Annons

Topplista

Produkter
(logga in för att koppla)

sjulander

Medlem
Det skulle vara kul om det fanns någon typ av topplista där man kunde se vilka bilder som var populärast på fotosidan.

Jag vet att det går att söka på bilderna efter antal kommentarer, visningar mm. och på så sätt hitta de mest visade bilderna. Men det borde finnas en mer officiell lista. Mest visade bilder är ju inte heller så objektivt, det är inte de bilderna som är de bästa alltid...

/Erik

Jo, det är ju en variant, men jag tänkte mig lite mer så att de bilder som flest personer tyckte om skulle ligga högst på listan. På så sätt skulle man kunna hitta de bra bilderna lättare.

Jag tycker det var riktigt bra bilder på de tidigare topplistorna. Jag hade sällan möjlighet att komma dit, men jag skulle se det som en sporre.

Nu när betygen i praktiken inte finns skulle man kanske kunna återskapa topplistor i en version som inte blir lika "kompisberoende"

Arleklint skrev:
Jag tycker det var riktigt bra bilder på de tidigare topplistorna. Jag hade sällan möjlighet att komma dit, men jag skulle se det som en sporre.
Jag lyckades "kvalificera" mig några gånger, men insåg rätt fort att det inte var så mycket att känna sig hedrad för. Ju mer jag kommenterade ju mer ökade chanserna att hamna där. Det tror jag inte går att komma från.

genom att göra en sökning bland bildern och sortera efter antalet tittar eller komantarer i fallande ordning kan du få vilken lista du vill i princip.

Jo visst, som jag sa tidigare vet jag att det går att göra så. Söker man på antalet visningar får man dock 95% naket, vilket inte är så givande kanske. Vill ha en lista på de bilder som är mest omtyckta, en officiell lista med lite prestige i. Tror ändå att man kan uforma en sådan på ett sånt sätt att kompisröstning inte blir så utslagsgivande.

/Erik

sjulander skrev:
Jo, det är ju en variant, men jag tänkte mig lite mer så att de bilder som flest personer tyckte om skulle ligga högst på listan. På så sätt skulle man kunna hitta de bra bilderna lättare.

Utmärkt ide osm jag själv har försökt föra fram många gånger. För att det ska bli så demokratiskt som möjligt så behövs en funktion där man som beskådare av en bild kan uttrycka sitt gillande.
Mitt förslag

Senast ändrad:
Ja just det, det låter som ett bra förslag. Jag förstår inte riktigt vad folk har emot någon slags topplista. Det kanske blir för mycket prestige för en del, jag vet inte... Det är ju inte så konstigt med en topplista egentligen, finns ju på de flesta typer av community-sidor. Jag blev själv förvånad när jag blev medlem och såg att inte FS hade det.

Som bekant är vi inga anhängare av röstningssystem, för vi minns tiderna när vi fick hålla på att reda ut fusk/kompisröstningshärvor. En del gjorde tyvärr vad som helst för att komma på topp...

Men de förslag på system som bygger på nominering, sedan röstning inom en okänd jury - som roteras - är något vi sagt vi skall kika närmare på.

Okej, låter mycket bra. Jag förstår problemen som kan uppstå vid såna här typer av röstningssystem. Men med en jury skulle det ju gå bra, helst en så bred och stor jury som möjligt så listan inte blir för inriktad.

/Erik

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar