Annons

Tystare Canon

Produkter
(logga in för att koppla)

Vargenstein

Medlem
Jag har en Canon 450D som jag i det stora hela är ganska nöjd med förutom att den låter för mycket. Jag har inte funderat på det tidigare men igår fotade jag ett bröllop och det märktes på alla som var där att de reagerade på ljudet och jag störde mig på det själv, det störde stämningen.

Vad skulle kunna vara ett bra alternativ av Canon som är tystare?
 
Jag har en Canon 450D som jag i det stora hela är ganska nöjd med förutom att den låter för mycket. Jag har inte funderat på det tidigare men igår fotade jag ett bröllop och det märktes på alla som var där att de reagerade på ljudet och jag störde mig på det själv, det störde stämningen.

Vad skulle kunna vara ett bra alternativ av Canon som är tystare?

Nya 5D mk3 har ett tyst läge. Det är väl alternativet som finns just nu om du absolut ska ha en Canon.
 
Jag hade tidigare en eos 350d den lät som ett tröskverk fast på ett plastigt sätt vid slutaren. Köpte sedan en begagnad 40d och den har ett mycket mjukare mer distinkt ljud så man störs mindre av det.. Även den har vid LiveView två olika tysta lägen då spegeln redan är uppfälld.. Så satsa på en två eller ensiffrig Eos om du vill bli tystare..
 
Jag hade tidigare en eos 350d den lät som ett tröskverk fast på ett plastigt sätt vid slutaren. Köpte sedan en begagnad 40d och den har ett mycket mjukare mer distinkt ljud så man störs mindre av det.. Även den har vid LiveView två olika tysta lägen då spegeln redan är uppfälld.. Så satsa på en två eller ensiffrig Eos om du vill bli tystare..

Plus ett på det.

Min 50D kluckar bara förnöjt på vid fotografering, likaså 5D.
Finns också en 550D och en 1000D i huset.
De hörs... lång väg.

Edit:
Det krävs inte ens tyst läge för att kameran ska vara tystare.
Tyst läge funkar endast vid Live View på åtm 50D.
 
Senast ändrad:
Fota bröllop genom liveview är ingen höjdare tyvärr. Även 2-siffriga EOS eller 7D så låter spegeln rejält i kyrkor.



/Stefan R. Nilsson
 
Jag har 5DMKII och 1DMKIIN samt nya 5DMKIII. De 2 första kan knappas kallas diskreta. Spegeluppfällningen låter ganska ordentligt.
5DMKIII är tystare även satt på normal matning. Sätter man den sedan på tyst så är den en viskning jämfört med de 2 äldre kamerorna.
Nu var den länge sedan jag fotade med en Leica M kamera men slutarljudet från 5DMKIII kan inte ligga mycket över detta.
Dessutom är det stor skillnad på vad man känner av spegelrörelsen i kameran.
Med 5DMKII känns rörelseenergin av spegeln tydligt i kameran. På 5DMKIII går den knappt att förnimma.
Här har Canon verkligen gjort ett gott jobb. I en tyst kyrka kommer skillnaden vara markant.
Även när man fotar fåglar på nära håll skräms de ofta av slutarljudet. Med mina 2 äldre kameror så drar pippifåglarna oftast snabbt när de hör ljudet. Med 5DMKIII blir de oftast kvar.
 
Kan bara hålla med Mats. Jag har 5DII och 5DIII. II:an låter som ett åskväder jämfört med III:an. III:an är, i tyst läge, bara marginellt ljudligare än i LiveView. Kör alltid i tyst lägen utom när jag vill fota i 6 bilder/s, då måste man köra ljudligt. Utomhus försvinner kameraljudet ofta i bakgrundsbruset om man är ett par meter ifrån.
 
Så, jag måste upp i 30.000:- klassen för att inte väsnas? Bara att börja spara då tydligen.. Vilka fler fördelar har III:an?
 
Tack för den ;)

Nej, det låter inte intressant. Har ändå funderat på att utöka Canonförrådet efter att ha gått över från Konica-Minolta. 450D är min första (digitala) Canon och jag är mycket nöjd med den förutom ljudet så en uppgradering välkomnas.

Att läsa recensionerna på den här sidan är meningslöst, ang. 5D och 50D så finns det lika mycket plus som minus då vissa tycker att de låter för mycket och vissa tycker att de är tysta (MKIII är inte ekonomiskt möjligt även om det skulle vara väldigt trevligt) så vilken skulle ni rekommendera av dessa?
 
Kontrollfråga: Visst har du stängt av pip ljudet? :)

Nu har jag inte fotat så mycket sånt men jag försöker att också välja mina tillfällen när jag fotar vid känsliga tillfällen som bröllop. Samtidigt ställer jag in inställningarna noga så att jag bara behöver en eller två bilder.

Nuförtiden är det också så många av gästerna som har systemkameror så jag upplever det som att man eventuellt stör mindre. Särskilt eftersom många inte stängt av pip-ljudet för fokusbekräftelse. Fotade ett i våras endast med min analoga EOS 3 och den...hörs. Sprang ut i tamburen och slängde av den sista bilden så att inte prästen skulle överröstas när filmen spolades tillbaka. :D

Mellan 5D och 50D så skulle jag välja 5D med den större sensorn trots att 50D är en modernare kamera. 5D levererar potentiellt bättre bilder med lägre brus.
 
Så, jag måste upp i 30.000:- klassen för att inte väsnas? Bara att börja spara då tydligen.. Vilka fler fördelar har III:an?
Det finns så mycket skrivet här, i tre mycket långa trådar, om kamerans egenskaper att Det är bättre Du läser de trådarna men den stora grejen med kameran är AF. Helt suveränt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.