Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Trevliga nattfoton

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tycker att för mig som utomstående betraktare saknar bilderna helt värde. Säkert jättekul för dig och din flickvän som "första försöken med kameran"-bilder, men låt det stanna där.
 
?????

Björn Hardestam: Vem är du då? Gud själv eller? Ska alla personer vars bilder du inte gillar lägga ifrån sig sin kamera eller?

Trams..
 
Re: ?????

Skallagrimsson skrev:
Björn Hardestam: Vem är du då? Gud själv eller?
Håller med dig Henrik. Björns kommentar är märklig. Bry dig inte om hans trams.

Lite tips:

Om du vill ha kritik på en bild så är det brukligt här på fotosidan att lägga upp bilden i sitt kritikalbum.

Om du vill diskutera bildens komposition kan du t ex starta en tråd under forumet "Bildlära".

Om du vill låta medlemmar prova att förbättra din bild kan du starta en tråd under forumet "Digital Efterbehandling".

Anledningen till att det inte är lämpligt att presentera bilder mer allmänt i forumtrådar är att vanliga diskussions-trådar skulle drunkna bland alla som vill visa sina bilder.
 
Fan va rutten kommentar Björn, Bara för att inte bilden ger dig nått behöver du inte säga ått Honom att sluta ta sådana bilder, hur uppmuntrande är det?men självklart ska bilderna läggas ut som kritikbilder och inte i forum./Tim
 
Jag tyckte, speciellt den första, var en härlig nattbild, om än ganska "vanlig". Spöklik och härliga färger. Blir faktiskt riktigt sugen på en 300D själv :D

Lycka till med fotandet!
 
Jag uppfattade det som om Björns kommentar var riktad mot rådet att lägga upp den som en kommentarsbild, inte att Henrik skulle sluta plåta eller så.

Själv tycker att det är jätteroligt att leka med kamera på liknande vis. Första gången jag tog en lågljusbild blev jag förvånad när jag tittade på LCDn, att det bidde så mycket färg trots att jag nästan inte såg nått annat än mörker själv :)
 
Toba skrev:
Jag uppfattade det som om Björns kommentar var riktad mot rådet att lägga upp den som en kommentarsbild, inte att Henrik skulle sluta plåta eller så.

Så uppfattade jag det med. Vill man få kritik, så får man ta negativ kritik också. Däremot finns det inga skäl till att lägga ifrån sig kameran.
 
Tim Hansen och Roger Snigelton, skärp er. Killen ville ha kritik (ärlig sådan förutsatte jag) på sin bild och fick det. Folk som hymlar och gömmer sig i skitsnack som "fin bild! bra första försök du, kommer gå långt som fotograf!" till alla bilder de ser har jag inget förtroende för.

Eftersom ni är så känsliga för kritik som ges till andra ska jag varna för ett program som går på TV4 nu - "Idol 2004". Ni skulle gråta floder. :p

/bjanha
 
Senast ändrad:
Håller med Björn Hardestam i hans kritik. Det är ingen bild som ger mig någonting speciellt heller. (Detta innebär inte att jag säger att jag kan göra det bättre själv)
Det man kanske skulle kunna önska sig när man ger/får negativ kritik är att man är lite mer specifik i vad man menar.
Men jag tycker absolut att man skall vara tacksam när någon orkar bemöda sig att skriva något om en bild som man tycker inte säger en något. Att få reda på att alla kanske inte tycker som en själv är också bra.
Väx upp !!!
 
bjanha skrev:
Tim Hansen och Roger Snigelton, skärp er. Killen ville ha kritik (ärlig sådan förutsatte jag) på sin bild och fick det. Folk som hymlar och gömmer sig i skitsnack som "fin bild! bra första försök du, kommer gå långt som fotograf!" till alla bilder de ser har jag inget förtroende för.

Eftersom ni är så känsliga för kritik som ges till andra ska jag varna för ett program som går på TV4 nu - "Idol 2004". Ni skulle gråta floder. :p

/bjanha

He he, Björn. Du blir bara tydligare och tydligare för varje inlägg.

Hur kan det vara konstruktivt att be någon dra åt h---e?

Du uppmanar honom ju i din kommentar att inte begära kritik när du säger "Säkert jättekul för dig och din flickvän som "första försöken med kameran"-bilder, men låt det stanna där."

Jämförelsen med TV4-Idol är ju patetisk.
För det första är det ingen tävling här på fotosidan.
För det andra finns ingen gräns för hur bra en bild måste vara för att få vara med.
För det tredje består nöjet på fotosidan i att utvecklas som fotograf. Inte som du verkar tro att bra underhållning är att se människor förnedras. Varför tror du de visar groteska sågningar i TV4? För att det finns folk som gillar att se dessa. Helt sjukt. Kanske beror på att många på något vis kan stärka sin egen självkänsla genom att se andras fel.
 
Hela tråden är ett bevis på varför man inte ska lägga in bilder på forumen för att man vill få uppmärksamhet.
Det slutar bara med tjafs.

Skicka upp bilden som en kritikbild och få kritik där istället.

Så kan grabbarna sluta tjafsa också.

/Henri
 
bjanha skrev:
Tim Hansen och Roger Snigelton, skärp er. Killen ville ha kritik (ärlig sådan förutsatte jag) på sin bild och fick det. Folk som hymlar och gömmer sig i skitsnack som "fin bild! bra första försök du, kommer gå långt som fotograf!" till alla bilder de ser har jag inget förtroende för.

Eftersom ni är så känsliga för kritik som ges till andra ska jag varna för ett program som går på TV4 nu - "Idol 2004". Ni skulle gråta floder. :p

/bjanha

Det har inte med din kritik på bilden att göra, ja ger aldrig bra kritik på någon bild ja tycker är dålig, det jag reagera på var ett otrevligt bemötande mot en nybörjare, istället för att säga att han ska lägga av med såna bilder kan man ju förklara att han ska lägga ut sina bilder i kritik album sen kan man såga bilder jäms me fotknölarna där, det va inte kritiken av bilden jag syftade på som otrevligt. kanske jag överreagerade./Tim
 
Baner skrev:
Håller med Björn Hardestam i hans kritik. Det är ingen bild som ger mig någonting speciellt heller. (Detta innebär inte att jag säger att jag kan göra det bättre själv)
Det man kanske skulle kunna önska sig när man ger/får negativ kritik är att man är lite mer specifik i vad man menar.
Men jag tycker absolut att man skall vara tacksam när någon orkar bemöda sig att skriva något om en bild som man tycker inte säger en något. Att få reda på att alla kanske inte tycker som en själv är också bra.
Väx upp !!!

Väx upp?va snackar du om?d handlade inte om kritiken av hans bild.
 
Ha ha, vilket barnsligt pjämel det blev av dessa bilder :-D Okay jag skall fylla på lite men med lite funderingar och tycke.

Först och främst ser även Minolta A1:s nattbilder bra ut i 400x300 trots att de i normalstorlek ser ut som ärtsoppa; så man kan inte avgöra om kameran är bra eller inte. Men huvudsaken är att du trivs med den.

Jan vet heller inte om din kamera har brus reducering, fall bilderna är efter arbetade mm och de gör det än svårare att få ut nått av bilderna. Men huvudsaken är att du är nöjd.

Det jag hällre hade sett är en 400x400 stor bit som är utskuren och orginal bilden i orginal storlek för att man skall kunna avgöra hur kvaliten blir. I alla fall när det gäller liknande trådar. Men dina bilder hade jag gärna sett i "no wors" forumet http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=26791.

Sedan skulle det vart kul att se bilderna på kritik delen, för då kan man se dem i ett format som är lite bättre.
 
Haha.. är det så att idol-panelens sätt att kritisera börjar bli lite "inne"?
Personligen tycker jag sån kritik är närmast ömklig när det gäller fotografi. Att en bild inte säger mig något är en sak, att närmast uppmana fotografen att inte lägga ut sådana "första försöketbilder" är en annan.
Såklart kan man såga en bild, men det som är intressant är ju varför, och kanske ge sin syn på hur man kunde gjort annorlunda.
Jag hoppas verkligen att inte stämningen blir sådan att nybörjare inte vågar lägga ut bilder för kritik för att de inte vill bli påhoppade med pretentiös intetsägande dynga.
Bilder bör man dock lägga upp i sitt kritikalbum.

/David
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.