Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Trött på PC! Dags för Mac?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lennart Sindahl

Avslutat medlemskap
Det är dags att förnya datorn på bordet hemma och då uppstår frågan: Fortsätta jobba med PC eller skall man byta till en iMac? Vad säger ni???? Varför byta till iMac, de flesta är ju ändå nöjda med PC, eller...?

Tacksam för råd!

Jag och min fru bytade till Mac för ca 5 år sedan och tittar inte tillbaka. På jobbet där jag jobbar som programmerare får jag tyvärr slita med winblows fortfarande. Men smaken är som baken. Jag tror inte du kommer bli besviken om du bytar till mac, tvärtom faktiskt, men det kommer ta lite tid att vänja om dig!

Denna lilla filmen tycker jag sammanfattar det hela ganska bra :)

http://www.youtube.com/watch?v=Gk4FIIkKXdw

Mvh Fredrik
----------------------
Besök gärna vår blogg!
http://www.glawe.se/blogg

Jag har alltid haft Pc tills för tre månader sen. Köpte mig en Macbook pro. Oj oj oj vilken skillnad. Nu för tiden är det en fröjd o sätta sig framför datorn.

God forts. MVH/Micke

Jag har länge nyfiket lyssnat på de icke hemvändande frälsta och omvända från pc till mac-användarna...Argumenten har alltid varit användarvänlightet och pålitlighet samt prestanda. Sedan ett halvår tillbaka är jag "äntligen" tvungen att jobba i macmiljö och jag är otroligt besviken. Av 30 burkar har 5 eller 6 stycken behövt ominstallation på den tiden och särskilt användarvänligt är det inte heller.

Jag inser att det beror på många saker som tex vilken datorvana man har och vad man ska använda datorn till. Men en sak är säker. Ingenjörerna på Mac har iallafall inte haft utvecklare i åtanke när de designat sitt operativsystem. Det finns en del fördelar med Mac såklart annars hade de inte överlevt överhuvudtaget, men summa summarum får du en betydligt vassare pc till samma pengar och windows är inte sämre än macOS som många vill göra gällande. Det är annorlunda och bättre på en rad saker samt sämre på en rad andra saker.......

Kontentan är att en stor del av förtreten ligger i ovana och eftersom ingetdera av operativen är nämnvärt bättre/stabilare än det andra, finns det ingen anledning att dra på sig den extra förtreten med ny OS-leverantör...Om du förstår vad jag menar...

Som läget är idag hade jag inte tvekat en sekund utan skaffat mig en ny prisvärd pc med win 7 på. Har idag 2 burkar med vista 64 pro som rullat på gallant i över 2 år. En server med windows server 2003 som rullat i snart 4 år och så en nyligen införskaffad laptop med vista 64 home premium men levererad med win 7 som snart ska testas...

Högst personliga åsikter men de kommer från många års (pc)erfarenhet och ett halvårs macerfarenhet.

//Jerka

Det är dags att förnya datorn på bordet hemma och då uppstår frågan: Fortsätta jobba med PC eller skall man byta till en iMac? Vad säger ni???? Varför byta till iMac, de flesta är ju ändå nöjda med PC, eller...?!
Den största fördelen med iMac är att man slipper en låda på golvet. Annars är det bara en vanlig dator. Har man inga problem med lådan kan man nog få mer smäll för pengarna om man står ut med Windows. Och Windows7 är riktigt bra. Men en vanlig PC med Windows7 har ju inte samma hippfaktor som Mac, om nu det känns angeläget.

Är då själv inte det minsta missnöjd med min övergång till Mac en gång. Många gånger är vi snabba att rangordna saker som bättre eller sämre, då det kanske inte alls är varken det ena eller det andra utan bara annorlunda.
Visst kändes det konstigt att lämna "utforskaren" och dess trädstruktur, men mindre konstigt att kunna få ett "snabel a" lite smidigare.
Två grejer som är mer annorlunda än bra eller dåligt...

Men jag har då upplevt att mina Macar håller sig pigga längre, medans Windowsmaskinerna käkar Ram-Minne som de inte vill lämna tillbaks utan en omstart eller något minnesrensningsprogram.

Smidigare uppdateringar och färre omstarter. Windows register är ju inget jag saknar. Och mata ett virusprogram med prestanda känns inte heller som huvudändamålet med mina datorköp. Visst... finns ju on/off knapp på det med.

Användarvänligheten tycker jag är oslagbar i Macen. Och skall man koppla upp någonting till eller från Macen är det både lätt och smidigt. Bluetothgrejjer och omskalningar för TV skärmar eller projektorer går jättesmidigt med Macen. Kanske Windows 7 blivit bättre på sånt nu... vet ej, men det känns som man behöver vara mindre datorintresserad för att lösa sina uppgifter med Mac än PC.

Skulle jag råka bli en gamer på gamla dar skulle jag kanske starta upp Windowspartitionen lite oftare, men annars grämer jag mig inte särskillt mycket över att inte använda Win.

Senast ändrad:
Jag har kört mac i ett år. Saknar inte pc speciellt mycket. Behöver jag köra ett pc program så kör jag igång min virtuella pc i VMWare Fusion. Har börjat lära mig att köra GIMP, ett opensource bildbehandlingsprogram likt Photoshop.

jag har kört mac i 10 år utan några problem men jag minns strulen med pc. Visst mac kostar kanske mer men det spelar ingen roll jag kör mac för att det fungerar jämt.

Gör nu jämförelsen mellan senaste OSX och Windows 7 och blanda inte in erfarenheter ni en gång skaffade med 10-15 år gamla operativsystem. I annat fall gör ni knappast killen som frågar om Mac eller PC en tjänst om ni refererar till gamla kunskaper och erfarenheter som inte längre är giltiga. Världen har inte stått still i övrigt bara för att ni bytte till Mac för länge sedan.

Det är dags att förnya datorn på bordet hemma och då uppstår frågan: Fortsätta jobba med PC eller skall man byta till en iMac? Vad säger ni???? Varför byta till iMac, de flesta är ju ändå nöjda med PC, eller...?

Tacksam för råd!

Jag har bytt för något månad sedan. Är helnöjd!

Skönt att slippa allt det gamla vanliga strulet med windows. Såg inte fram mot bytet till Win 7 så jag bytte till Snow Leopard i stället.

Jag är gammal Unix & Linux-geek med Amiga i botten. Då passar Mac extra bra eftersom det ligger BSD i botten.

Våga ta steget du ångrar dig inte.

Den största fördelen med iMac är att man slipper en låda på golvet. Annars är det bara en vanlig dator. Har man inga problem med lådan kan man nog få mer smäll för pengarna om man står ut med Windows. Och Windows7 är riktigt bra. Men en vanlig PC med Windows7 har ju inte samma hippfaktor som Mac, om nu det känns angeläget.

Hippfaktorn sitter väl i var betraktares ögon?

Är det inte såna associationer var man/kvinna tillverkar för sig själva, då man egentligen bara vill försvara sina egna val och inköp.
Måste ju vara hippare med Pc eftersom det finns fler Pc ägare? ;-)

Sony Vaio har "hippa" Windowsmaskiner. Har inte sett dem i Sverige men väl i Tyskland och de påminner om iMacen med allt inbyggt i skärmen. Priset var också precis lika "hippt" som iMacens.

Nej Hipp är mer en nedlåtande klyscha som avundet hittat på tror jag.

Gör nu jämförelsen mellan senaste OSX och Windows 7 och blanda inte in erfarenheter ni en gång skaffade med 10-15 år gamla operativsystem. I annat fall gör ni knappast killen som frågar om Mac eller PC en tjänst om ni refererar till gamla kunskaper och erfarenheter som inte längre är giltiga. Världen har inte stått still i övrigt bara för att ni bytte till Mac för länge sedan.

Det är ju precis det världen har... Windows "mysiga register"!?

jag har kört mac i 10 år utan några problem men jag minns strulen med pc. Visst mac kostar kanske mer men det spelar ingen roll jag kör mac för att det fungerar jämt.
Många minns nog den där Mac "Bomben" som dök upp titt som tätt. Skall man göra relevanta jämförelser skall man jämföra aktuella system.

Instämmer!

När OS X kom var det oslagbart som 64-bits system (Win/Mac OS) men sen har Apple tappat rejält. Stod det mellan Vista x64 och OS X skulle jag fundera på vilket system utifrån avsett användningsområde men mellan Win 7 x64 och Snökatten så framstår OS X som förlegat.

Prestanda fördelen som fanns i ljud/film redigering förlorades redan då man gick från PPC till Intel processorer. Övrigt påstående om prestandavinst på MAC är ren BS. 2 identiska utrustade datorer, snarlikt konfigurerade system varav den dyrare en Mac Pro med OS X och de PS test som finns, visade klart att Vista x64 gav mer. Att sen PS startade snabbare på OS X? Spela roll om du arbetar med 100-tals bilder.

Att sen välja en allt-i-ett maskin är en diskusion i sig. Finns designade burkar från Dell och Hp men varför? För att det är kul att skicka hela maskinen på service eller var låst till att endast kunna uppgradera RAM minne?

En Mac Pro är en välbyggd och underbar "Pc" men iMac ett allt-i-ett problem. Kan bara se på den höga procent med iMac som skickas iväg för reperationer från jobbet kontra Mac Pro, vi pratar ca 20-25% mot 1 eller 2% för Mac Pro maskinerna.

Tycker en Mac är underbar som Media dator och lätt för familjen att använda men skulle aldrig sattsa pengarna på det som ett arbetsverktyg i dag... Annat än en Mac Pro med Win 7 då! ;)

Det är väl bara att gratulera er som körpc och aldrig haft problem med virus,krascher otaliga om starter etc. Jag vet många som gått från pc till mac och upplever att det fungerar klart bättre med mac. Jag själv har kört mac nu i många år utan några problem och varför ska jag ens testa pc igen när det fungerar?

Kör ni pc och det fungerar kör vidare varför byta då? Det lustiga är att dom som upplever mest (problem) med mac är pc människor och ofta får man höra att jag kan bygga en dator själv med bättre prestanda och mac får bara betala för design etc.
Det är rent bs jag betalar för en problemfri dator och jag jobbar varje dag med mycket bilder utan problem det är vad jag betalar för.
Hur många trådar ska detta ältas mac eller pc?
Jag kan bara säga att mina maccar fungerar utan problem jag säger inte att dom är bäst,billigast snyggast.
Jag är toknöjd utan att vara mactokig och ni som är nöjda med era pc kör vidare med dom.

Tacksam för råd!

Prova och känn efter.
Du kanske känner nån som har en Mac du kan få "känna lite på"?

Dagens Macar har Intelprocessorer så hårdvarumässigt är det ingen större skillnad. Det du behöver testa är om du gillar Mac OSX bättre än Windows eller tvärtom.

Gå in på Apples hemsida och titta på deras introduktionsvideos. Där kan du få en uppfattning om skillnader och funktioner.

Nja, låda på golvet eller inte har inget med mac eller pc att göra. Mångfaldigheten i datorutförandet är faktisk mycket större än på macsidan.

Men design kan Apple, köpte precis en macbookpro och installerade bootcamp i tron att jag skulle hoppa mycket mellan mac och pcläget. Användarvänligheten...tja...den är väl bättre för nybörjare. Saknar inget i Win 7 (x64).

Kör i princip alltid i PC-läge, alltså inte emulerad PC.

Dock är macen onödigt dyr för samma prestanda även om skillnaden krympt.

Edit: min mac är grymt mycket snabbare än någon PC jag sett men det är för jag kör SSD-disk från intel.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar