** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Trigga blixtar

Produkter
(logga in för att koppla)

aLindquist

Medlem
Hej!

Har börjat lessna ur ganska rejält på att köra via IR på min Sigma Blixt EF-500 DG
Finns det något annat sätt jag kan styra min Sigma Blixt EF-500 DG trödlöst förutom via IR?
Och i så fall finns det någon motsvarigt till tex Cactus sändarna till Sony?

Kan det funka om jag kör med dessa grejer?
14mqo86.jpg

Mvh Alexander

Senast ändrad:
Halloj.

Mycket intressant.

Jag tänkte precis påbörja en tråd i ämnet. Dels har jag sökt lite på nätet och i instruktionsböcker. Men det står väldigt tunnt om detta.
Det jag vill är att kunna styra mina blixtar från Sony trådlöst och via TTL, för att sedan kunna justera blixtarnas styrka via master blixten på Kameran. (Nikon har ett bra sytem) hmm.
Men jag var inne på Sonycenter och fick ett lite luddigt svar. Men det skulle då fungera med kablar.
Sedan har jag även Cactus V4 sändare och recivers (uppsättning för 4st blixtar) som fungerar sjukt bra. Nackdelen är att jag får springa och ändra ljusstyrkan mellan de olika blixtarna vid en uppsättning.

Jag har idag 1st Hvl-f58 och 3st hvl-f56 och det ska gå att styra de 3st 56órn med 58:an på kameran och dela in de i 2 grupper för att ljustera styrkan, men jag säger men det verkar inte som A700 har stöd för detta utan kan bara styra Hvl-f42 blixtar med 58:an på toppen. Detta gäller då det ska styras via TTl-trådlöst.

När jag köpte Cactus v4 så köpte jag till den gamla OC-1000 kabeln. Den har det äldre Hotshoe fästet och passar i Cactus motagaren i ena ändan och monteras fint i Sonyblixtarna i den andra. Inget som behöver lödas eller fixas.
Denna kabel finns i väldigt få upplagor kvar, men jag hittade dessa nya hos en handlare.
Kan lägga upp en bild under morgondagen.

Mvh
MaxG

Tack för det utförliga svaret!
Det vore toppen om du kunde lägga ut bilder på allt.

För det finns ju som sagt blixtskor som man kan montera på blixten så den bli standard sko + sync uttag, dvs samma som på Nikon. Sedan finns det ju motsatsen som man monterar på kameran, rent teoretiskt borde det ju gå att montera en Cactus v4 där emellan?

Hur har du satt upp allt med Cactus V4'an? Det vore enormt intressant för mig att veta.

Hoppas några fler kan hjälpa oss med detta!

Mvh Alexander

Halloj.

Jag har kört 4st blixtar med detta. Allt synkat med Cactus v4, en del av blixtarna har jag monterat under ett tak till en bar och stått 30-40m ifrån och triggat denna.
Catus + OC-1000 + Sonyblixt. Inga onödiga skaravar eller att du behöver löda egna 3,5mm pluggar.

Det fungerar sjukt bra om du kör manuella inställningar. Det som är nice är att det finns en 1/4" gänga på cactus som man kan fästa på ett stativ eller en klamma som jag har satt en skruv på, denna klämmer jag runt stativet och fäster Cactusen på medans blixten sitter stabilt på stativet. Bilder kommer snart.

Här kommer en bild på den gamla OC-1000 kabeln.

Mvh
MaxG

Bilagor

• oc cable.jpg
    oc cable.jpg
    3.6 KB · Visningar: 372
Men härligt!

Snackade lite med Kaffebrus nu, du kanske känner till den sidan?
Jo ialf, vi sitter och diskuterar kring att trigga Sony blixtar som sagt. Och dom har hittat ett sändare med Sony fäste på som dom kan ta hem, det låter väldigt intressant för mig. Dom försöker även på tag på mottagare med Sony fäste.

Återkommer om detta.

Mvh

Det jag vill är att kunna styra mina blixtar från Sony trådlöst och via TTL, för att sedan kunna justera blixtarnas styrka via master blixten på Kameran. (Nikon har ett bra sytem) hmm.

Glöm det, det är just bara Nikon som kan det, inte Sony.

Det enda du kan göra med Sony är att trådlöst få ttl-funktion, eller manuell utlösning av blixtarna, men du kan inte justera styrkan på den som man kan med NIKON.

Jag har idag 1st Hvl-f58 och 3st hvl-f56 och det ska gå att styra de 3st 56órn med 58:an på kameran och dela in de i 2 grupper för att ljustera styrkan, men jag säger men det verkar inte som A700 har stöd för detta utan kan bara styra Hvl-f42 blixtar med 58:an på toppen. Detta gäller då det ska styras via TTl-trådlöst.

Om du har en A850 eller en A900 kan du med en 58 på kameran styra andra 58:eek:r och 42:eek:r indelade i tre grupper, varav den på kameran bildar en egen grupp.

På en A700 kan du inte dela in i grupper eller ens använda ratio mellan blixtarna, utan bara köra ttl rätt av.

Blandar du in lösa 56:eek:r på en A850 eller A900 med en 58:a på så kan den ställas in för ett kompatibilitetsläge, men detta tillåter inte heller justering från mastern, grupper eller ratio mellan blixtarna.

På samma sätt som det är lite larvigt att jämföra Sonys enastående LiveView med den patetiska nödlösning som andra tillverkare har så är det lite tröstlöst att jämföra Nikons CLS med andra märkens trådlösa styrning; Nikons är mycket mer avancerad.

Det enda man kan trösta sig med är att det är först nu som andra märken har kommit ikapp och förbi den uppfinning som Minolta gjorde redan i början på -90-talet...

Om ni kan släppa ttl och tänka er att köra manuellt så är det inte särskilt knepigt att trigga grejor trådlöst med Sony/Minolta. Utöver en sändare/mottagare (PocketWizard, Skyport, Cactus eller vad man nu gillar) så behövs bara en adapter för blixtskon på kameran,och en adapter för blixtskon på blixten.

Länkarna är från ett seriöst företag i USA som gärna skickar till Sverige, men åtminstone den första adaptern som skall sitta på kameran är lätt att få tag på i Sverige också, Kaffebrus har den säkert. Den andra har jag däremot aldrig sett i Sverige.

Man kan också köpa en 4-polig kabel från Sony som är tänkt att anslutas mellan två blixtar, kapa den på mitten och löda dit en teleplugg som passar på mottagaren, men kabeln är dyr och det blir inte billigare än att köpa adaptern från USA. Och sen kanske lödning inte var så populärt heller... Dessutom måste man då också ha något fäste eller fot för att kunna placera blixten någonstans, medan adaptern har inbyggd stativgänga.

Trådlös ttl för Sony via sändare och mottagare kräver dock att någon konstruerar sådana mackapärer först, och som det ser ut nu är de som faktiskt pysslar med det fullt upptagna med att få dessa för Canon och Nikon att fungera som de skall, en för Sony verkar knappast ens ligga långt bak i kön. Marknadsandelar och efterfrågan ni vet...

Om ni kan släppa ttl och tänka er att köra manuellt så är det inte särskilt knepigt att trigga grejor trådlöst med Sony/Minolta. Utöver en sändare/mottagare (PocketWizard, Skyport, Cactus eller vad man nu gillar) så behövs bara en adapter för blixtskon på kameran,och en adapter för blixtskon på blixten.

Länkarna är från ett seriöst företag i USA som gärna skickar till Sverige, men åtminstone den första adaptern som skall sitta på kameran är lätt att få tag på i Sverige också, Kaffebrus har den säkert. Den andra har jag däremot aldrig sett i Sverige.QUOTE]

Det är ungefär samma lösning man får med den kabel jag kör imellan Cactus och blixten idag.
Men super bra att du länkade till dessa adapters.
Kanske blir att beställa några så att man kan ha dem tillhand om man behöver köra ett 10tal blixtar...? :)
Som sagt mycket smidigt.

Mvh
MaxG

Det är ungefär samma lösning man får med den kabel jag kör imellan Cactus och blixten idag.
Men super bra att du länkade till dessa adapters.
Kanske blir att beställa några så att man kan ha dem tillhand om man behöver köra ett 10tal blixtar...? :)
Som sagt mycket smidigt.

Japp, det är ungefär samma lösning, men jag tolkade dig som att det kanske börjar bli svårt att få tag i "din" kabel och då är det ju bra med alternativ. Jag är fö. inte säker på att ens denna adapter finns i osinliga källor, han som driver FlashZebra antydde att det var både ganska dyrt och bökigt för honom att hantera Sonyprylar men att det åtminstone fn. fanns grejor i lager.

10 blixtar..? Jo, inte riktigt så många, men jag har 2 st. 5600HS(D), och 5 st. 5400xi, men bara två helt kompletta uppsättningar för att styra dem trådlöst. Jag har valt att köra Skyport, och bara fem mottagare till blir en slant... Fast jag har planerat att köpa ett par slavutlösare också, de är betydligt billigare och kan säkert fungera bra i många situationer. Komponenter för att bygga kablar till att "aktivera" i alla fall två blixtar till har jag skaffat men inte färdigställt än. De resterande får väl ses som reservutrustning tills vidare...

Halloj.

Skulle vara roligt att dra ihop ett stort gäng blixtar och köra en session med något coolt tema i framtiden...?
Vad tror ni. Dels för att testköra lite olika saker och hur de fungerar i verkligheten samt göra en grymt cool bild av det hela.

Nu ska jag börja leta lite saker för att förbereda... :)

Mvh
MaxG

Tack för alla länkar och svar.
Får ta och beställa en sådan kabel så fort lönen kommer. Och sedan köpa en Cactus uppsättning.
Har en till fråga, Cactus mottagaren, anslut den till blixten via foten eller i sync ingången?

Om jag förstått det rätt kommer det här funka.:

Köper en omvandlare till kameran som jag monterar min sändare på, tex Cactus V4
Sedan köper jag den där som du visade på länken och monterar under blixten, sedan kopplar jag den till Cactus V4 mottagaren?

Förutom nu att den självklart inte funkar med min Sigma EF500 Dg, men den ska ändå bytas ut.

Mvh Alexander

Senast ändrad:
Halloj.

Du behöver en omvandlare från nya Sony/minolta (i botten) till den äldre hotshoe på toppen.
Detta för att få dit din Cactus på kameran. Och då ser det proffsigt ut! :)

Mvh
MaxG

Mmm, trevligt att det görs saker speciellt för Sony!

Men jag hittar ingenstans att det skulle röra sig om ttl-kontroll, och jag antar att om de kunde det så skulle försäljarna knappast vara försiktiga med att tala om det.

Därmed är de egentligen inte bättre än t.ex. Skyport, som anger längre räckvidd och dessutom kan styra vissa funktioner på Elinchroms studioblixtar om man har sådana också.

Men de är billigare, det är ju inte så illa det heller...

Provar en Skyportfråga här.

Nyss fått leverans av E-chrome skyport (Universal) och är lite undrande över laddtid för mottagarna. Någon som vet hur lång tid tar det att ladda? Tycker den första har suttit i länge nu (ett par timmar) och lampan vägrar att slockna.

Tackar så länge...

Nej, jag vet inte, men jag körde med mina ett par veckor innan jag laddade dem första gången och då lämnade jag dem i laddaren över natten. Är väl kanske inte så jag brukar behandla laddningsbara batterier, men de fungerar i alla fall fortfarande....

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar