Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tröttsamt

Produkter
(logga in för att koppla)
Haraldus. De orden värmde:) Men nu är det inte frågan om att ni blir av med mig så lätt;) Jag tänker ju bara sluta ladda upp och kommentera tills jag får lusten tillbaks.
Tack alla andra som skrivit snälla mail också och Walter, jag ska ha det i minnet när jag kommer igen.
Ha en riktigt God Jul nu.
/Lotta

Haraldus
Ibland är inte allt som det verkar vara.
Och att påstå att det verkar vara sadistiska bilder här är ganska grovt enligt min mening men allting är juh en tolkningsfråga

Örjan. Visst är det en tolkningsfråga. Fotografen till den bilden tycker ju att en av mina är både vulgär och grotesk;) Men vad 17, låt andra tycka vad de vill.
/Lotta

nu har jag läst hela denna tråden och den får mig att känna mig riktigt fördomsfri..tack..en trevlig julklapp ; )

vad jag blir rädd för är att det ses ner på så mkt här....själv vågar jag knappt ladda upp bilder manipulerade i photoshop. trist om nåt proffs skulle komma in o klanka ner på mig. iofs så struntar jag nog i det..jag skapar för mig själv och om nån annan uppskattar det blir jag glad..om inte gör det inte så mkt...men mest rädd blir jag när jag läser kommentarer som grundar sig i nåns personliga förhållningssätt till det bilden visar och inte kan hålla det objektivt.
-tryck inte ner andra för att de inte har samma åsikter eller hobbies som du har. dina åsikter är säkert rätt men den andres åsikter är precis lika rätt...om en tjej gillar handbojor betyder inte det något hemskt...kommentera bildens kvalitet och utförande...vad du anser är porr eller inte är oväsentligt för det grundar sig på dina egna värderingar som kanske bara är rätt för dig...låt redaktionen ta hand om eventuella porrbilder istället.

nu yrar jag hejdlöst...men nån kanske förstod..kram

jag håller helt med lotta, om att andra medlemmar kommenterar andra medlemmars kommentarer.
att folk äns orkar....

Det framgår ganska tydligt att det är mer än att kommentera andras kommentarer som upprört sista tiden. När jag startade tråden hade jag feber och var jätteförkyld. Såna gånger är jag mer lättretad än normalt. Detta skriver jag inte som en ursäkt för hur jag startade tråden utan för att jag vill tala om att NU är jag bättre och mindre lättretad. Trots det så är jag fortfarande irriterad. Jag har fått flera mail från medlemmar som läst tråden så jag vet att vi är fler som reagerat på olika saker. Några av dem lovade jag att göra ännu ett inlägg så nu kommer det.

Jag hade egentligen fler händelser i bakhuvudet från en längre tid tillbaks när det gällde detta med att kommentera kommentarer. Eftersom mycket nu har hakats upp på senaste dygnen innan julafton så tänkte jag ändå bara peka på det som var "droppen" för mig.

En ny medlem börjar ladda upp bilder som det blir stora diskussioner runt. Många anser att detta är porr och osmakligt och skriver då detta i sina kommentarer. Några tycker att kvalitén är låg och att den kunde förbättrats. (till den skaran hör även jag själv). Sen finns det de som gillar bilderna rakt igenom också. Det som är så synd i det här fallet är att det finns medlemmar som inte accepterar andras åsikter och som går in och "klankar" ner på andras kommentarer. Varför kan vi inte tillåtas att tycka olika om en bild utan att bli påhoppade? Jag själv t e x tyckte inte om ett PS-filter på en bild. Då kommer en annan medlem in och hackar ner på min åsikt och det gillar jag inte. De som anser att de här bilderna är porr borde väl även de ha rätt att uttrycka sin åsikt? Hur man definierar vad som är porr är ju ganska olika från person till person och det tycker jag också borde accepteras.

Sen att fotografen svarar på kommentarerna med svordomar samt förklaringar om att denne skiter i kvalitén och att denne inte gillar andras bilder här på sidan heller säger väl en hel del om den personen? Hur många vill ha den stämningen här på fotosidan? Varför försvara det? Fotografen sade också att den inte kommenterade bilder den inte gillade, vilket bara var ren lögn. Jag kan intyga att det gör den fotografen visst det. Vissa anser att dennes bilder är våldsporr mm. Fotografen anser att en bild som visar mage och bröst på en gravid kvinna är både vulgär och grotesk. Så se hur olika våra åsikter i det ämnet kan vara. Vad en person tycker är vackert kan för en annan vara rent osmakligt. Tänk om vi trots det kunde acceptera varandras åsikter eller åtminstone låta andra ha sina åsikter och sin personliga smak ifred.

Hur seriöst är det förresten av en modell att gå in och försvara bilden på sig själv? Att på ett rätt kaxigt sätt tala om att vi som inte gillar den är besserwissrar eller något liknande. Att antyda att åsikter från personer som bara fotograferat ett år inte är mycket värda? Ska någon svara på kommentarer borde det väl rimligtvis vara fotografen? Angående det kan jag ju berätta att det faktiskt har kommenterats bilder med mig som motiv här på fotosidan på ett sätt som INTE jag gillar (vilken 30-åring vill bli anklagad för att ha en barnrumpa?). Jag vet alltså hur det kan kännas men detta är väl ändå inte orsak för mig att gå in och kommentera de kommentarerna? Jag har ju tillåtit fotografen att ladda upp dem och då anser jag att jag får tåla det som kommer. Kanske en konstig åsikt eller? Men så resonerar i alla fall jag.

Är det verkligen värt det här när summan av kardemumman kan bli att andra medlemmar med ett trevligare sätt tar åt sig och kanske lämnar fotosidan? Själv lämnar jag inte sidan, för bortsett från vissa incidenter så finns det väldigt mycket trevligt också. Fotosidan är ju överlag en mycket bra sajt som jag trivts jättebra på och lärt mig väldigt mycket av. Just för tillfället laddar jag däremot inte upp bilder och kommenterar heller inte andras. Ska jag göra det igen så vill jag INTE ha kommentarer på mina kommentarer och jag vill INTE heller att andra kommenterar kommentarer jag får. Nu har jag raderat berörda bilder i det fallet även om jag förstår att det egentligen var snällt menat. Det jag inte förstår är varför inte jag själv skulle klara av att svara och varför inte andra bildägare också klara det. Kan någon tala om det för mig?
/Lotta

Senast ändrad:
Personligen ser jag inte vad som är fel med att det blir debatt om bilden och varför den av vissa kan uppfattas si och så, bara man håller nivån lite högre än vid den där bilden... Sen är det ju reglerat här på Fotosidan att kritikkommentarerna inte ska användas till diskussioner...

Hur vore det om man med en länk från bildsidan kan hoppa in direkt in i en bilddiskussion för den bilden på forumet? Kanske så att första personen som klickar på länken skapar den automatiskt och att symbolen på länken ändras så att folk ser att det finns en aktiv diskussion om bilden...?

LeadHead skrev:
Hur vore det om man med en länk från bildsidan kan hoppa in direkt in i en bilddiskussion för den bilden på forumet? Kanske så att första personen som klickar på länken skapar den automatiskt och att symbolen på länken ändras så att folk ser att det finns en aktiv diskussion om bilden...?

Abslout bra! Ta bort "svara på kommentar" och lägg till att man kan knyta en forumtråd till bilden istället. Då kanske jag också orkar börja kommentera igen.

LeadHead skrev:
Fast nu måste dom väl ändå få ha lite jullov... ;-)

Jo. Det tycker jag också de borde ha. Förslaget är inte dumt. Det vore ju kanon om man kunde diskutera bilderna på annan plats än under bilden. Däremot är det ju synd om svara på kommentarfunktionen skulle ryka. Ibland ställs ju frågor om teknik mm. som kan vara intressanta att få svar på. I och för sig har väl funktionen missbrukats ganska rejält som jag ser det så det kanske är enda sättet att få rätsida på detta.

Men egentligen var det inte diskussionerna om en bild jag tycker blev för mycket utan att de olika åsikterna inte respekterades. Jag stöder LeadHeads förslag som verkar vara en god lösning på att få bort diskussioner under bilderna.
/Lotta

ace skrev:
Abslout bra! Ta bort "svara på kommentar" och lägg till att man kan knyta en forumtråd till bilden istället.
Varför skulle man ta bort den? Skulle man starta en forumtråd bara för att besvara en kort fråga? Allt handlar ju inte om långa diskussioner om kontroversiella ämnen.

jimh skrev:
Varför skulle man ta bort den? Skulle man starta en forumtråd bara för att besvara en kort fråga? Allt handlar ju inte om långa diskussioner om kontroversiella ämnen.

Ställer någon en fråga som man absolut måste svara på så kan man ju gå in och ändra bildbeskrivningen. Eller ja, starta en forumtråd. Jag tycker det funkar bra på Photosig. Med ett sånt system orkar man säga vad man tycker.

Att en fotograf svarar på en kommentar är oftast av dessa orsaker

1. Att tacka
2. Att rättfärdiga sig eller besvara kritik

Båda dessa tycker jag dels är rätt ointressanta i det stora hela, och om de nu ändå bör finnas så kan de lika gärna ligga i forumet istället, så man kan läsa´t om man vill.

ace skrev:
Att en fotograf svarar på en kommentar är oftast av dessa orsaker

1. Att tacka
2. Att rättfärdiga sig eller besvara kritik

Båda dessa tycker jag dels är rätt ointressanta i det stora hela, och om de nu ändå bör finnas så kan de lika gärna ligga i forumet istället, så man kan läsa´t om man vill.

Ok. Då måste jag nog sälla mig till dem som inte håller med dig på den punkten.
Som jag ser det är just den totala avsaknaden av inlägg från fotografen i kommentarerna på PhotoSIG som gör den siten förhållandevis stel och steril.
En viss dialog tycker iaf. jag att man bör tillåta i kritikkommentarerna (vad är den officiella policyn egentligen? noll eller lite?).
Jag tänkte med mitt förslag mer på såna där allmänna diskussioner som ibland sparkas igång av vissa bilder.

Typexempel följer. Alla namn är påhittade och inga personer har någon förebild i verkligheten, varken levande eller död. Om du känner igen dig själv eller någon annan så är du naturligtvis helt paranoid och bör uppsöka psykolog omedelbart för alla(s) (andras) bästa!

Person A: "Ska vi verkligen tillåta kattbilder med fejkade morrhår? Katterna kan ju få dåligt självförtroende och sätta grädden i halsen!"
Person B: "Men är du helt virrig eller? Inte är väl katterna så dumma att de inte ser att det bara är utseendefixerade kattutställare som har manipulerat bilderna digitalt?"
Person A: "Joooo! Vi måste skydda de små liven!"
Person C: "Men hallå! Är ni helt puckade eller? Photoshop är ju inte manipulering..."
Person D: "Jodå, allt digitalt är manipulering.............Etc....Etc"

Jag håller med om att det systemet jag föreslår är mer stelt och sterilt. Mer opersonligt. Men nu har det blivit så att jag föredrar det framför att utsätta mig för agressivitet. Jag orkar inte med allt tjaffs som det kan bli runt en kommentar, men jag kan samtidigt inte låta bli att ge ärliga kommentarer.

Hur som helst... hur skulle det funka tror du om man bara kunde kommentera varje bild en gång? Då skulle man ju få bort debatt-tendenserna, utan att begränsa fotografens input.

Men jösses... Hur ofta blir det verkligen rent tjaffs runt en bildkommentar om jämför med alla de gånger de blir en positiv kommentarutväxling?
Vi kanske bläddrar bland olika kategorier av bilder men jag kan då säga att som jag upplever det så överväger det positiva med råge.

Det finns ju dessutom ett bra botemedel. - Bry dig inte om de kommentarerna. :)
Det är inte som att kommenterarna kommer hem till dig, ställer sig utanför dörren och upprepar sina kommentarer muntligt...

LeadHead skrev:
Men jösses... Hur ofta blir det verkligen rent tjaffs runt en bildkommentar om jämför med alla de gånger de blir en positiv kommentarutväxling?
Vi kanske bläddrar bland olika kategorier av bilder men jag kan då säga att som jag upplever det så överväger det positiva med råge.
Eller så är det så att dina åsikter inte är lika provocerande som mina. Jag har fått förklarat för mig av somliga medlemmar att mina åsikter inte hör hemma här. Men vill du veta mer om detta så får vi väl ta´t via mejl.

LeadHead skrev:
Det finns ju dessutom ett bra botemedel. - Bry dig inte om de kommentarerna. :)
Botemedlet du föreslår har tyvärr inte funkat för mig. Hur mycket jag än försöker att inte bry mig så tycker jag nog trots allt att det är obehagligt att bli påhoppad.

LeadHead skrev:
Det är inte som att kommenterarna kommer hem till dig, ställer sig utanför dörren och upprepar sina kommentarer muntligt... [/B]
Neh det skulle dom ju bergis inte våga. Själv skiver jag aldrig något på internet som jag inte skulle vara beredd att upprepa öga mot öga...

ace skrev:
Eller så är det så att dina åsikter inte är lika provocerande som mina.
Kan det kanske vara så enkelt att de då inte hör hemma i bildkritiken och att det är därför du får mothugg? (obs, det är en fråga eller kanske något för dig att reflektera över. Inte ett påstående, jag har ingen större koll på hur dina provocerande kommentarer ser ut)

Jag kan inte svara för Åsa men själv har jag gått igenom de kommentarer jag gett som jag fått skit för. Det jag kommit fram till är knappast att mina kommentarer i de fallen varit elaka eller provocerande. Som jag uppfattat Åsas kommentarer är de också långt från provocerande men det är klart, jag vet ju inte vilkra hon får mothugg på heller. Tyvärr kan jag ju inte säga annat än att jag förstår att folk ledsnar av sånt. Jag har ju gjort det själv också.
/Lotta

Senast ändrad:
jimh skrev:
Kan det kanske vara så enkelt att de då inte hör hemma i bildkritiken och att det är därför du får mothugg? (obs, det är en fråga eller kanske något för dig att reflektera över. Inte ett påstående, jag har ingen större koll på hur dina provocerande kommentarer ser ut)

Ja vad som hör hemma och inte kan ju då sedan diskuteras tills vi bli blå. Men ett exempel kan ju vara att (Obs! Påhittat:)

"Ta bort colaflaskan, den stör" accepteras medans
"Ta bort handbojjorna, de stör" inte accepteras

Folk väger in sina egna fördommar i andras kommentarer, och vips så blir dom provocerande.

Och tro mig, jag har funderat på detta. Ända sedan i somras då jag blev medlem.

Då jag delvis har utlöst den här diskutionen och att jag kände mig tvungen att plocka bort dom citat som är väldigt väsentliga i den här tråden.
Oavsett om man är ny eller gammal medlem så tycker jag att man ska slippa få kommentarer som
1. kopplas till barnporr, våld, blod , lemlästning samt kopplas till en person som begått grova våldsbrott.

2. Hånfulla kommentarer om teknik och där personen senare påpekar att han skrattar åt fotografen.

Det är vad som fått mig att reagera och delvis kommentera andras kommentarer.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar