Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Två momsfrågor

Produkter
(logga in för att koppla)
Det mesta av utrustning som man köper initialt har väl inte mkt värde efter fem år? vilket är intressant om man har enskild firma vid sidan om sin tjänst (man får ju göra förlustavdrag mot sin tjänsteinkomst fem år)

fråga:
får man starta en enskild firma och drar av momsen på sakerna man köper fast än att man inte planerat att tjäna några pengar på flera år?
Alltså om jag startar enskild firma och börjar samla ihop till en studio men jag har inte nog med pengar att köpa allt det här året (samt att jag har en del att lära om fotografi) utan räknar med att börja tjäna pengar om säg 3 år... är det ok att göra så om allt ska vara schysst osv

Väldigt få nystartade företag visar vinst de första åren. Det viktiga är att du driver företaget självständigt, seriöst och med vinstsyfte.

Det tråkiga är att (i väldigt få fall) skattemyndigheten går in i efterhand och kallt konstaterar, att den verksamhet som du de sista åren har bedrivet är s.k. hobbyverksamhet och underkänner dina momsavdrag.

Det är m.a.o. ord ingen ide att starta upp en firma bara för att komma åt möjligheten att dra momsen. Det innebär så mycket annat också med att ha firman, så det är inte värt de pengarna.

//Micke

reine vindebro skrev:
fråga:
får man starta en enskild firma och drar av momsen på sakerna man köper fast än att man inte planerat att tjäna några pengar på flera år?
Alltså om jag startar enskild firma och börjar samla ihop till en studio men jag har inte nog med pengar att köpa allt det här året (samt att jag har en del att lära om fotografi) utan räknar med att börja tjäna pengar om säg 3 år... är det ok att göra så om allt ska vara schysst osv

För att få en F-skattsedel så krävs det normalt att du räknar med att din näringsverksamhet ska komma igång inom tre månader från ansökningstillfället. Näringsverksamhet kännetecknas av varaktighet, självständighet och vinstsyfte. Saknas vinstsyftet betraktas verksamheten normalt som hobbyverksamhet.

För skattskyldighet för moms (och därmed avdragsrätt) räcker det inte enbart med en avsikt att bedriva näringsverksamhet. Man ska även kunna styrka avsikten med objektiva omständigheter som visar att jag kommer att starta en verksamhet och som kommer innebära att jag får intäkter framöver.
Som jag skrev tidigare i tråden så har karaktären på de tillgångar jag köper in i den tänkta verksamheten viss betydelse. Om jag t.ex. köper in en traktor så finns det en presumtion att den normalt används i en ekonomisk verksamhet som jag kan bli momsregistrerad för. En kamerautrustning, eller båt eller vad det nu kan vara, kan lika gärna användas för privat bruk varför det ställs högre krav på mig att visa att dessa tillgångar ska användas i en ekonomisk verksamhet.

Att man planerar att någon gång i framtiden eventuellt starta en näringsverksamhet gör enligt min mening inte att man har rätt att göra avdrag för momsen vid anskaffningen. Bättre är då att starta verksamheten som hobby och om något eller några år uppgradera verksamheten till näringsverksamhet. Då kan du normalt få momsavdrag för de kostnader du hade redan under hobbytiden om anskaffning gjorts för verksamheten.

Tänk även på det jag tidigare skrivit om proportionerat avdrag för den ingående momsen samt om uttagsbeskattningen.

growingart.se skrev:
Får Skatteverket mer blida ögon om verksamheten övergått till konstnärlig verksamhet?
Tvärt om skulle jag säga. Jag har ett gäng konstnärer i släkten och jösses vad de har fått bråka med skatteverket!
Skatteverket verkade verkligen HATA folk som tjänade pengar på skattebefriad verksamhet. I alla fall för ett par år sedan, fast det kanske har blivit bättre nu..

Genom typen av bilder (http://www.growingart.se/artsci.html) samt artwork genom egna bilder (http://www.growingart.se/artwork.html). Det var en generell undran, jag fotar troligen framledes mer "konstnärligt" än ren avbildning om jag får bedöma själv :) och glider väl på linjen. Finns väl inget definition, eller svar på hur Skatteverket resonerar men man kan ju alltid sondera möjligheterna... Möjligheten till mer konstnärligt uttryck blir större genom symbios med text (http://www.growingart.se/imagewords.html)

Först vill jag säga att man helst skall BETALA in moms till skatteverket. Det visar att företaget går med vinst :)

Sedan tycker jag som många andra att börja som hobby, och sedan om det bär sig kan du "dra av momsen". Då undviker du eventuellt en massa probelm.

En enskild firma är du och firman exakt samma juridiska person. Alltså du som privatperson står för alla skulder och vinsten beskattas du för också. Annat är det för exempelvis Aktiebolag som är bättre, men då krävs ju å andra sidan 100 000 kronor i antingen material (kameror, bilar, datorer) som en revisor satt värde på eller i kontanter när du startar upp. Beror på hur seriös och hur mycket man vill satsa.

Kan väl säga att företagets totala tillgångar i ett AB inte måste vara 100 000 efter starten. Säg att du köpt utrustning för 20 000, då "räcker" det med 80 000 på kontot och allt är frid och fröjd.

Mitt råd är att läsa en liten bok eller liknande om att starta eget, har du pengarna är det mycket bättre (nästan alltid) att vara AB. Då är det företaget som går i konkurs och ingår avtal. Du är ANSTÄLLD, som på vilket annat företag som helst. Så länge du gör som du skall kan du bara förlora dina 100 000 kronor du satsade i starten. Men å andra sidan nförlorar du dom antagligen (fortare) som enskild firma.

Sedan kostar det lite mer administration som AB, men jag vill nog ändå säga att det är många gånger bättre, p.g.a. skyddet för dig och din eventuella familj. Lite som en försäkring den administrativa kostnaden.

En bra hemsida är www.nutek.se att läsa och titta på.

Hur fungerar det om man av ett företag får möjligheten att fotografera ett antal objekt, låt säga 10-20 st. men inte med säkerhet kanske får fler uppdrag och man vill ta betalt för detta?

För om man skall vara berättigad till F-skattsedel och momsregistrerad så skall man ju mycket riktigt som angavs tidigare i detta forum kunna påvisa att man har ett underlag för Näringsverksamhet. Men om man har ett heltidsarbete och önskar driva nåt på sidan om och kanske inte har mer än något uppdrag då och då, hur gör man då.
Dessutom vill ju sannolikt berört företag/kund att man innehar F-skattsedel.

(dilemma)

plåtaren skrev:
Nja, man kan inte köpa saker på företaget och sen bara behålla dem privat, men det beror ju på hur det ser ut med avskrivningar...

Skall han slänga dem, ge bort dem?

Klart att de är hans saker, sen vad han skall betala skatt för är en annan sak.

Jimmy:

Är det endast fråga om ett företag kommer du nog inte att få igenom F-skatt (i ditt fall FA-skatt p g a din tjänsteanställning). Detta eftersom det ses som en anställning i företaget (du måste i regel ha flera uppdragsgivare).

Hade du dock haft 10-20 uppdrag hade du fått igenom det. Dock har skatteverket möjlighet att gå in i efterhand och ompröva verksamheten. I teorin kan man gå tillbaka 5 år.

Pierre, som arbetar med nyföretagare på skatteverket.

Köper han saker i företaget, blir sakerna företagets egendom ÄVEN om det är fråga om enskild NRV. Skulle han lägga ner rörelsen får han köpa tillbaka prylarna av företaget till marknadsvärde.

Ulf:

Det är ju avsikten som styr. Har du för avsikt att jobba för flera uppdragsgivare kan du få igenom din ansökan även om du kanske bara har en uppdragsgivare i början. Har du dock för avsikt att endast ha en uppdragsgivare blir det ju lite värre/svårare, men det kan tänkas att du kan få igenom det om du arbetar i en riktigt nischad bransch. Inte en chans för en fotograf iaf.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar