känner mig betydligt mera upplyst (!) nu!

Mvh
Anders
 
Återigen ett stort tack till Peter för länken

http://photonotes.org/articles/eos-flash/

Printade ut hela klabbet och har nu tagit mig igenom de första 50-sidorna och har fått lära mig mycket! De observationer jag gjort när jag testat är helt i linje med hur kameran skall fungera - manualen från Canon är lite tunn jämfört med denna information!

Rekommenderas varmt för alla med EOS kameror!!

Mvh
Anders
 
Det var så lite... eller mycket i detta fall ;)
En stor eloge till NK Guy, som är upphovsmannen bakom den digra luntan (motsvarande nästan 80 A4-sidor info)!

Mvh / Peter
 
Tack för alla tipsen i tråden!

Hade lite problem igår när jag skulle fota mina vänner när dem åkte skateboard inomhus. Slutartider är alltid satt till 1/60 och det räckte inte riktigt för dem snabba rörelserna.

Ska helt klart testa M-läget nästa gång.
 
Hannes, när du testar manuellt kan det vara effektfullt att köra på 1/60-1/125 sek och samtidigt synka blixten på andra ridån för att få lite fartkänsla i bilderna.

Lycka till/Peter
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.