Annons

Underexponerar 300D vid blixtfoto?

Produkter
(logga in för att koppla)

camag

Aktiv medlem
Hej
Jag har en Canon 300D och en Speedlite 420EX som fungerar sådär halvbra ihop.

Nu vill jag fråga om det är fler som upplever samma problem som jag.

Mina bilder blir ofta väldigt mörka.
Det här gäller när jag fotograferar inomhus, till exempel på en scen.

Jag står inte för långt ifrån och alla batterier är nyladdade - ändå blir bilderna underexponerade.

Jag väntar ett tag mellan varje exponering för att blixtens batteri skall kunna ladda upp på nytt.

Jag har oftast, nästan alltid, kört på P-läget.

Vad gör jag för fel?
Eller - finns det några knep?
När ni svarar, tänk på att ni talar till en nybörjare! Tack.

/Catarina
 
Hej!

Vilka inställningar kör du på blixten?


Testa att sätta kameran på manuellt läga och prova dig fram till bra exponering med hjälp av histogrammet.
 
Eeeh, inställningar på blixten?
Jo jag har bara ställt allting på auto, jag tror inte att det går att ställa in så mycket mer?

Jag är inte hemma nu och kan kolla, men jag får undersöka det när jag kommer hem.

/Catarina
 
camag skrev:
Eeeh, inställningar på blixten?
Jo jag har bara ställt allting på auto, jag tror inte att det går att ställa in så mycket mer?

Jag är inte hemma nu och kan kolla, men jag får undersöka det när jag kommer hem.

/Catarina


Blir bildern alltid mörka när du fotar inomhus? vilket objektiv använder du? Har du blixten riktad rakt på?
 
Nu har jag kanske helt fel då jag inte har provat med blixtfoto, men jag har för mig att jag läste någonstans att 300d mäter hur starkt blixtljuset ska vara i den mittersta AF-punkten. Det vill säga INTE den aktiva mätpunkten.

Om du vill vara olaglig borde du ju kunna installera hacket och på så sätt kan du justera i kameran att blixten alltid ska överexponera något steg.

/ Marcus
 
Jo, nu senast använde jag originalobjektivet, det som man får med kameran 18-55 mm.

Alla bilder blir inte mörka, men 8 av 10.

Jag riktar blixten rakt på utan bouncer.

Jag vet hur kameran mäter ljuset och siktar därför medvetet på något väldigt mörkt innan jag komponerar bilden, om ni förstår vad jag menar?
Jag har valt att endast ha den allra mittersta focuspunkten aktiv.

Jag har funderat på hacket, men vad exakt är det jag kan göra med det installerat som jag inte kan göra nu?

/Catarina
 
Hej,

Jag använder 300D tillsammans med en 550EX blixt och upplever inte dina problem. Detta dock förutsatt att du inomhus riktar blixten i 60° läget och inte rätt fram.

Jag tror att du använder blixten "rakt fram" och då blir motivet bra men bakgrunden kan bli underexponerad.

Testa således att rikta blixten uppåt.

Du borde väl kunna kompensera exponeringen på blixten. Det funkar i alla fall på 550EX
 
academic skrev:

Jag tror att du använder blixten "rakt fram" och då blir motivet bra men bakgrunden kan bli underexponerad.

Testa således att rikta blixten uppåt.

Du borde väl kunna kompensera exponeringen på blixten. Det funkar i alla fall på 550EX

Jag använder blixten "rakt fram", men motivet blir lika underexponerat som bakgrunden. Det går knappt att urskilja människan...

Jag vet inte om det går att kompensera exponeringen, men jag tror inte det. Någon som har samma blixt? Speedlite 420EX.

/catarina
 
Jag är mycket nöjd med min 420 EX till 300D. Det är inte så enkelt att skärmen på kameran är ställd på låg ljusstyrka? Upplevder du samma problem på Dataskärmen? Vet att vissa uppleft kamerans förhandsgranskning som dålig..

Jag tycker min blixt ger ett jämnt och fint ljus i de flesta situationer. Jag kör inte hacket (än). Jag tycker att kameran klarar av blixtens inställningar utmärkt.
 
Senast ändrad:
Lizard skrev:
Det är inte så enkelt att skärmen på kameran är ställd på låg ljusstyrka? Upplevder du samma problem på Dataskärmen?

Nä nä, det är inte så enkelt. Displayen är ställd på starkaste ljusstyrkan. Jag upplever det ordentligt först när jag tittar på bilderna på datorn.

Jag tror ju alltid att felet ligger hos mej själv - men kan det vara något fel på kamera eller blixt i detta fallet?

/Catarina
 
Hej Catarina
Jag reagerade på att du skrev "Det här gäller när jag fotograferar inomhus, till exempel på en scen". Eftersom avståndet till motivet har stor betydelse vid blixtfoto, så undrar jag om det inte kan vara så att blixten helt enkelt inte orkar lysa upp motivet tillräckligt... men det var bara en tanke!

Har du något exempel som du kan ladda upp?

/Mats
 
Ett tips för att andra skall kunna felsöka är att lägga in bilden här i tråden.

Det enda du skall göra är att ändra storleken till max 400 pixlar och spara den.

Då kan man se bilden och lättare komma fram till problemet och dessutom titta på den information som finns i bilden, EXIF som berättar vilka inställningar du hade på kameran.
 
300D är mjukvarumässigt styrd att underexponera blixtbilder, vid automatik (som tex 420ex och inbyggd blixt). Om du installerar "ryska hacket" så kan du själv styra detta.

På en blixt med manuella inställningsmöjligheter, tex 550 ex, kan man givetvis göra detta även utan hacket.
 
Maxell skrev:
Hej Catarina
Jag reagerade på att du skrev "Det här gäller när jag fotograferar inomhus, till exempel på en scen". Eftersom avståndet till motivet har stor betydelse vid blixtfoto, så undrar jag om det inte kan vara så att blixten helt enkelt inte orkar lysa upp motivet tillräckligt... men det var bara en tanke!

Har du något exempel som du kan ladda upp?

/Mats


Hej Mats!
Jag skall försöka att ladda upp bild så fort jag kommer hem. Jag har förut haft problem med att göra bilderna tillräckligt små för att kunna laddas upp i forumet, men jag skall försöka igen.
(Det värsta är att jag suttit och gjort om/redigerat originalfilerna utan att tänka. Jag får se om jag kan hitta ett annat exempel än det jag tog i helgen...)

Avståndet till motivet i detta fallet var cirka 3 meter, det KAN inte vara för långt avstånd!?

/Catarina
 
Jag hade i alla fall bara detta problem med den inbyggda blixten. Oftast kör jag blixten i taket eller använder en bouncer för att undvika direkt ljus, och ändå tycker jag "lillblixten" räcker gott och väl till mycket längre avstånd än du beskriver.
 
Nu lyckades jag äntligen förminska en bild så att den får plats här i forumet.
(Det går inte med min mac-version av Photoshop Elements! Det minsta jag lyckats med är 84K och det går ju inte. Jag fick använda en PC istället och då gick det!)
Här är den. Hoppas att ni kan se vad jag menar!
/Catarina
 

Bilagor

  • 0487.jpg
    0487.jpg
    40.1 KB · Visningar: 312
Definitivt underexponerad!

3 meter borde ju inte vara några problem heller.

Någon skrev att 300D är programerad att underexponera, men så här mycket kan inte vara meningen att det ska vara. Vad säger Canon? Tycker nog att du ska höra med dom.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.