growingart.se
Aktiv medlem
Det mesta av utrustning som man köper initialt har väl inte mkt värde efter fem år? vilket är intressant om man har enskild firma vid sidan om sin tjänst (man får ju göra förlustavdrag mot sin tjänsteinkomst fem år)
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
reine vindebro skrev:
fråga:
får man starta en enskild firma och drar av momsen på sakerna man köper fast än att man inte planerat att tjäna några pengar på flera år?
Alltså om jag startar enskild firma och börjar samla ihop till en studio men jag har inte nog med pengar att köpa allt det här året (samt att jag har en del att lära om fotografi) utan räknar med att börja tjäna pengar om säg 3 år... är det ok att göra så om allt ska vara schysst osv
tack för det snabba svaret...cakon skrev:
...
Tvärt om skulle jag säga. Jag har ett gäng konstnärer i släkten och jösses vad de har fått bråka med skatteverket!growingart.se skrev:
Får Skatteverket mer blida ögon om verksamheten övergått till konstnärlig verksamhet?
growingart.se skrev:
Får Skatteverket mer blida ögon om verksamheten övergått till konstnärlig verksamhet?
Eeros skrev:
Är det enskild firma så är det fortfarande Sebastians personliga egendom.
plåtaren skrev:
Nja, man kan inte köpa saker på företaget och sen bara behålla dem privat, men det beror ju på hur det ser ut med avskrivningar...
Pippo skrev:
...(du måste i regel ha flera uppdragsgivare)...