ANNONS
Annons

Tredjepartshus till Canon objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

parens

Aktiv medlem
Jag har funderat..mycket! Nu finns det ju ett flertal hus med bildstabilisering. När man kan få det i kameran så känns det som vansinne att lägga massor med tusenlappar på stabilisering på objektiven. Jag har själv Canon som system med några IS objektiv. Det känns dock galet att köpa några flera när andra hus har det inbyggt...så min fundering/fråga är...

Varför finns det inte en tredjepartleverantör på Canonfattningen som har inbyggd skakborttagning. Sigma har ju gjort tredjepartsobjektiv hur länge som helst. Med IS i kroppen skulle man kunna välja och vraka ur Canons excellenta sortiment utan att behöva köpa allt det dyraste.
Jag skulle gladeligen sälja min 20D och köpa en Sigma med antiskak om det nu fanns en.

Tror ni att det finns några tekniska problem till att tillverka en sån kropp? Patent?
Över till er

Antagligen av den enkla anledningen att tredjepartstillverkarna inte har ambitionen eller stålarna att sätta sig in i den tekniken. Det kräver väldigt mycket att i nuläget kasta sig ut på marknaden och försöka få till ett digitalt kamerahus alls. Sigma tillverkar ju egna kameror, men de skulle kanske skjuta sig i foten om de gjorde ett med nån annan bajonett tror jag.

Det vore ju helt fantastiskt med ett hus som kunde använda flera olika bajonetter förresten. Men det kanske är helt omöjligt med "reverse engineering" när det gäller hus. Det är ju så de tar fram mjukvaran till sina AF-objektiv om jag förstår det rätt. Alltså genom att kolla hur originalen funkar. Gissa hur kul det blir med ett kamerahus:-S

Kodak hade ju sin DCS Pro som kunde fås med Canon- eller Nikon-fattning men det blev tydligen ingen succé. Vet inte heller om bildstabilisering är något som skulle få mig personligen att välja nån tredjepartstillverkare. Har aldrig känt nåt behov av det än så länge men nån gång kan det kanske vara bra att ha.

Ta Sigma som ett exempel..De är vad jag vet inte speciellt stora på DSLR marknaden. De har ett hus (även om det saknar IS) de har använt reverse engineering för alla objektiv. De måste ha järnkoll på hur ljusmätningen funkar. Det är inte orlimligt att de har folk som har jobbat hos Canon som vet hur det funkar. Trots allt är det en jättestor marknad med massa pengar i den.
Det finns nog en enorm potentiell marknad med folk som jag.

parens skrev:
Sant..men den var som jag har förstått det inte speciellt bra...plus att den var ju inte direkt billig heller.

Bra var den väl, som studiokamera om man kunde hantera den. Bildkvaliteten var visst i klass med 1Ds MKII under rätt förutsättningar.

ok..det finns några kameror som har passat till Nikon och Canon...men ingen med IS...Jag har en 70-200. Den kostar 6000kr mer med IS. För den summan får man ju nästan ett helt kamerahus med IS. Det tycker jag är sjukt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar