Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Trasig eos 300D?

Produkter
(logga in för att koppla)

j3n5

Aktiv medlem
Jag undrar bara hur många som har haft sönder sin eos 300D:s plastiga hölje? Det skulle vara intressant att se lite statistik på det..
 
Klart att höljet är plastigt, det är tillverkat av plast. Sen tycker jag du använder ordet "plastigt" på icke neutralt sätt. En mer neutral fråga är:

Har höljet på din Canon EOS 300D skadasts eller har det inte skadats under den tid du har använt kameran?


Förresten, varför skulle plast automatiskt gå sönder och jag undrar varför vi flyger om kring i flygplan som är plastiga och dessutom byggda av plast i vitala delar?
 
Senast ändrad:
Häromkvällen skruvade jag isär en 300D under påverkan av alltför stora mängder av alltför lyxig whisky. (Den var vattenskadad. Kameran alltså.) Under demonteringen råkade jag knäcka ett plastfäste för ett foliekretskort. Kanske inte den typen av skador eller den typen av användning du syftade på i och för sig ;-)
 
Är det dessutom inte så att det är återvinningsplast som används i husen?!?

Det låter ju lite skummt men att det är ngn nedslående statistik mot 300D och dennes material tror jag absolut inte. Den håller nog för mycket mer än vad man tror, tror jag.

Mvh Niclas.
 
Lizard skrev:
Jag undrar bara hur många som har haft sönder sin eos 300D:s plastiga hölje? Det skulle vara intressant att se lite statistik på det..
De enda fall jag hört/läst om är folk som har dragit åt skruvarna på sina stativ tills de spräckt underredet.

Överlag tycker jag att den verkar rätt tålig, på DPReview läser man ständigt om folk som glatt ropar att den höll när de fick kameran nersliten på golvet av barn eller helt enkelt råkade klanta sig (jag stod på ändan på ett berg i söndags morse men kameran råkade landa på magen så jag har ingen egen erfarenhet). Jag har inte läst om någon som sagt att deras 300D/DRebel har dött av krasch.

Tror personligen att det är större risk att man sliter ut luckan över CF-platsen eller batteriluckan än att den spricker av normal hantering. Jag har haft mobiltelefoner i plast sen 1994 och de har överlevt massor med resor ner på vägar och stengolv. Skulle den gå sönder så blir det försäkringsbolagets problem (och min självrisk men det kan det vara värt).
 
Jag menar bara att denna "plastighet" verkar ju vara den största anledningen till att kameran ratas av många i detta forum..

Skulle bara vara kul att höra sanningen från alla 396 ägare här på fotosidan..
 
Lizard skrev:
Jag menar bara att denna "plastighet" verkar ju vara den största anledningen till att kameran ratas av många i detta forum..

Skulle bara vara kul att höra sanningen från alla 396 ägare här på fotosidan..


Kännslan är ju det som räknas lika mycket som den egentliga hållbarheten tror jag.

Det är inte bara med bättre kännsla i huset utan också en mer distinkt hantering i kameror med metall/magnesium etc i skalet,,

Så sanningen är nog att plasten håller för mycket men att det inte inger den "rätta" kännslan.. + att det Är annat som skilljer också,,

Mvh Niclas.,


Ps, Om man håller en 300D med typ 100-400IS så känns plastigheten extra tydlig. Man känner liksom att kamerans delar "sviktar" när man nyper,,,
 
Senast ändrad:
Lizard skrev:
Jag menar bara att denna "plastighet" verkar ju vara den största anledningen till att kameran ratas av många i detta forum..

Skulle bara vara kul att höra sanningen från alla 396 ägare här på fotosidan..

Ibland verkar det nästan så. ;)
Fast kamerans "riktiga" tillkortakommanden ligger dock inte i skalet, skulle jag hävda.

För att svara på ursprungsfrågan, jag har fått report i skalet, framför allt på undersidan. Alla plastknappar och -flerpar är intakta, ta i trä.
 
Lizard skrev:
Jag menar bara att denna "plastighet" verkar ju vara den största anledningen till att kameran ratas av många i detta forum..

Skulle bara vara kul att höra sanningen från alla 396 ägare här på fotosidan..
Tycker att din fråga är intressant och berättigad. Det gnälls så mycket över 300D och det haglar ständigt invektiv över kamerans konstruktion (färgsättning, etc) här på FS. Med undantag för CF-kortluckan och batteriluckan känns kameran överraskande bra, ffa med batterigreppet på. Men kanske hade man rynkat på näsan även om kameran varit byggd i kevlar eller kolfiber. Det ska vara stort, tungt och svart! Det är lite lustigt, i början av 80-talet var det litet, lätt och silvrigt som gällde...
 
Andra dan jag hade min 300D så tappade jag den ner i djupfrysta marken. Den fick nån repa, men inget mer hände.
 
Bjelkengren skrev:
Alstså canon har fått in 3,7 miljoner kr bara från folk på fotosidan.


Off topic. Ursäkta

//Uffe

Visst, maen att kameratillverkarna fått amatörer att börja köpa prylar för summor i proffsklass är en annan fråga..
 
Niclasfoto skrev:
Är det dessutom inte så att det är återvinningsplast som används i husen?!?

Jo, på mitt hus står det Coca-Cola på ryska över hela baksidan... Man lär få billigt plast i Ryssland.

Förlåt, kunde inte låta bli. :) Kom att tänka på att toapapper gjordes av tidningar i Sovjet i tiderna. Så folk torkade sej bokstavligen med Nikita eller Gorba. Kul. Nu kan vi återgå till seriöst snack.
 
För övrigt håller jag med Niklas om att tråden är berättigad i allra högsta grad! Har själv inget ont att säga om 300D (hittills) - men det jag funderat på både före och efter köpet är hur den håller i längden med slit och släng.

Men jag kan alltså inte rapportera in några incidenter från de första 5-6 veckorna den var't i användning. Peppar, peppar osv.
 
Jag har också lyckats tappa kameran i marken. Hela tre gånger hittills. Första gången på tån från ca 45 cm. Inget hände förutom mindre smärta och skrämselhicka. Andra gången fastnade jag i nåt och den föll från 1 meter rakt ner i köksgolvet. Och den senaste (sista?) gången så hade jag satt på mitt nya teleobjektiv och såg min ögonsten (kameran) göra en trippel salto från skrivbordet. Tro det eller ej, inte en repa varken på kamerahus eller objektiv.

Jag kan bara hoppas att alla är lika nöjda med sin kamera som jag är. Det finns alldeles säkert kameror som är mycket, mycket bättre. Men jag är väldigt nöjd med min 300D.

Det verkar vara lite fult att tycka om en 300D här på fotosidan. Att bildkvalitén (vad jag har hört) ska vara som en 10D verkar man strunta i. Den är inte svart, den är inte dyr, den är av plast, man kan inte ställa in varenda liten pyttedetalj manuellt. Trots det så säljer den som sjutton och jag är helnöjd.

Så njut av er kamera allihop. Istället för att försöka leta fel på er kamera eller snegla på grannens och undra vad som är bättre ;)

PS. Jag brukar inte tappa saker så här mycket :D
 
Lizard skrev:
Jag menar bara att denna "plastighet" verkar ju vara den största anledningen till att kameran ratas av många i detta forum..

Skulle bara vara kul att höra sanningen från alla 396 ägare här på fotosidan..

Visst kan den upplevas som lite plastig. Men det som sitter innuti verkar robust och väl ihopskruvat.

300D känns defenitivt mindre plastig än Eos 5 som jag själv använt 3 stycken under 5 år yrkesmässigt utan att lyckas pajja dem. De såg inte snygga ut, men de höll. Värsta som hände var att objektivfrigöringsknappen på ett hus lossnade.

Man har väl kameran att plåta med och inte sitta och smeka på kvällarna? Jag anänder en 300D flitigt tills jag får min mark II. Jag kör också med en D60 som är tyvärr ger betydligt sämre bilder.

Jag kan bara anmärka på två saker med 300D.
1. Buffertminnet är för klent för RAW-bilder och aktiv fotografering. Åtminstone eftersom kameran skriver rätt långsamt på minneskortet.
2. Autofokusen funkar inte i hårt motljus.

Bifogar två bilder från jobb som jag gjort med 300D.

Ola Skinnarmo tränar kajak på hemmaplan: 300D + 16-35/2,8 + 550 EX

PS. Jag har tre kollegor som också kör 300D i tjänsten. Nästan varje dag. Det är bildkvaliteten som räknas.
 

Bilagor

  • crw_3339-olaskinnarmo.jpg
    crw_3339-olaskinnarmo.jpg
    44 KB · Visningar: 875
cmw2 skrev:
Det verkar vara lite fult att tycka om en 300D här på fotosidan. Att bildkvalitén (vad jag har hört) ska vara som en 10D verkar man strunta i. Den är inte svart, den är inte dyr, den är av plast, man kan inte ställa in varenda liten pyttedetalj manuellt. Trots det så säljer den som sjutton och jag är helnöjd.

Mycket bra sagt! Jag håller med.
 
Jag håller med. Många vill få en att skämmas för att man köpt amatörkameran 300D. Man får i alla lägen ta kameran i försvar. Ibland känns det som att fotosidan (i alla fall forumen) har blivit lite väl mycket tekniksida för materialbravader. Och just nu är det 300D som inte duger..
 
Appropå plastighet så hade jag en gång ett EF 28-90 4-5.6 DC (paketobjektiv med min EOS 300).
Något gick sönder innuti det vilket gav ständigt oskarpa bilder.
Jag beslutade mig för köra ett litet hållfasthetstest. Det som höll bäst var plasten. Bortsett från filtergängorna, af/mf-knappsatsen och någon relativt tidig enstaka spricka i någon kant så höll objektivets huvudkonstruktion många fall/kast ner i stenplattorna vi har utanför dörren.
Efter några kast började saker skramla innuti men det var först när jag kastade det hårt mot en hyfsat spetsig sten som jag lyckades knäcka det...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.