Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tröttsamt

Produkter
(logga in för att koppla)
Örjan. Jag förstår vad du menar med att du ogillar vissa kommentarer. Det jag undrar är om det verkligen är rätt sätt att gå in och kommentera kommentarerna. Sen var det som sagt inte bara dig jag syftade på heller. Vad tycker du om det jag ifrågasätter i mitt jättelånga inlägg ovan förresten?
/Lotta

Jag håller med Örjan om att kritiken skall vara saklig och inte oförskämd eller utpeka fotogrefen som någon sorts våldsverkare etc.

Men Örjan, vad är det som säger att du skall komma in som en ädel riddare och kommentera andras iofs taktlösa kommentarer? I mina ögon är det ett väldigt effektivt sätt att starta ett ordkrig värdigt vilket dagis som helst.

Om någon skriver kommentarer som är idiotiska säger väl kommentaren i sig allt om personen som skrivit kommentaren? Förtydliganden känns i det läget överflödiga.

Fotografen själv - och ingen annan - är väl den som skall bemöta orättfärdiga påståenden om hans eller hennes person? Även här är det väl bäst att inte bry sig om att det bland 12000 medlemmar finns folk som inte kan ge bra kommentarer. Och är kommentarerna mycket grova utgår jag från att fotosidans webredaktion gör sitt jobb och stänger av medlemmen som har skrivit kommentaren.

Att det sedan finns omogna fotografer som inte kan låta bli att göra korkade utfall mot kritik säger väl - återigen - mer om fotografen än kritikerna?

mvh

F

Ja, det tycker jag med. Vissa kommentarer som kommenterats har inte varit så "snälla" eller konstruktiva. Av den anledningen tycker jag fortfarande att en funktion om att tycka till om kommentarer skulle kunna vara en bra lösning. Det skulle säkert få många att tänka till innan de skrev.
/Lotta

lotelo skrev:
Ja, det tycker jag med. Vissa kommentarer som kommenterats har inte varit så "snälla" eller konstruktiva. Av den anledningen tycker jag fortfarande att en funktion om att tycka till om kommentarer skulle kunna vara en bra lösning. Det skulle säkert få många att tänka till innan de skrev.
/Lotta

Jag tycker din ide låter bra Lotta. Det har gått rätt hett till emellan åt, där jag också varit inblandad. Samtidigt är det svårt styra sina känslor när det dyker upp bilder som man tycker är opassande, bilder som jag inte trodde fanns här när jag blev medlem, då blir det gärna kommentarer som kommenteras m.m .
Det är nog många av oss som blivit påhoppade på grund av sin kommentar.
Jag håller med, det skulle vara bra med en funktion där man kan tycka till om kommentarer.

För att förklara förslaget lite bättre vill jag tillägga att det INTE är något poängsystem liknande det på photosig jag tror på. Detta har jag skrivit förut men tar det här med. Vad jag tror är att en funktion för att bedöma kvaliten på kommentarerna skulle kunna bli ännu mer positiv där det inte finns "poängsamlande" med i bilden. Skulle systemet bli detsamma för kommentarer som det är på bilder här på fotosidan så blir det ju inte direkt någon tävling, utan snarare en samling omdömen som vi kan lära oss av.
/Lotta

Bengt-Arne skrev:
Aha...du menar så. Hoppas redaktionen tar till sig detta.

Sanningen...
Egentligen vet jag ju inte riktigt om detta skulle fungera i praktiken. Jag har nog inte heller framfört förslaget som färdigt för att genomföra utan syftet med min åsikt där är att lägga fram något som det kan "spånas" vidare på. Hur som helst så hoppas jag på förändringar som kan höja stämningen en aning.
Så är det när man mest bara vet vad man inte vill;)
/Lotta

Lotta jag har full förståelse för det du ifrågasätter i ditt långa inlägg.
Och jag tycker inte heller det är lämpligt att be folk försvinna till ett varmare ställe.
Men jag tycker att det är lite lösryckt ur sitt sammanhang.
Jag har faktiskt under min tid här aldrig sett så grova påhopp som på just dom här bilderna.
vilket säkerligen hade en utlösande faktor.

Sedan angående photshopsfiltrens vara eller inte vara så har jag inte kommenterat din kommentar utan den kommentaren som gjordes tidigare
och av den anledningen som jag nämnt tidigare.

Fredrikpersson skrev:
Jag håller med Örjan om att kritiken skall vara saklig och inte oförskämd eller utpeka fotogrefen som någon sorts våldsverkare etc.

Men Örjan, vad är det som säger att du skall komma in som en ädel riddare och kommentera andras iofs taktlösa kommentarer? I mina ögon är det ett väldigt effektivt sätt att starta ett ordkrig värdigt vilket dagis som helst.

Om någon skriver kommentarer som är idiotiska säger väl kommentaren i sig allt om personen som skrivit kommentaren? Förtydliganden känns i det läget överflödiga.

Fotografen själv - och ingen annan - är väl den som skall bemöta orättfärdiga påståenden om hans eller hennes person? Även här är det väl bäst att inte bry sig om att det bland 12000 medlemmar finns folk som inte kan ge bra kommentarer. Och är kommentarerna mycket grova utgår jag från att fotosidans webredaktion gör sitt jobb och stänger av medlemmen som har skrivit kommentaren.

Att det sedan finns omogna fotografer som inte kan låta bli att göra korkade utfall mot kritik säger väl - återigen - mer om fotografen än kritikerna?

mvh

F

Ok
Det finns vissa orsaker till att jag gick in i den diskutionen.
1. Att visa att jag inte accepterar den låga nivå på kommentarerna som fanns
2. Visa mitt stöd för fotografen för hur skoj är det att bli påhoppad med sånna kommentarer som det handlar om här ?
3. Om jag som nybliven medlem snubblar in över en bild där några tillåts kommentera på det sätt som är gjort i det här fallet ostört varför ska jag då lägga upp sina bilder här ?

Men vi reagerar juh olika även i det vardagliga livet så har jag svårt att se på när folk av en eller annan anledning blir mobbad och kränkta.

Har du förresten sett bilddiskutionerna som det handlar om nu ?

festfotografen skrev:
Lotta jag har full förståelse för det du ifrågasätter i ditt långa inlägg.
Och jag tycker inte heller det är lämpligt att be folk försvinna till ett varmare ställe.
Men jag tycker att det är lite lösryckt ur sitt sammanhang.
Jag har faktiskt under min tid här aldrig sett så grova påhopp som på just dom här bilderna.
vilket säkerligen hade en utlösande faktor.

Sedan angående photshopsfiltrens vara eller inte vara så har jag inte kommenterat din kommentar utan den kommentaren som gjordes tidigare
och av den anledningen som jag nämnt tidigare.

Örjan. Jag håller med om att det varit en del grova påhopp. Kan du tänka dig något annat sätt som kanske varit bättre och effektivare för att förhindra sånt än att kommentera kommentarerna?
/Lotta

Örjan,

Tack för ditt svar.

Jag har sett kommentarerna och regarerar som du. Jag vill genast sätta mig ner och skriva några väl valda ord till vissa personer.

Men jag gör inte det eftersom jag tror att det är mycket effektivare att ignorera de idiotiska kommentarer. Att svara ser jag i vissa fall bara som ett sätt att gynna den som har skrivit kommentaren.

Nu är det här en community på internet. I verkliga livet är det annorlunda. Där tycker jag att man ska ingripa om man kan.

hälsningar

Fredrik

lotelo skrev:
Jag håller med om att det varit en del grova påhopp. Kan du tänka dig något annat sätt som kanske varit bättre och effektivare för att förhindra sånt än att kommentera kommentarerna?
/Lotta

Jag vet inte men kanske genom att försöka förstå vad fotografen vill berätta med sin bild istället för att såga den bara för att man inte förstår den. När någon sågar en bild utan att försökt att förstå den kan det väl lätt bli så att någon annan ger sin kommentar åt detta istället för till bilden.

Vi har alla olika acceptansgränser men om vi inte har viljan att försöka förstå något som känns ovant så blir det ju bara ett navelskådande efter det som känns tryggt och förståbart. Igenkännadet blir då något bra och det som vi ej förstår något dåligt.

Att försöka vara mer "open minded" och inte bara ta till stora släggan och krossa det man inte gett sig tid till att förstå.

Mvh/ Kenneth

Bildkreator skrev:
Jag vet inte men kanske genom att försöka förstå vad fotografen vill berätta med sin bild istället för att såga den bara för att man inte förstår den. När någon sågar en bild utan att försökt att förstå den kan det väl lätt bli så att någon annan ger sin kommentar åt detta istället för till bilden.

Vi har alla olika acceptansgränser men om vi inte har viljan att försöka förstå något som känns ovant så blir det ju bara ett navelskådande efter det som känns tryggt och förståbart. Igenkännadet blir då något bra och det som vi ej förstår något dåligt.

Att försöka vara mer "open minded" och inte bara ta till stora släggan och krossa det man inte gett sig tid till att förstå.

Mvh/ Kenneth

Kenneth. Jag tycker inte heller att man ska "såga" bilder. Frågan är bara om inte ditt inlägg hamnade under fel citat? Min fråga var mer tänkt som så här. Folk sågar bilder, det gillas inte, vad är bättre än att kommentera "sågningskommentarerna"? När "sågningarna" ändå finns där, vad är bästa lösningen då?
/Lotta

lotelo skrev:
Folk sågar bilder, det gillas inte, vad är bättre än att kommentera "sågningskommentarerna"? När "sågningarna" ändå finns där, vad är bästa lösningen då?
/Lotta

Tycker fortfarande att mitt inlägg gäller Lotta. Om man försöker att förstå en bild istället för att såga den så kommer förhoppningsvis påhoppen på kommentarerna att försvinna i och med det.

Mvh/ Kenneth

lotelo skrev:
Örjan. Jag håller med om att det varit en del grova påhopp. Kan du tänka dig något annat sätt som kanske varit bättre och effektivare för att förhindra sånt än att kommentera kommentarerna?
/Lotta

Skulle kanske stryka medhårs och hålla med i tidigare kommentarer men näe jag tycker att om man är så plump så att man skrattar åt folks bilder, eller hänvisar till andras bilder och påpekar att dom minsann tar bra fotografer och ......

ja ni har säkert läst resten så tycker jag faktiskt att man får vara beredd på att få mothugg och så mycket tycker jag knappast att jag kommenterat andras kommentarer speciellt mycket däremot vad som accepteras och inte.
Äh va f-n man kanske bara skulle kommentera naturbilder blir så mycket enklare då :/

Förresten förstår jag inte skillnaden med
jag håller med ....
och jag håller inte med ....
bägge kommentarerna är juh indirekt en kommentar på någon annas kommentar

Senast ändrad:
Bildkreator skrev:
Tycker fortfarande att mitt inlägg gäller Lotta. Om man försöker att förstå en bild istället för att såga den så kommer förhoppningsvis påhoppen på kommentarerna att försvinna i och med det.

Mvh/ Kenneth

Ok, men då förstår nog inte jag riktigt vad du menar om det gäller mig. Personligen har jag inte något mot den typen av bilder och jag har inte heller "sågat" någon bild. Däremot har jag försökt förstå, jag har ställt frågor till fotografen som svarat att han skiter i kvaliten. Av det att döma får jag ju anta att det rör sig om något annat än att visa en tekniskt bra bild. Jag gillade faktiskt inte ps-filtret och förstår inte varför jag inte skulle kunna uttrycka det. Min uppriktiga åsikt om just "plastbilden" är att den kunde varit en riktig höjdare om kvaliten plus PSbehandlingen vore annorlunda. Gäller det den andra bilden så anser jag att det var kvaliten som var största "boven" även om jag inte såg någon superbra komposition eller så i den heller.
Och märk i den här diskussionen att det knappast är jag som har fördomar mot den sortens bilder. Jag tycker bara att vi alla ska kunna få ge våra åsikter, mina handlade f ö om bildkvaliten.
/Lotta

Senast ändrad:
festfotografen skrev:
Förresten förstår jag inte skillnaden med
jag håller med ....
och jag håller inte med ....
bägge kommentarerna är juh indirekt en kommentar på någon annas kommentar

Det är förmodligen ingen större skillnad så länge det är bilden som kommenteras. Jag har gett 1056 kommentarer, i bland har någon annan hunnit före och uttryckt det jag ville säga om bilden. Såna gånger brukar jag kunna skriva t e x att jag håller delvis med xxx i det om tonen men tycker bla bla också.. Jag kommenterar på det sättet undantagsvis och kan delvis hålla med dig i att det inte alltid är superkonstruktivt fast ändå ett sätt att visa sin åsikt om bilden. Jag kommenterar däremot aldrig någonsin så för att visa en åsikt om någon annans kommentar. Förstår du vad jag menar är skillnaden?
/Lotta

Lotta,
Precis som Örjan tycker jag att kommentarer ska vara konstruktiva.Ibland är dom faktiskt elaka i onödan.Den som inte gillar en viss bild och inte har något vettigt att säga kan väl gå vidare till alla de jättefina foton som finns här!

Om jag tycker fotot förtjänar bättre kritik - anser du att jag då ska låta bli att tala om det för skribenten?

Eller menar du att jag inte ska få göra fotografen glad med att berätta vad jag tycker - eftersom var och en har rätt att säga vad han vill utan mothugg?

Eller har jag missförstått dig?

mvh
janf

Du har nog missförstått mig. Det enda jag ifrågasatt nu är varför de elaka kommentarerna kommenteras. Jag tror det finns bättre sätt än att gå in och kommentera andras kommentarer helt enkelt.
/Lotta

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar