Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

underexponera

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag kunde aldrig i mitt liv föreställa mig att det skulle vara så komplicerat att fotografera. Kan det verkligen vara möjligt att bilderna blir så himla mycket bätttre gämfört med att bara sikta och trycka på gröna läget i normala ljusförhållanden annat än marginella skillnader i tekniken?
Jag själv brukar vara ganska nöjd om exponeringen sitter någolunda rätt helt enkelt genom att titta på displayen. Jag måste vara en riktig sopa till fotograf som aldrig ens tänk i banorna som diskuteras här.

Jag trodde i min enfald att alla fotografer kämpade med att hitta intressanta motov, få bilderna hyffsat skarpa och hitta en publik som gillade bilderna. Jag har svårt att tro att en endaste åskådare kommer märka nån skillnad eller ens bry sig.

På nästa månadsmöte i lokala fotoklubben kan denna tråd vara en intressant förläsningsämne helt klart.

Jag tror att det är ett felslut att se det som komplicerat. När man har det i ryggmärgen och har använt ett system i decennier så upplever man det inte som krångligt, men det kan vara knepigt att förklara det på ett enkelt sätt, och den som inte har samma bakgrund kan uppfatta det som väldigt komplicerat. I själva verket är det enkelt, och man har ju alternativet att bara använda magkänsla, bildskärm och histogram för att se hur kameran har exponerat. Med en god portion förnuft klarar man sig långt med det, men det kan faktiskt underlätta om man förstår vad som händer och hur det hänger ihop. Och jag medger att det inte är alldeles enkelt i början.

Och alla fotografer kämpar inte med att hitta intressanta motiv. Många fotografer måste prestera varje dag, leverera bilder åt beställare, och har ofta ingen marginal för missar. Det går inte att ta om ett bröllop. En del uppdrag är inte heller väldigt intressanta, utan det handlar många gånger bara om att få fram en grafiskt tydlig bild på ett föremål.

För tillfällena som inte kommer tillbaka, och där man måste ha fram godkända bilder till kunden, är det inte bara viktigt att man kan exponera varje bild rätt. Man måste till och med ha backupp om utrustningen skulle paja. Man kan inte skylla på att kameran gick sönder eller att batteriet tog slut. Man måste helt enkelt se till att få bilder.

Jag är helt införstådd med att publiken kanske inte har samma kvalitetskrav, men jag tror uppriktigt att en genomgående bra produktion säljer bättre än om man lyckas ta riktigt bra bilder ibland men ofta tar bilder med brister. Det är faktiskt ganska enkelt att gardera så att man åtminstone inte har tekniska brister i produktionen. Kunden väntar sig att få ett bra resultat av en yrkesfotograf; det är vad han betalar för. Som amatör kan man roa sig med att leta intressanta motiv, men som yrkesfotograf måste man få fram bra bilder av det som kunden vill att man ska fotografera.

Och jo, det blir mycket bättre än när man tittar och trycker på gröna läget. Kamerorna har inte blivit tillräckligt avancerade i sin automatik för att prestera som en rutinerad fotograf, och inte ens automatskärpa garanterar skärpa så som man kan lägga den medvetet för att få den precis där man vill. Ingen automatskärpa fungerar vad jag vet när man tiltar, och jag tiltar ofta, vid gruppfoto, arkitektur och produktfoto.

Och det där med intressanta motiv; det handlar inte så mycket om att motivet i sig ska vara intressant, även om dotterns eller det egna bröllopet automatiskt är intressant, utan fotografen ställs inför utmaningen att göra intressanta bilder av vanliga motiv, ibland flera gånger på samma dag. Vid produktfoto tar man någonting alldagligt, men man ska försöka skapa en bild som får en flyktig betraktare att stanna till och kanske vandra med blicken över föremålet och fastna för det. Medlen är ett spel med ljuset och kompositionen; man måste dessutom ofta passa in kompositionen inom vissa ramar för en viss publikation. Ska bilden sitta till höger eller till vänster, är den liten eller stor, och sitter den upptill eller nertill på sidan, och vilken färgskala bör man ha för att bilden ska passa in?

Alla aspekterna måste stämma, och på samma gång, och det ska hända varje gång.

Och visst kan det vara ett bra ämne att ta upp i fotoklubben.
 
nej.

Men om man förstår hur det fungerar så kommer man i vissa situationer veta redan innan man tar bilden att man måste påverka på ngt sätt.
Det är svårare analogt.

det som skiljer mest mot analoga tiden är att det är så otroligt mycket teknik snack om allt som gör att ögon o huvud bara snurrar runt i åttor i ibland. All teknik om sensorer etc som Joakim kan är imponerande o man undrar var du lärt dig allt? Sedan för bilden skull så tycker jag att om man kan se hur bilden blir o har koll på exponeringen så kan man få ut bra bilder ur kameran även om man inte kan allt om hur sensorn är gjord o konstruerad.
På den analoga tiden då vald man karaktär på filmen o exponerade rätt sedan lämnade man bilderna till reprot/kunden thats it. Hade man haft koll på exponeringen så var det lugnt. Jag är inte så kunnig på djupare teknik om sensorer men förhoppningsvis så verkar jag ha blicken,känslan för bilden o lever på min fotografi sedan länge. Nu kör jag både Nikon/canon för jag tycker att dom ger olika bra resultat i olika situtioner som tex dag,kväll,interiör osv. Jag kan förklara vad som jag tycker skiljer i bildväg men inte i tekniska termer.
Nej jag är rätt impad av Joakim kunskaper o risedal är inte så kass han heller. Jag får vara nöjd med att förhoppningsvis ha (blicken) o kunna exponera på rätt sätt för att få ut en så bra bild som möjligt vid foto tillfället. Nu har visserligen det digitala gett en andra förutsättningar som inte fanns vid analoga tiden så idag så nu kan man få fram bilder som inte gick förut.
 
Egentligen är det enda som skiljer analog- från digitaltekniken att med digitalt måste man (om man vill ha så bra bildkvalitet som möjligt) exponera efter högdagerplaceringen, inte efter mellantonsplaceringen.

Eftersom högdagrar är digitalteknikens stora begränsning så är det alltså ofta så att man får dra ner exponeringen lite om man har väldigt stort omfång i verkligheten framför kameran. Har man däremot ett väldigt litet omfång ("platt" dynamik i målet) så hjälper det ofta att exponera "upp" ca 1Ev.

Detta gäller bara råfotografering, inte om man kör jpg i kameran.

Kör man jpg i kamera får man lära sig att hantera de inställningar som gäller där, dvs kontrast, ljushet, färgstyrka och eventuellt om kameran har någon slags inbyggd "högdynamik"-inställning. Med Canon - "HTP", highlight tone priority, med Nikon - "ADL", active dynamic lighting, med Sony "DRO", dynamic range optimizer. Dessa slår man igång en solig dag utomhus, men har avstängt när det är ett tjockt molntäcke som mjukar upp skuggorna.

Alla tekniska anledningar bakom detta kan man ju faktiskt ignorera om man inte är intresserad - men att vet ATT man kan (bör) göra det är ju vare sig avancerat eller svårt.
 
Jag är nog den siste som skall tala om för hur yrkesfotografer skall sköta sitt arbete. Verkligen. Men återigen får jag styrkt min hypotes att det finns fler lika många sätt att fotografera som det finns fotografer. Hobbyister som yrkesutövare, likaså vad man har för utrustningsbehov, vilket brukar synas på de goda råden här på forumet. Som hobbyis har man ju förmånen att fotografera det som man gillar och när man har lust. :)
Och alla fotografer kämpar inte med att hitta intressanta motiv. Många fotografer måste prestera varje dag, leverera bilder åt beställare....
Jag levde i föreställningen att nån tycker bilderna är intressanta. Även om fotografen kanske inte tycker jag det är intressant hoppas jag kunderna tycker det. :)
För tillfällena som inte kommer tillbaka, och där man måste ha fram godkända bilder till kunden, är det inte bara viktigt att man kan exponera varje bild rätt. Man måste till och med ha backupp om utrustningen skulle paja. Man kan inte skylla på att kameran gick sönder eller att batteriet tog slut. Man måste helt enkelt se till att få bilder....
En stilla undran? Har man verkligen tid och tillräckligt med is i magen att hålla på att laborera med varåt histogrammet lutar när det ligger sådant prestationskrav på sig? Borde man inte fotografera med bred säkerhetsmarginal för att säkerställa så bra bilder som möjligt?
Själv tycker jag mig märka att min kamera tar lite mindre dåliga bilder om jag försöker sätta histogrammet så högt som möjligt, men det är svårt att pricka in när det blir lite brått. Även om man inte är yrkesutövande fotograf är det sällan motiven sitter stilla. Småfåglar i synnerhet. Då är det inte dumt lite åtminstone några staplar marginal. Småkryp brukar dock sitta stilla om man sprayar kylspray på dem.
Åtminstone bland hobbyister tycker jag det är rätt vanligt att man tar en bild, glor på displayen, "hoppsan" och tar en bild till. Efter ett par tre hoppsan sitter det. Till och min fru har mycket roligt åt detta. Lite fördomsfullt tycker jag mig se ett samband mellan antalet hoppsan och priset på kameran. Nåja, jag hoppas att yrkesfotograferna inte lider av detta :)

Jag är helt införstådd med att publiken kanske inte har samma kvalitetskrav, men jag tror uppriktigt att en... .
Mja, ser det inte fel ut tror jag det inte spelar nån roll med marginella kvalitetsförbättringar. Jag tror inte de uppskattar det även om det tillfredställer sina egna behov. Fråga till: Tycker inte kunderna att det är viktigt att leverera snygga bilder (varken mer eller mindre), snabbt och helst billigt?


Och visst kan det vara ett bra ämne att ta upp i fotoklubben.
Jag gjorde mig faktiskt lite lustig, men jag får nog göra det lite seriöst.
 
En stilla undran? Har man verkligen tid och tillräckligt med is i magen att hålla på att laborera med varåt histogrammet lutar när det ligger sådant prestationskrav på sig?

Jag tror att det är just det Dewi menar med att det ska sitta i ryggmärgen. Behöver man fundera/laborera finns det inte tid :)
 
Jag tror att det är just det Dewi menar med att det ska sitta i ryggmärgen. Behöver man fundera/laborera finns det inte tid :)

Det ante mig. Dvs, jag fortsätter att fotografera som vanligt, det jag tycker funkar. Ryggmärgskänsla brukar funka. Och att man vet åt vilket håll knapparna skall vridas i mörkret fast man inte ser displayen.
 
Jag levde i föreställningen att nån tycker bilderna är intressanta. Även om fotografen kanske inte tycker jag det är intressant hoppas jag kunderna tycker det. :)
Jag hade också den föreställningen.
Tills en fotograf sa att han gör den bild han är ombedd att göra(reklam), inget mer.
Varför skulle han ändra på de idéer som ADn ville ha.
Han såg sitt jobb som att förverkliga andras idéer. Men visst bollade han idéer med ADn om ADn ville.
 
En stilla undran? Har man verkligen tid och tillräckligt med is i magen att hålla på att laborera med varåt histogrammet lutar när det ligger sådant prestationskrav på sig? Borde man inte fotografera med bred säkerhetsmarginal för att säkerställa så bra bilder som möjligt?

Bred säkerhetsmarginal finns inte. Mediet har begränsningar, och man måste respektera dem. Det är ändå mycket lättare med digitaltekniken, eftersom man har gott om tillfällen att kolla att man har gjort rätt. När man jobbar med film är det pirrigare, för man har facit först när filmen är framkallad. Jag har varit med om att labbet har misslyckats, och det är inte roligt. När man tar digitalt kan man göra backupp direkt genom att ladda över till hårddisk redan när man är ute på jobbet.

Fråga till: Tycker inte kunderna att det är viktigt att leverera snygga bilder (varken mer eller mindre), snabbt och helst billigt?

Jag kan inte se att det skulle gå fortare att få fram bilderna om man inte har stenkoll på tekniken. Om tagningarna är välgjorda är det enkelt att efterbehandla, och det mesta kan man göra ganska schablonartat. Om man ofta måste justera bilder efteråt tar jobbet längre tid än om bilderna sitter med en gång. Och frågan om billigt är avgjord redan när man får jobbet. Kunden vet vad det kommer att kosta, och den som vill ha det alltför billigt anlitar knappast en yrkesfotograf.
 
Jag levde i föreställningen att nån tycker bilderna är intressanta. Även om fotografen kanske inte tycker jag det är intressant hoppas jag kunderna tycker det. :)

Den här definitionen av fotografernas olika nivåer definierar bl.a. "professionell fotograf". Den är visserligen tongue-in-cheek, men lite sanning ligger det nog i det.

"Professionals do not create art for a living; they create images for commerce."
 
ANNONS