Annons

Träna inför bröllop?

Produkter
(logga in för att koppla)

Helmetrock

Aktiv medlem
Det mesta jag pysslar med är ju naturfoto och det är jag ju inte helt oduglig inom, men nu har jag drabbats av att fota ett bröllop i vår och något liknande har jag aldrig gjort tidigare.

Det är på nivån att om inte jag gör det blir det brudens mamma med mobilkamera som gör det. Jag kommer alltså att leverera bättre än deras krav i vilket fall, men jag vill ändå göra bra ifrån mig. Om inte annat för framtida portfolio om det skulle behövas!

Det jag funderar mest på är hur allt ska gå till och vad jag ska träna på inför bröllopet! Finns det någon som kan förklara lite? Jag har egentligen aldrig fotat människor, aldrig ens intresserat mig för det, så jag vet inte ens var jag ska börja.

Finns det några bra filmer på youtube som förklarar grunderna eller så? Några praktiska övningar jag kan roa mig med så länge? Motiv går nog att hitta här och där :)

Utrustning har jag en hel del av, D800, 24-70, 70-200/2,8, 85/1,8 för att nämna några objektiv och en SB-800 blixt. Finns det något annat jag borde tänka på? Reflexskärm kanske?
 
Inte för att jag kan skryta med någon erfarenhet av bröllopsfotografering (bara fotat på släktbröllop), men några för mig självklara saker att tänka på ...

De viktiga uppställningsbilderna på brudparet, har de några speciella önskemål? Lägg möda och tid på att tänka ut och planera plats, miljö, vinklar, klassiska/annorlunda uppställningar m.m.

Sedan de ack så viktiga spontana ögonblicksbilderna.
Spana in gästerna när det hålls tal och liknande då all fokus är koncentrerat åt ett visst håll. Då kan man få väldigt bra bilder på folk som inte alls är medveten om att de skall bli fotograferade - En blick som utbyts mellan mor och dotter/brud, en stolt och glad far med en tår i ögat när någon berättar något känslosamt, brudparet som ser varandra i ögonen, viskar något till varandra eller uttrycker något visuellt under ett tal eller under en mellanperiod då inget annat särskilt händer - var ständigt beredd och på vakt.

Det oväntade som ingen eller få lagt märke till men som du lyckas fånga på bild är något som har potential att bli de kanske mest uppskattade bilderna. Lätt att säga men svårare att hitta och lyckas med - kräver kontinuerlig uppmärksamhet "riktat åt fel håll" om du förstår vad jag menar.

Det var ett par korta och spontana tips från mig, överlåter resten till de mer erfarna & professionella bröllopsfotografer som säkerligen huserar här på Fotosidan.
 
Du hittar bra inspirerande filmer på Moderskeppet. Kan verkligen rekommendera dig att bli guldmedlem där. Kostar inte särskilt mycket och man binder sig inte för någon viss tid. De har bland annat en film om bröllopsfotografering. Men flera andra av deras utbildningar ger bra tips som kan användas på bröllop och framför allt om man vill redigera bilderna på ett bra sätt efteråt. Önskar de hade funnits innan jag fotade mina första bröllop.

Tänk också på att ha alternativa fotoplatser. Har du enbart planerat fota utomhus och det ösregnar är det inte så lyckat.

Lycka till! Det är kul att fota bröllop, även om man känner ansvaret och är helt slut efteråt.
 
Carinas tips om Moderskeppet kan varmt rekommendras. Köp Benny Ottosons DVD om bröllopsfoto (269:). Såg hans pass på fotomässan i November och det var ett pass späckat med små bra tips.

/Per
 
Tack för alla tips!

Jag ska faktiskt titta närmare på Moderskeppets abonnemang, 99 kr/mån ett tag är ju inte oöverkomligt!
 
Jag är lite i samma situation då jag blivit ombedd att fota ett bröllop i sommar där ekonomin är lite snäv.

Jag har tänkt öva mycket innan. Bröllopet jag ska fota är inte i kyrka men jag tänker åka ut till platsen där det ska vara och kolla miljöer och få ideer hur man kan fota. Det gäller nog att försöka tänka ut mycket i förväg hur alla ska stå så att man kan stå på rätt plats och få de kort man vill ha.

Det är nog bara att öva på liknande situationer. Lycka till!
 
Hej Rickard!

Jag jobbar som bröllopsfotograf och har lite tips.

Du har alla linser man kan tänkas behöva för sitt första bröllop. Ett tips är att låna/hyra ett extra kamerahus. På så sätt har du alltid vidvinkel och zoom så att det räcker för alla tänkbara situationer utan att behöva byta lins på huset.

Street fotografering är bra träning in för bröllop. Att fota ett bröllop ur en foto-journalistisk vinkel som jag gör handlar om att smälta in och fånga ögonblick. Det är det samma som att fota street och människor ute på gatan. Öva, öva öva. Sen går du hem, redigerar, ser över och så ut igen och öva öva öva.

Spendera tid på bloggar och hemsidor där bröllopsfotografer publicerar bilder. Det hjälper dig att hitta ditt uttryck och din stil inom bröllopsfotot. Det är också en fantastiskt källa för inspiration.

Efter att gått igenom massa bloggar och hemsidor och skriv ner en lista på bilder som du gillar eller spara dom i en mapp. Efter det gör du en lista inför bröllopet på bilder du vill ta. Det är lättare att få dom bilderna man vill i bröllopskaoset om man har dom nedskrivna.

Se till att sitta ner och gå igenom dagen med brudparet. Det är viktigt att man sätter av tid för porträtt så man i lugn och ro kan fånga dom bilder man vill. Gärna vid varmt kvällsljus.

Ta dig också till platsen innan bröllopet för att välja ut fina platser för porträtt och för att bekanta dig med miljön och ljusförhållandena dom råder i kyrka, festlokaler osv.

Du kan ju börja med att följa min blog ;)
http://stefanhellberg.com/

Stort lycka till!
/Stefan
 
Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter Stefan! Väldigt hjälpsamt!

Lite gatufoto ska jag definitivt testa! Om inte annat kan det vara nyttigt att testa något helt nytt :)
 
Nu har jag tittat igenom din sida lite snabbt och det fanns väl en hel del inspiration att hämta! Ett tilt/shift kan man tydligen ha mycket roligt med :)



Inte för att det har med ämnet att göra, men din bild på tälten och stjärnhimlen var riktigt bra!!

http://stefanhellberg.com/wp-content/uploads/2012/12/DSC_0587.jpg

Tusen tack. Kul att du gillar den. Var ett jäkla slit att få upp kamera-bagen. ;)

Vill du ha mer inspiration så följ mig gärna på facebook. Kommer upp många nya bröllop närmsta veckorna:
https://www.facebook.com/HellbergPhotography

/Stefan
Destination Wedding Photographer
 
Tack återigen för alla tips!

Nu sitter jag tillsammans med brudparet i bilen på väg till Falun, imorgon blir det bröllop!! Bara att hålla tummarna :)
 
Lycka till. Dokuments lite utanför bröllop också! Typ färden dit, omgivning etc


Sent from my iPad using Tapatalk HD
 
Ja, lycka till. Du verkar ha gått inför det hårt och vara väl förberedd. Nu är det bara att köra! Glöm inte att äta!
 
Så här 1464 bilder efteråt känns det faktiskt riktigt bra! Tack för alla tips, de har varit ovärderliga!! Utan er hade jag inte haft en aning om vad som väntade.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.