ANNONS
Annons

Tjejer som fotar sig själva

Produkter
(logga in för att koppla)

bjanha

Aktiv medlem
Noterar att väldigt ofta har kvinnliga medlemmar på fotosidan album och bilder med självporträtt i någon form. Har man som tjej ett större behov av att fotografera sig själv och lägga ut för allmän beskådning? Visst finns det några exempel på manliga motsvarigheter, men siffran verkar inte vara ens i närheten av tjejernas.
Är det tyngsta argumentet som tjej vid kameraköp att kunna fotografera sitt ansikte?

Hur tänker ni egentligen?

Senast ändrad:
Att fota sig själv är praktiskt eftersom "modellen" är väldigt tålmodig även om det är praktiskt svårare.

Jag tror killar i allmänhet är blygare att publicera bilder på sig själva.

Skall bli kul att höra vad tjejerna säger.

När tjejer skriver, filmar, fotograferar vänder de sig oftare än män inåt, mot sig själva.
Finns forskning om detta.
Fotograferingen blir en process för att lära känna sig själv.

Jag väntar också med spänd förväntan på vad tjejerna svarar men vill späda på frågan med en följdfråga !

Jag upplever det som, och jag kan natrligtvis ha helt fel här, att de flesta kvinnliga självporträtt försöker uttrycka en form av utanförskap. Bilderna är inte sällan hårt kopierade, modellen kan ofta vara naken, inträngd i ett hörn eller hållandes händerna framför sig som för att skydda sig.

Är det så Ni upplever världen, inte generellt förstås men finns det någonstans i era bakhuvuden ? Är det därför Ni väljer denna posering så ofta ?

Hoppas jag inte gör någon upprörd, detta är bara vad jag upplever. Men detta skulle ju kunna vara en av förklaringarna till varför inte män förekommer lika ofta i självporträttets form. Dessutom speglar det väl samhället ganska bra, disskutionen förekommer ju allt mer i media, män kontra kvinnor i styrelser, arbetsfördelningen i hemmet, lönebildningen osv....

// Axel

arleklint skrev:
Att fota sig själv är praktiskt eftersom "modellen" är väldigt tålmodig

Jag har iaf plåtat modeller som är betydligt mer tålmodiga än vad jag är framför kameran...har juifs inte testat att plåta mig själv i någon större utsträckning..men jag tyckte inte det var särskilt kul.

Har funderat på samma sak som du Björn. Inte sällan är bilderna extremt destruktiva, utlämnande och nakna. Självmords- och självstympningsbilder ser man ofta.

Mår tjejerna så dåligt? I så fall är det väldigt skrämmande!

/Joakim

Erik Schalin skrev:
Eller är det "vi" Axel som inte blottar våra känslor?

Så kan det säkert vara, jag är dock inte säker på att om vi blottade oss, att vi skulle välja samma form att göra det på....

Men visst har du rätt !

Ännu en kille svarar i den här tråden..Det gick en väldigt intressant dokumentär om detta på SVT för någon vecka sedan.Jag har förstås glömt av namnet på både filmen och fotograferna men den behandlade just detta tema. Men det finns ju andra exempel som tex. Francesca Woodman. Otroligt talanfull fotograf som uteslutande tog självporträtt och som begick självmord vid 22 års ålder..Ska jag spekulera själv så tror jag att kvinnor oftast börjar fotografera med andra motiv(avsikter) än män. Där killarna kanske ser mycket till teknikbiten och att lyckas fullända tekniken så tror jag att det är vanligare bland kvinnor att använda det som ett medel att se in i sig själva.Kunde nog ofta lika gärna blivit måleri, musik eller poesi som ju också kan vara väldigt självreflexiva..Kanske..
Erik Å

haha, den totala avsaknaden av svar ifrån tjejer kan ju bara betyda en sak:

For us to know, and you to find out!

//Björn (som nog skall testa och se om jag fastnar på filmen)

Jag tror att det beror på män och kvinnors olika behov/möjligheter av att visa/tala om sina känslor.

Medan kvinnor inte har några problem med att tala om dem, eller visa dem på bild så nöjer sig MANNEN med att någon gång om året dricka kopiösa mängder öl och brännvin tillsammans med sin bästa kamrat, varvid en dialog liknande denna följer:

-Du Jan-Björn?
-Jo.
-Livet är ett helvete.
-Jo.

Där efter kan både dråsa ner på granrisbädden vid kolmilan och slipa tänka på skiten i ett år till. ;-)
/Micha

Bara för att jag är tjej så svarar jag då (med en motfråga;))..

Killar verkar också fota tjejer oftare. För visst är en hög % porträtt på tjejer oavsett det är självporträtt eller inte?

Själv använder jag mig som modell ibland fast anger det aldrig någonsin, det är inte vem "modellen" är som är viktigt då man publicerar utan hur bilden är..

michap skrev:
Jag tror att det beror på män och kvinnors olika behov/möjligheter av att visa/tala om sina känslor.

Medan kvinnor inte har några problem med att tala om dem, eller visa dem på bild så nöjer sig MANNEN med att någon gång om året dricka kopiösa mängder öl och brännvin tillsammans med sin bästa kamrat, varvid en dialog liknande denna följer:

-Du Jan-Björn?
-Jo.
-Livet är ett helvete.
-Jo.

Där efter kan både dråsa ner på granrisbädden vid kolmilan och slipa tänka på skiten i ett år till. ;-)
/Micha

hihihi riktigt roligt..jag hade min års-session i lördags..Fast det var mest min vän som tyckte att livet var ett helvete

Jag håller med. Tjejer är vackra att se på och vackra att fotografera. Inte fasen skulle jag vilja ha en bild av mig själv på väggen! ;-)

/Pontus

lotelo skrev:
Bara för att jag är tjej så svarar jag då (med en motfråga;))..

Killar verkar också fota tjejer oftare. För visst är en hög % porträtt på tjejer oavsett det är självporträtt eller inte?

Själv använder jag mig som modell ibland fast anger det aldrig någonsin, det är inte vem "modellen" är som är viktigt då man publicerar utan hur bilden är..

Inte säker på att jag hittar någon fråga, men kan ändå konstatera att du har rätt. Känner mig själv tillräckligt väl :)

Micha kan har delvis rätt i det han säger men det han vräker ur sig om ölandet hoppas jag var ett skämt !?

Holtin skrev:
Micha kan har delvis rätt i det han säger men det han vräker ur sig om ölandet hoppas jag var ett skämt !?

"Vräker ur sig om ölandet"?
Nu hänger jag nog inte riktigt med. Varför skulle det vara ett skämt?
Glöm för all del inte brännvinet föresten! :)

/Micha

Men snälla! Det är väl upptill var och en vad man vill plåta. Om kvinnliga fotografer gillar att ta kort på sig själva, så får dom väl göra det. Det är lika befängt som att ifrågasätta varför Män plåtar: bilar och nakna brudar. Som vissa här på fotosidan verkar ha väldigt stort behov av att göra. Man får väl göra som man själv vill? Så länge det inte skadar någon annan.

Men en sak jag inte fattar här är hur FAN kan ni fotografera kyrkogårdar!!! För jag antar att det inte är era anhöriga som liggar där. Hur FAN tror ni att dom anhöriga tycker att ni lägger upp era bilder offentligt? Skulle du vilja se någon annan som la upp ett kort på din döda (tex)sons/dotters grav? Det är rent skamligt att det ens förre kommer här... låt dom döda villa i fred!

MVH Jonas

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar