Annons

Underexponerar 300D vid blixtfoto?

Produkter
(logga in för att koppla)
Mats!
Jag har inte pratat med Canon. Jag ville fråga Er här i forumet först.
Jag misstänker ju alltid att det är mej det är fel på och inte utrustningen, därför vill jag inte riskera att bli helt bortgjord hos Canon och få stå där med skammen för något löjligt handhavandefel...

/Catarina
 
Förstår hur du menar Catarina,men eftersom det inte finns något som man kan handha fel (blixten saknar ju inställningsmöjligheter och du kör i auto-läget), så måste felet ligga i kameran eller blixten, och inte hos dig.

Det skulle vara lite intressant att titta på informationen som finns i bilden (EXIF som Mikael Pertmann nämnde), men jag har ingen aning om hur man får ut den.
 
Blixt rakt på ca:3m, P inställning. Kväll utan nära ljuskälla..
 

Bilagor

  • testraktpa.jpg
    testraktpa.jpg
    25 KB · Visningar: 259
Inte för att jag är säker på något sätt, men jag tror helt enkelt att det är handhavandefel.

Jag har haft en lång och givande diskussion via mail med en väldigt duktig fotograf här på fotosidan. Han har lärt mej ett och annat. Jag kanske helt enkelt måste ställa in mej på att verkligen lära mej hur kameran fungerar och varför...

Det är tufft att inse, men jag tror att det var jag som inte gjorde rätt.
Men det får mina tester avgöra, dom som börjar i morgon =)

Tack för tips och råd!

/Catarina
 
Jag har fått känslan av att blixtbilderna blir ett 2/3 steg för mörka. Enklaste sättet att justera detta är reglera blixstyrkan om det går på blixten och det ännu enklare sättet är att peta i det ryska hacket och få blixtljuskomensation på knappen "JUMP". Fungerar klockrent, även för den inbyggda blixten.
 
Antagligen är det snart dags för det ryska hacket för min kamera också. Jag har inte hört någon som det gått galet för ännu, eller?
Förutom det där med språket då.

/Catarina
 
camag skrev:
Antagligen är det snart dags för det ryska hacket för min kamera också. Jag har inte hört någon som det gått galet för ännu, eller?
Förutom det där med språket då.

/Catarina

Den går utmärkt att köra på svenska. Det är att byta språk efter att hacket i ilaggt som inte går, med mindre än att originalprogramvaran läggs i.

Tänk att få FEC
Tänk att få spegeluppfällning på enkelbildtagningsläget, med spegeluppfällningen aktiverad
Tänk att få serietagning utan spegeluppfällning på serieläget, med spegeluppfällningen aktiverad.
Tänk att få in 79 bilder i RAW istället för 65 på 512 Mbyte kortet.
Tänk att kunna växla mellan fokusering OS och AI
Tänk att kunna välja funktioner för SET-knappen

Bara att peta i den, för den fungerar klockrent i de kameror jag har stoppat in den i.

/Lycka till
 
Om jag bara förstod alla dom där förkortningarna och meningen med spegeluppfällning (med risk för att göra bort mej ytterligare, förutom det jag redan gjort...) så skulle jag kanske begripa varför jag så gärna vill ladda ner det...

/Catarina
 
Jag sitter med en punkterad lunga och har tråkigt så jag tar mig friheten att fundera lite.

Med den blixten och filmkänsligheten på ISO200 så borde du kunna fotografera med 5,6 på ett avstånd av upp till 10 meter utan att få underexponering, om blixten löser ut med full styrka.
Eftersom du fotograferat med en 85:a verkar du ha stått på ungefär det avståndet, kanske runt 7-8 meter.

Den vita skjortan kan luras en del men samtidigt har du använt flerfältsmätning och sådan brukar inte luras av den sortens motiv.

Så här ser EXIF ut för denna bild;
 

Bilagor

  • untitled-1.gif
    untitled-1.gif
    3.2 KB · Visningar: 221
Senast ändrad:
Det verkar inte vara mycket till blixtljus på Peter(?).
Ljuset kommer mest uppifrån och det syns inga skuggor från frontalljus (blixt).

Kanske var blixten riktad åt fel håll eller inställd på M?

Jag intresserar mig för; ”No strobe return detection”.
 
mipert skrev:
Det verkar inte vara mycket till blixtljus på Peter(?).
Ljuset kommer mest uppifrån och det syns inga skuggor från frontalljus (blixt).

Kanske var blixten riktad åt fel håll eller inställd på M?

Jag intresserar mig för; ”No strobe return detection”.


testa med en annan blixt, du kan fått en defekt en :)
 
Man måste inte installera "ryska hacket" för att få FEC - med FECSet går det ändå, även om kameran måste vara kopplad till datorn. Programmet ändrar alltså inte firmware utan påverkar bara blixtljusexponeringskompensationen.

Är din kamera köpt ny, Catarina, eller kan det vara någon som kan ha ändrat inställningarna?
 
Precis som mipert säger så har din blixt inte lyst upp bilden särskilt mycket. Så gott som allt ljus kommer, som sagt, uppifrån.

Man kan också konstatera att notpapperet borde varit betydligt ljusare än skjortan om blixten hade varit en betydande ljuskälla, vilket den försöker vara i programläget.

Faktum är att jag tvivlar på att blixten löst ut alls. Fel på inställningar eller blixt är min slutsats.

/G
 

Bilagor

  • peterharrysson.jpg
    peterharrysson.jpg
    17.5 KB · Visningar: 226
gerhardp skrev:
Precis som mipert säger så har din blixt inte lyst upp bilden särskilt mycket. Så gott som allt ljus kommer, som sagt, uppifrån.

Man kan också konstatera att notpapperet borde varit betydligt ljusare än skjortan om blixten hade varit en betydande ljuskälla, vilket den försöker vara i programläget.

Faktum är att jag tvivlar på att blixten löst ut alls. Fel på inställningar eller blixt är min slutsats.

/G

jävlar va tjock gubben e
 
Zepofan skrev:
Helt OT: Punkterad lunga....vad har du hittat på??!!
Körde vält med MTB i helgen.

Skrubbsår, blåmärken, skadade revben och trecentimeters jack i höger lunga [den sprack av smällen].

Utan hjälm kanske det gått illa, dunkade i huvudet två gånger så det studsade.
Eller så hade jag bara fått en lättare hjärnskakning, man vet aldrig.
 
mipert skrev:
Körde vält med MTB i helgen.

Skrubbsår, blåmärken, skadade revben och trecentimeters jack i höger lunga [den sprack av smällen].

Utan hjälm kanske det gått illa, dunkade i huvudet två gånger så det studsade.
Eller så hade jag bara fått en lättare hjärnskakning, man vet aldrig.
Brukar man inte ligga på sjukhus med sugdrän i lungsäcken om man har punkterad lunga? Eller det kanske du gör? Krya på dig...
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.