Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Extern blixt och 300D i TV-läget

Produkter
(logga in för att koppla)
camag skrev:
Jag vill tacka er som försökt hjälpa mej med mitt "problem" samtidigt som jag vill fråga:

Finns det ingen mer som har några idéer om varför blixten inte löser ut i dagsljus?
Är det helt som det skall, eller har jag gjort något fel, det är frågan.

/Catarina
Det är inte så att den faktiskt löser ut men med låg effekt? I TV- och AV-läget exponerar kameraautomatiken efter befintligt ljus och fyrar bara av en fyllnadsblixt.

Vill du att blixten skall lösa ut med högre effekt får du köra i manuellt läge.

Läs mer här:
http://photonotes.org/articles/eos-flash/#faq7

Här kan du läsa mer om blixtfotografering med EOS-kameror:
http://photonotes.org/articles/eos-flash/

/G
 
Tack!
Två mycket bra länkar som jag skall försöka knaggla mej igenom på min värdelösa engelska, hihi.

Vad jag förstår hittills - kan det mycket väl vara handhavande-fel... eller hur?

Nej, blixten löser inte ut alls. I exif står Blixt: avfyrades ej.

Tiden blir ju lååång, eftersom jag medvetet ställt in den så. Men eftersom blixten uteblir, så blir ju inget skarpt i bilden, som det var tänkt av mej. Fast jag tänker säkert fel...

/Catarina
 
camag skrev:
Nej, blixten löser inte ut alls. I exif står Blixt: avfyrades ej.

Tiden blir ju lååång, eftersom jag medvetet ställt in den så. Men eftersom blixten uteblir, så blir ju inget skarpt i bilden, som det var tänkt av mej. Fast jag tänker säkert fel...

/Catarina

Om du nu har lång slutartid, har du också så lång slutartid att du egentligen borde ställa in kameran och blixten på slow sync eller något sådant?
Attans, skulle ha kollat i går då jag hade kameran och instruktionsboken tillgänglig här hemma. Snabbare än synktiden kan man ju inte ställa in, vilket du visst själv har noterat. Men du kanske ställer in för långsamma tider för att köra normal synk?
 
Just där har vi min fråga!

Går det att ställa in någonstans i kameran, typ som det tydligen går på D70, slow synk?

Jag hittar inget i manualerna och jag har verkligen letat.

Det enda med blixt jag hittar överhuvud taget är det där med röda ögon.

Finns det några andra inställningar man kan göra för att tvinga blixten att lösa ut?

/Catarina
 
Tyckte mig se i den tyska handboken att blixten kan ställas in för Highspeed synk, vilket i såfall indikeras med "FP" i kamerans sökare. Det finns ett reglage för detta på blixten. Canon 300D är kapabel att hantera denna metod när den ställs in på blixten även utan det ryska hacket. Detta innebär att blixten pulsar ut ljus flera gånger under exponeringen, så att hela filmrutan blir belyst med tanke på att ridån aldrig är helt öppen på kortare tider än 1/200 s..
 
RolandM skrev:
Tyckte mig se i den tyska handboken att blixten kan ställas in för Highspeed synk, vilket i såfall indikeras med "FP" i kamerans sökare. Det finns ett reglage för detta på blixten. Canon 300D är kapabel att hantera denna metod när den ställs in på blixten även utan det ryska hacket. Detta innebär att blixten pulsar ut ljus flera gånger under exponeringen, så att hela filmrutan blir belyst med tanke på att ridån aldrig är helt öppen på kortare tider än 1/200 s..

Rättelse:
Det står inte "FP" i sökaren utan ett "H" intill blixtsymbolen, när higspeedläget nyttjas, som på blixtar kan benämnas "FP".
 
Får jag fråga vad du är ute efter för effekt, har du lust att lägga upp en bild där man ser hur det ser ut och berätta vad du kört på för inställning på kameran.
 
Lägga upp en exempelbild kan jag göra i kväll!
När jag har tillgång till bilder och så vidare!
Hav tålamod.

/Catarina
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.