Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

När blir Arca-Swiss snabbfäste ”standard” på alla teleobjektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)
Standardisering är också en naturlig del av produktutveckling. Det förekommer inom väldigt många teknikbranscher. Ta mobilladdare som ett utmärkt exempel - där är man på gång att standardisera USB-C så att alla laddare går att använda till alla mobiler. Ett fantastiskt bra initiativ!
Lagstiftade standarder kanske inte blir fullt lika accepterade som standarder som industrin tar fram, men i fallet laddsladdkontakter kommer det antagligen att gå bra (det är nog bara Apple som kan tänkas streta emot; alla andra använder väl redan USB-C?).

I många fall skulle världen vara extremt mycket sämre utan standarder. Om tillverkarna av mobiltelefonnät skulle använda egna kommunikationsprotokoll skulle det vara rent av uselt, t.ex.

Standarder är bra. Alla borde ha en alldeles egen. :)
Jag hade också Manfrottoplattor en gång i tiden, men jag övergav dem till förmån för det mer etablerade (och i mitt tycke bättre) Arca-systemet.
Manfrotto har också gått över till Arca-Swiss-fästen sen en tid tillbaka.
 
I många fall skulle världen vara extremt mycket sämre utan standarder.

Helt enig! Standarder genomsyrar allas vår tillvaro, utan att vi ens tänker på det. Utan standarder skulle livet bli obegripligt krångligt. Ta bara en sådan enkel sak som att vi har enats om att använda 230 Volt växelström i stora delar av världen. Eller att vi kan använda samma typ av elektriska stickproppar i stora delar av Europa. Detta kan låta självklart men är resultatet av ett idogt standardiseringsarbete.

Standarder finns i alla branscher och ett omfattande arbete pågår ständigt i nationella (SIS, DIN, ASTM, …) och internationella (ISO) sammanhang.

Eller ta en mer relevant jämförelse för oss fotografer:
Tänk vad krångligt det vore om skruvgängan på kamerans undersida inte var standardiserad! Tänk om Canon hade M6-gänga, Nikon hade M7 och Sony hade kvartstumsgänga. Vilken mardröm!

Av samma anledning vore det förträffligt om hela fotobranschen anammade Arca-fästen. Ett teleobjektiv med Arca-fäste kan ju fortfarande användas med skruvfästet, för den som önskar.
 
Senast ändrad:
1
Lagstiftade standarder kanske inte blir fullt lika accepterade som standarder som industrin tar fram, men i fallet laddsladdkontakter kommer det antagligen att gå bra (det är nog bara Apple som kan tänkas streta emot; alla andra använder väl redan USB-C?).

I många fall skulle världen vara extremt mycket sämre utan standarder. Om tillverkarna av mobiltelefonnät skulle använda egna kommunikationsprotokoll skulle det vara rent av uselt, t.ex.

Standarder är bra. Alla borde ha en alldeles egen. :)

Manfrotto har också gått över till Arca-Swiss-fästen sen en tid tillbaka.
I Japan lär de (DoCoMo) redan för 20 år sedan haft standardladdare till mobiltelefonerna oavsett fabrikat.
 
Eller ta en mer relevant jämförelse för oss fotografer:
Tänk vad krångligt det vore om skruvgängan på kamerans undersida inte var standardiserad! Tänk om Canon hade M6-gänga, Nikon hade M7 och Sony hade kvartstumsgänga. Vilken mardröm!
Eller, ännu värre, om de olika tillverkarna hade haft olika standard för hur man fäster objektivet på kamerahuset! Då hade vi kunnat prata om mardröm!
 
Eller, ännu värre, om de olika tillverkarna hade haft olika standard för hur man fäster objektivet på kamerahuset! Då hade vi kunnat prata om mardröm!
Ja, jag skulle vara den förste att applådera en standardiserad objektivfattning för fullformat! Tänk att kunna välja fritt bland alla optiktillverkares utbud, oavsett vilket kameramärke man använder! Tänk att kunna byta märke på kamerahuset utan att behöva sälja av alla gamla gluggar. Vilken dröm! 🤩
 
Senast ändrad:
Ja, jag skulle vara den förste att applådera en standardiserad objektivfattning! Tänk att kunna välja fritt bland alla optiktillverkares utbud, oavsett vilket kameramärke man använder! Tänk att kunna byta märke på kamerahuset utan att behöva sälja av alla gamla gluggar. Vilken dröm! 🤩
Ja, i jämförelse känns kanske stativfäste som en försumbar småsak …

Det var ju ganska många som använde M42 en gång i tiden.
 
Ja, i jämförelse känns kanske stativfäste som en försumbar småsak …
Alla bäckar små. Om vi kan börja med att standardisera stativfästen och andra småsaker så kanske det så småningom kan leda till mer omfattande samarbeten.

Till skillnad från en standardiserad objektivfattning så är ett standardiserat stativfäste ett helt riskfritt projekt för objektivtillverkarna. De har absolut ingenting att förlora. De enda som kan förlora är tredjepartstillverkarna av alla de onödiga tillbehör som vi idag tvingas att köpa.
 
Senast ändrad:
Finns en tillverkningstekniskt problem också. Ska du sätta arca-swiss fäste på så kräver det ytterligare ett moment i fräsen och det ökar kostnaden. Har man bara gänga så kan man ta det direkt från gjutformen.

Mvh
Kameratillverkare
 
Finns en tillverkningstekniskt problem också. Ska du sätta arca-swiss fäste på så kräver det ytterligare ett moment i fräsen och det ökar kostnaden. Har man bara gänga så kan man ta det direkt från gjutformen.

Mvh
Kameratillverkare
Det blir knappast dyrare än de hundralappar som vi kunder idag får betala för en lös Arca-platta som vi skruvar fast i stativfoten. Detta har Tamron, Sigma och Olympus redan förstått. De har kundernas bästa för ögonen.
 
Senast ändrad:
En rolig detalj i sammanhanget är att en tum är numera definierad i metersystemet som 25,4 mm. Tack vare Carl Edward Johansson.
 
  • Gilla
Reaktioner: PMD
Jag använder Arca-Swiss till både kameror och objektiv. Olympus har en Arca-kompatibel fot på några av de nyare objektiven. Problemet är att många gör just kompatibla plattor och fästen. Arca original är 38 mm breda. De flesta s.k. kompatibla plattor använder måttet 1,5 tum (38,1 mm) och djupet på skårorna varierar. Det gör att vissa fäster bättre än andra, i alla fall för mig som har snabbfäste på mina kulleder. Jag misstänker att dessa varianter har något att göra med patent. RRS har för övrigt tagit ett eget patent på sin variant.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.