Att man provat en ny annonstyp är nog inte resultatet av något missnöje, det är nog bara en del i det ständiga utvecklings- och förändringsarbete som pågått under hela Fotosidans existens. Man provar nya saker, en del bli accepterade direkt, andra får man justera lite och en del ändringar möter så mycket missnöje att man inser att det inte var någon bra idé.
Precis så har jag uppfattat saken. Några gånger har det hänt att experimenterandet har gått lite över gränsen för vad jag personligen har funnit acceptabelt, men jag tycker att FS har varit lyhörd och åtgärdat sådana saker på ett bra sätt.
Som ett exempel kan jag nämna FS poddradio som jag tyckte var trevlig att lyssna på tills man blev tvungen att lyssna via en app/webbapp som inte fungerade särskilt bra (Acast fungerade dåligt i mina webbläsare och på min smartphone). Jag vet inte om satsningen på Acast var ett försök att pressa in mer reklam eller att höja ambitionsnivån genom att göra det möjligt att visa bilder synkront med ljudet, men det kändes som om reklamaspekten var det tyngsta skälet (bilderna hade man ju lätt kunna visa vid sidan av, på samma sätt som man visar massor av andra bilder på FS). Jag, och flera andra, påpekade problemen och sedan dess har det praktiskt taget alltid funnits en "direktlänk för nedladdning" för varje avsnitt (med något enstaka, förmodligen oavsiktligt, undantag).
Apropos poddradion, så uppstod sedan ett annat problem, nämligen att de nedladdade avsnitten avbröts av reklaminslag. Detta accepterade jag i princip (utan att direkt gilla det) men i praktiken blev det ofta så att ett reklaminslag "dundrade in" mitt i en mening. Slutet av meningen fick man vänta på tills reklamen hade levererat sitt hurtfriska budskap. Jag slutade lyssna på poddradion efter några sådana avsnitt, men har ibland tänkt att jag i stället borde ha påtalat det för att ge FS en chans att "rätta till" problemet (om man höll med om att det var ett problem). Som jag tidigare har nämnt, accepterar jag någorlunda diskret och minimalt störande reklam och för min del hade det varit tillräckligt att klippa in reklamen på ett mer hänsynsfullt sätt, t ex genom att använda naturliga pauser eller för all del dela upp avsnitten i mer fristående delar med reklampauser emellan (som i amerikanska TV-serier). Förhoppningsvis har detta åtgärdats nu, men det känner jag inte till eftersom jag som sagt tappade lusten att lyssna på (de i övrigt lyssningsvärda avsnitten av) poddradion.
Eftersom jag har ångrat att jag inte omedelbart påpekade det sistnämnda problemet med avbrytande reklam i poddradion, så tycker jag att det är rimligt att nu påpeka att en blockerande startsida är lite mer än vad accepterar, åtminstone i längden. Även om jag i princip håller med dem som säger att det är lätt att klicka sig vidare så gör det mig lite mindre benägen att gå in på FS bara för att se om det har hänt något. Inte så att jag tänker "hota" med att sluta besöka webbplatsen eller sluta betala, men om blockeringen ligger kvar så länge att jag börjar förvänta mig någon slags hinder vid varje besök, så kommer jag sannolikt att besöka FS mer sällan än jag annars skulle ha gjort. Inte för att jag tror att någon på FS skulle lägga märke till det eller att annonsintäkterna skulle minska märkbart, men det finns kanske fler medlemmar som skulle reagera på liknande sätt (jag tror att det är ganska sannolikt).
Jag använder (oftast) inte Adblocker, speciellt inte på webbplatser som jag litar på. Däremot använder jag ett annat webbläsartillägg som specifikt försöker förhindra spårning och det kan naturligtvis "drabba" en del annonsörer som inte nöjer sig med att framföra sitt budskap utan också vill följa upp det genom att snoka reda på vad besökarna gör på nätet i stort.
Sammanfattningsvis vill jag säga att jag tycker att det är OK att FS experimenterar med olika sätt att få intäkter och att det är bra att ni, som jag uppfattar det, är lyhörda för vad medlemmarna tycker om de olika mer eller mindre lyckade experimenten.