Annons

Trendbrott under OS?.

Produkter
(logga in för att koppla)

Ubbe 1

Aktiv medlem
Är det ett trendbrott som vi beskådar under detta OS? Alltså...canon har under lång tid dominerat och "ägt" sportvärlden. Vita gluggar och eos 1:eek:r har alltid synts i stort antal på liknande evenemang och då i betydligt större antal än motsvarande nikon. Men....under årets OS tycker jag mig se att nikonhus och gluggar förekommer i större utsträckning än tidigare. Då både i form av D3,D300 men också form av tidigare modeller som D2X,H. Om detta fenomen fortsätter att utvecklas så kanske canon till och med blir omsprungna, vad det gäller %:uella marknadsandelar inom sportvärlden. Det verkar som att nikon, genom sin lansering av framförallt D3, lockat många canon-ägare över till "egen" sida. Är det den utvecklingen som vi förväntas se också framöver...vad tror ni?

Jag tror att det stora antalet canon gluggar runt om i värden kom som en del av deras kampanj då de gav bort massor med kameror och objektiv till profs så att de skulle använda deras produkter, nikon gjorde samma sak efter canon. Det balancerar sig kanske.

Ja precis, det är därför det inte finns några pentaxkameror med på arenorna. Hur pessimistisk kan man bli?

D3'an ser man väl mest av av Nikon å det tycker inte jag är så konstigt med tanke på det lite prissänkta supertelena, å det nu kompletta systemet i övrigt.

14-24 fjärrstyrt på en D3 med pocket wizard är heller inte helt ovanligt. PW "remote shooting" måste ju vara årets å kanske förra årets trend. Aldrig sätt så mkt förut, å under EM var det ju även fullt då...

D300 å D2X har jag helt missat, tycker mest det står D3 på alla halsremmar...

Den som har det bästa systemet kommer ju även ha flest kunder, om det blir Nikon eller Canon det får tiden avgöra men, vore kul om det vore hyffsat jämt.

Skulle alltså Nikon eller Canon ge bort gluggar för att synas bättre? :)

Nikon har gett många bildbyråer ett bra inbytespris för deras Canonprylal, och många har nappat på det. De skulle nog inte nappat om de tyckte Canon hade ett bättre erbjudande ..

Pentax, Sony och de andra mindre tillverkarna har inget som helst att komma med i de här sammanhangen (än så länge).

Det var ju väldigt många Nikon användare som gick över till Canon tidigare när inte Nikon hade något alternativ till Canons sportkameror, det är nog dom i första hand som hittat hem igen :)

/kent

Även under fotbolls EM såg man att den kraftiga "vita" dominansen runt planen var borta. Man kan ju säga att det har gått väldigt fort sedan Nikon lansewrade D3/D300. Men jag ser det mest som ett sundhetstecken. Icke att förglömma att Nikon har en eller två proffsgluggar som också är vita, t.ex 70-200/2.8 VR finns i vitt.

Det är ju den officiella västen som alla måste ha, det står t.o.m. nummer på västen för att kunna identifiera fotografen.

Jo, det förstod jag. Så brukar väl det vara under stora evenemang, men det ser rätt så lustigt ut då även de flesta har matchande shorts :D

// Daniel

Jag är av den uppfattningen att de flesta proffsiga och sunda organistioner välkomnar Nikons återtåg till denna cirkus. Mest beroende på att konkurrens behövs. Med Nikon på banan så har Canon fått konkurrens och konkurrens behövs för att en spelare skall ligga på topp. Inget fel med Canons produkter och kanske inget fel på deras andra tjänster till bildindustin men Nikons sena tillfrisknande har nog fått en och annan insomnad Canonrepresentant att ligga vaken på nätterna. Inte minst aktieägarna och företagsledningen..

Bildbyråerna handlar garanterat av den leverantör där paketet är bäst. Med paket så avser jag produkterna, priset och den service som leverantören kan tillhandahålla. Priset är helt ointressant om inte de andra två faktorerna är bra nog. Om det bara vore en prisfråga så skulle ju Pentax ligga på topp :)

Kika på slutet av Nikons dominans med F3. Nikon var STÖRST och Canon kämpade i motvind med sin eminenta F1n. Vem la ner mest slantar på marknadsföring? Canon! Vem syntes på alla stora arrangemang med gratis service? Canon! Vem arbetade hårdast med att övertyga kunderna om just deras förträfflighet? Canon! Nikon surfade vidare på sin gamla framgång precis som Canon nu gjort under senare år..... När man blir mätt eller för dominerande så händer det för lite och konkurrentera kan komma i kapp eller gå förbi

Men vilken frisk människa skulle välja ett vitt Nikonobjektiv, då kan ju folk tro att det är Canon!

hehe

Men är det verkligen så att vissa bildbyråer tillhandahåller utrustning?

Jag var föresten på en invigning i Washington DC för ett år sedan och en majoritet av pressfotograferna där körde med Nikon D200/300. Bara 25 % plåtade med Pentax ;)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar