Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tjackhora - ett foto.

Produkter
(logga in för att koppla)
Njae, riktigt så menar jag nog inte, tolka kan man alltid göra, och gör. Men sett i ett större sammanhang så växer ofta bilder, och man kan dra lite mer långtgående slutsatser. För mig växer den här bilden mycket då jag vet något om Ohlsson Wallins tidigare produktion.

Allt du skriver här håller jag med om helt!

Min tidigare poäng var bara att jag menade att just denna bild - "Tjackhora", i min mening inte riktigt lockar till tolkning om man inte får veta vem som ligger bakom. Då förstår man tydligare att det finns ett djupare syfte och att det exempelvis finns en filosofisk nivå i hur bilden så tydligt är arrangerad. ("Arrangerad för att se arrangerad ut" som någon uttryckte det snyggt tidigare i tråden.)

Varför vill jag då få fram den här poängen? Jo, för alla är det inte lika självklart att konstnärens roll bakom fotografiet eller målningen är så viktig. Jag kan nog tycka (och vilja kräva ibland) att en bild ska kunna dekonstrueras/tolkas/inbjuda till eftertanke/stimulera någorlunda i "rätt" riktning även utan att man vet något om skaparen.

Det är lite som med musik. Ska en låt på radion vara beroende av att man vet vem som sjunger/spelar för att man ska kunna uppskatta den? Ska en låt verkligen gå från bra till dålig eller tvärtom bara beroende på vem som skrivit och framfört den? Är det inte rimligt att tycka att en låt ska kunna stå för sig själv till viss del också?
 
http://www.ohlson.se/images/tjackhora/marilyn.jpg

Denna bild skulle jag gärna vilja diskutera runt.

Dina tankar runt denna bild?

mvh
Helena

klantigt utfört och minst sagt ofördelaktigt vad gäller fotografens renomé som faktisk fotograf. namnet är det enda som finns och det är media som ger det överlevnadens liv, inget annat.

konseptuell och idébaserat fotografi är det inte många som betraktar som direkt intressant konst längre, det krävs ngt mer idag.
den där fotografen har nog en dyster framtid om hon inte följer trenderna, utan trender med dess mediabevakning så finns inte DET "konstnärsskapet" heller. pinsamt.
 
Det var mycket bättre förr,, mooooaaaahahahaaaaa

Kvinnor skall laga mat och ta hand om barn och gamla. Männen skall ut i skogen och fånga en älg.


(försökte i alla fall få lite fart på debatten,,)
 
Flickor och pojkar olika

”Nya forskningsrön visar: flickor och pojkar olika redan som nyfödda”
(Grönköpings Veckoblad)​

Vi vet ju inte vad fotografen hade för avsikt med det foto vi diskuterar, men vi antar på ganska goda grunder att avsikten varit att väcka uppmärksamhet, möjligen provocera, och ganska säkert med en feministisk tanke.

Personligen kan jag inte se poängen med att debattera kring den saken. Det är klart att de flesta av oss har åsikter om feminism, men varför lufta dem just här?

Nu har det ju flammat upp en diskussion om pornografi på Fotosidan, och de som försvarar bilder med utmanande innehåll tar till brösttoner om konstnärlig frihet versus censur. För mig handlar det inte om censur och frihet. Jag tycker det är löjligt att blåsa upp debatten på det sättet. Om Fotosidan ska funka så som det uppenbarligen var meningen från början måste både diskussionsklimat och bildklimat vara städade. Och det är absolut redaktionens sak att säkerställa det. Det kan inte vara Fotosidans skyldighet att erbjuda en publiceringsplats för avantgardistiska, politiska eller skräniga saker. Eller: om redaktionen anser att den ska vara det, då får vi hoppas att det öppnas ett liknande forum någon annanstans för oss som inte är intresserade.

Min egen ståndpunkt är klar: en bild som inte bör accepteras på en reklamtavla i det offentliga rummet bör inte heller accepteras på Fotosidan. Och redaktionen har rätt att sätta de gränser de anser är lämpliga.
 
Det var mycket bättre förr,, mooooaaaahahahaaaaa

Kvinnor skall laga mat och ta hand om barn och gamla. Männen skall ut i skogen och fånga en älg.


(försökte i alla fall få lite fart på debatten,,)

Tyckte du verkligen att den stod stilla ... ?
 
...
Min egen ståndpunkt är klar: en bild som inte bör accepteras på en reklamtavla i det offentliga rummet bör inte heller accepteras på Fotosidan. Och redaktionen har rätt att sätta de gränser de anser är lämpliga.

Håller med båda sakerna.
 
Kvinnan är överviktig och som sådan anser jag att hon är vacker. Fina kurvor med minimalt med celluliter, åderbrock, fettvalkar och bristningar.


mvh
Helena

Vacker?
Är det det du ser?
Är bildbudskapet för dig en vacker kvinna snarare än en missbrukande individs misär?
Att feminister gärna vill se överviktiga och gärna slitna och äldre kvinnor på bild än skönhet och ungdom det vet jag.
Men att göra dessa reflektioner över en bild som ska illustrera något helt annat är väl ändå rätt magstarkt...

Tjackhora?

De riktiga tjackhoror jag har träffat (nej inte som kund) har alla varit magra och tärda.

Bilden ifråga ser fö ut som ett högst misslyckat försök av en fjortisfotograf till en halvporrig modellbild av en kvinna som saknar alla förutsättningar.
 
Allt du skriver här håller jag med om helt!

Min tidigare poäng var bara att jag menade att just denna bild - "Tjackhora", i min mening inte riktigt lockar till tolkning om man inte får veta vem som ligger bakom. Då förstår man tydligare att det finns ett djupare syfte och att det exempelvis finns en filosofisk nivå i hur bilden så tydligt är arrangerad. ("Arrangerad för att se arrangerad ut" som någon uttryckte det snyggt tidigare i tråden.)

Varför vill jag då få fram den här poängen? Jo, för alla är det inte lika självklart att konstnärens roll bakom fotografiet eller målningen är så viktig. Jag kan nog tycka (och vilja kräva ibland) att en bild ska kunna dekonstrueras/tolkas/inbjuda till eftertanke/stimulera någorlunda i "rätt" riktning även utan att man vet något om skaparen.

Det är lite som med musik. Ska en låt på radion vara beroende av att man vet vem som sjunger/spelar för att man ska kunna uppskatta den? Ska en låt verkligen gå från bra till dålig eller tvärtom bara beroende på vem som skrivit och framfört den? Är det inte rimligt att tycka att en låt ska kunna stå för sig själv till viss del också?

Då är jag med, och håller i stort med. Men bra och dålig är kanske lite för grova kategorier för vad jag menar. Jag tänker att visst kan en låt eller bild svänga, och det är nog så viktigt och bra. Men för att komma åt den djupare meningen så krävs det något mer, att man sätter sig in i konstnärskapet, den omgivning det existerar i osv.
 
ja, och det är ju det konseptuella och idébaserade fotografiets absolut största handikapp.. alltså att man är tvungen att läsa en text, bli tilldelad information etc innan man kan se bilden "så som den skall ses".

de kvaliteter som utgjorde ett självständigt "välstående" (bokstavligt talat) fotografi är inte längre kvaliteter som har ngt värde, värden som kreativa tidsåldrar har finslipat har idag ringa betydelse för dessa fotografer. Dessa värden hör modernismen till och när man nu talar (talade..) om postmodernismen så ligger det i ismens natur att man inte bara kommer efteråt utan även konkret har tagit avstånd ifrån den tidigare ismen.. ligger i sakens natur (tes och senare antites...).

tyvärr så är detta inget som de konseptuella kreatörerna tycks beakta,, varför inte vara smart kommunikatör. obegripligt.

MVH Niclas,
 
Vacker?
Är det det du ser?
Är bildbudskapet för dig en vacker kvinna snarare än en missbrukande individs misär?
Att feminister gärna vill se överviktiga och gärna slitna och äldre kvinnor på bild än skönhet och ungdom det vet jag.
Men att göra dessa reflektioner över en bild som ska illustrera något helt annat är väl ändå rätt magstarkt...

Tjackhora?

De riktiga tjackhoror jag har träffat (nej inte som kund) har alla varit magra och tärda.

Bilden ifråga ser fö ut som ett högst misslyckat försök av en fjortisfotograf till en halvporrig modellbild av en kvinna som saknar alla förutsättningar.

Ja, jag ser en vacker kvinna. Detta är en del av det jag ser.
Jag natuligtvis andra saker också.
Läs gärna alla mina inlägg. :)

mvh
Helena
 
ja, och det är ju det konseptuella och idébaserade fotografiets absolut största handikapp.. alltså att man är tvungen att läsa en text, bli tilldelad information etc innan man kan se bilden "så som den skall ses".

de kvaliteter som utgjorde ett självständigt "välstående" (bokstavligt talat) fotografi är inte längre kvaliteter som har ngt värde, värden som kreativa tidsåldrar har finslipat har idag ringa betydelse för dessa fotografer. Dessa värden hör modernismen till och när man nu talar (talade..) om postmodernismen så ligger det i ismens natur att man inte bara kommer efteråt utan även konkret har tagit avstånd ifrån den tidigare ismen.. ligger i sakens natur (tes och senare antites...).

tyvärr så är detta inget som de konseptuella kreatörerna tycks beakta,, varför inte vara smart kommunikatör. obegripligt.

MVH Niclas,

Jag förstår inte alls vad du menar. Vad är det bokstavliga och vad är kvalitet för dig? Kvalitet är ett lurigt begrepp, för ordet i sig kan användas i rent beskrivande bemärkelse, och dels som ett uttryck för smak.

Vad är det som är osmart i kommunikationen? Jag tycker det finns budskap som går fram hur tydligt som helst, närmast övertydligt.

Vilka är de "kreativa tidsåldrarna", och vilka är isåfall de icke kreativa?
 
Tänk vad ett namn kan göra...

Att det skall vara så himla svårt för många att se den rörlighet som utspelar sig runt om alla frusna bilder.

Personligen tycker jag att fotot är väldigt intressant och att det lämnar mycket för tanken.

Jag hade dock inte satt det på väggen...

Hade fotografen hetat LaChapelle, Capa, Gillet eller Newton hade det varit annat skriveri på flera av inläggen.

Visst är det gott när en okänd fotograf tar ett foto som får sådan uppmärksamhet...det kan mycket väl vara en framtida "Kändisfotograf"...
 
Att det skall vara så himla svårt för många att se den rörlighet som utspelar sig runt om alla frusna bilder.

Personligen tycker jag att fotot är väldigt intressant och att det lämnar mycket för tanken.

Jag hade dock inte satt det på väggen...

Hade fotografen hetat LaChapelle, Capa, Gillet eller Newton hade det varit annat skriveri på flera av inläggen.

Visst är det gott när en okänd fotograf tar ett foto som får sådan uppmärksamhet...det kan mycket väl vara en framtida "Kändisfotograf"...

Soms: Det är inte en "okänd" fotograf för de flesta som skriver i denna tråd. Ecce Homo-utställningen på 90-talet vållade faktiskt internationell debatt. Jag kände dock inte till Gillet som du nämnde i ditt inlägg utan googlar honom nu...
 
Jag förstår inte alls vad du menar. Vad är det bokstavliga och vad är kvalitet för dig? Kvalitet är ett lurigt begrepp, för ordet i sig kan användas i rent beskrivande bemärkelse, och dels som ett uttryck för smak.

Vad är det som är osmart i kommunikationen? Jag tycker det finns budskap som går fram hur tydligt som helst, närmast övertydligt.

Vilka är de "kreativa tidsåldrarna", och vilka är isåfall de icke kreativa?

tråkigt att det var så svårskrivet!

Det bokstavliga hänvisar till ordet inom situationstecken. ett välstående fotografi brukar man kalla ett fotografi som med sina olika egenskaper står på egna ben och inte behöver så mycket support för att komma till tals.

Kvaliteter är för mig vad det är. En kvalitet är en kvalitet,, vet inte hur tydlig jag skall vara. Hur som haver så tänker jag såklart objektivt utifrån hur mAn inom modernismen har betraktat visuella och bildpsykologiska kvaliteter generellt. Såklart, är ett ord jag gärna använder här eftersom man inom postmodernismen uppenbart inte gärna pratar om kvaliteter ur det traditionella modernistiska bemärkelsen:)

Osmart blir det enligt mig när man inte nyttjar de allmängiltiga greppen man kan nyttja för att understryka det man vill berätta i sin tvådimensionella bild. Eftersom folk/vi tvistar här om vad som är bildens hänsikt/avsikt så är ju det ett ypperligt bevis för att totalen av bildens olika kvaliteter inte riktar bilden så att gemene betraktare förstår. Bilden blir alltså till stor/hög grad beroende av en idébaserad/konseptuell förklaring och det anser jag personligen vara ett handikapp för en bild i alla lägen, det är liksom ett sätt att plocka ifrån en bilds fulla potential som egenbärare av sitt eget budskap - trist.

Jag menar inte att det finns ngn ICke kretiv tidsålder,, det jag menar är att det går en väldigt tydlig om än till viss del givetvis generaliserande gräns mellan modernismen och postmodernismen och det här ser vi tydligt i idébaserad och konseptuell fotografi. Hur många fotografer på konstarenorna är det idag som pratar i termer som hör modernismens strukturer till ?,,, inte många.
Att blanda in traditionstyngda och värdegrundsbärande begrepp i samtal med aktörer på den samtida konstfotoarenan är inte alls så lätt som du/ni/folk flest kanske tror.

Enligt mig så är detta inget som förvånar, alls. Men det är lite sorgligt hur kvalitet utifrån modernistisk synvinkel ofta både ignoreras men ännu värre förnekas så aktivt. Då tar man aktivt avstånd ifrån en tid som bidragit galet mycket till den visuella konstvärld som detta faktiska arv utgör.

Jag förespråkar hellre en slags neomodernism och inte postmodernism, eftersom man då har utrymme att gå vidare med ett bagage i form av bestående värden som härstamar från gamla grekland om inte ännu längre!

**

Men med detta sagt så vill jag ta tillfället i akt att påpeka att det inom konstinstutitionerna börjar hända något. De äldre teknikerna och värdegrunderna har fått ett slags pånyttfödelse, det krävs dock lite mer tyngd i detta innan jag skulle våga mig på att kalla det för en tydlig trend.

Hoppas att det klarnade en aning nu.

MVH Niclas,
 
Det finns mycket osund idolfixering i dagens värld, och denna bild visualiserar det på ett mycket bra sätt tycker jag. Den skulle dock klara sig utan knarkreferenserna. Att tidningen med originalbilden är med på bilden har ifrågasatts tidigare i tråden, men jag ser den som en högst väsentlig del av bilden, den skulle inte funka utan den ingrediensen.

Kvinnan på bilden är säkert vacker, men genom att vägra vara sig själv förvandlar hon bara sig själv till en tragisk varelse. Alla människor är vackrast när de är sig själva och inte försöker vara nån annan än de är. Det kan man ändå aldrig vara.

Bilden för på något vis även tankarna till alla tusentals tragiska wannabe "idoler" som skämmer ut sig i teve genom att inte ha någon form av självkritik och kunskap vad som krävs för att nå toppen. Det är sannerligen inte bara att ställa sig upp och "sjunga" och tro man kan bli artist för det. Inte blir man modell och eftertraktad heller på lika lösa boliner. Vad är det som får folk att ställa upp i de tävlingarna överhuvudtaget? Själv vill jag påstå att jag kan sjunga rätt hyfsat, med mina dryga tio års erfarenhet som sångare i diverse bandsammansättningar samt lektioner i sång, men jag skulle inte få för mig att ställa upp i dessa tävlingar, kanske just för att jag har lite insikt i vad som krävs och att jag inte har "det lilla extra" som krävs för att nå framgång i den tävlingen...

Nåväl, mina associationer ovan gled iväg lite väl långt kanske för denna tråd, men det visar att bilden väcker mycket tankar, och det gör den till en mycket bra bild tycker jag.
 
Vad gör man då när gemene man i det närmaste lider av bildmässig dyslexi?

/Maverick

jag tror inte riktigt på ngn gemene mans bildmässig dyslexi.. men visst har vi olika förmåga att läsa bilder rent teoretiskt. de enklaste förhållningsreglerna är ytterst universiella (gentimot människan) vad jag har lär och förstått i alla fall.

så långt det gör så bör man nog försöka precisera det man önskar att uttrycka med/i sin bild. att jobba med underliggande grafiska tekniker till exempel, där man medvetet hanterar den/de positiva formen/formerna kontra det/de negativa rummet/rummen i en bild.

ex. en man står mitt i ett galleri med bindel för ögonen. På de fyra väggarna som omger honom så hänger bilder i en och samma storlek men med olika motiv.. så tar man av honom ögonbindeln och han får betrakta bilderna 4sek var och en i en följd
.. så tar man ut mannen ur rummet och frågar ut honom vad han minns. påfallande ofta så är det fotografier med en enkel och tydlig grafik som får genomgående flest "minnen", detta oberoende av om det var bild nr1, bild 13 eller 15..
Alltså har vi bara i ett sådant enkelt exempel påvisat att det finns grundläggande grepp/åtgärder vi kan vidta när vi skapar bilder som syftar till att ge starka intryck åt ngt håll.
Hur många tänker på att det är saker som går bortom motivets detaljer själv sätter pränt i folks hjärnor?,, här har vi fotografer en stOr makt.

När vi har prickat hyffsat rätt med de enklare kvaliteterna så har man kommit långt. Här tror jag även folk med så kallad bildmässig dyslexi hänger med faktiskt.

Hade makthavarna i våra länder insett makten man kan utöva med bilder så hade det inte varit lika fritt som det är att skapa och visa fotografi/bild i vårt samhälles olika rum/arenor. (tror jag alltså:)

MVH Niclas

Ps, "bildmässig dyslexi" låter som ett från början nordnorskt myntat begrepp,, Peder Pedersen ;) Ett av denne fotolärarens käraste samtalsämnen.ds.
 
Soms: Det är inte en "okänd" fotograf för de flesta som skriver i denna tråd...QUOTE]

Sorry ;)
Jag kollade inte alls vem som tagit bilden, utan fick intrycket av att det var vilken av oss som helst när jag snabbt läste igenom inläggen.
Jag kollar aldrig vilken fotografen är innan jag "läst mina tankar" och bildat mig en uppfattning om ett fotografi.

Men visst är det typsikt - så fort någon "utan namn" har tagit ett "mäktigt" foto så är det en helt annan kritik än mot någon "med namn"...

Alla kända fotografer i världen ger mig inspiration, inte för att de har ett namn, utan för att de har haft turen att bli tryckta. På så vis har jag kunnat inhandla varaktig inspiration.

Min absolut största inspirationskälla är dock alla Ni, på bland annat Fotosidan.
Oavsett om Ni är proffs, semiproffs eller amatörer så visar Ni ibland upp en kvalitet på bilder som är helt fantastisk...
 
Soms: Det är inte en "okänd" fotograf för de flesta som skriver i denna tråd...QUOTE]

Sorry ;)
Jag kollade inte alls vem som tagit bilden, utan fick intrycket av att det var vilken av oss som helst när jag snabbt läste igenom inläggen.
Jag kollar aldrig vilken fotografen är innan jag "läst mina tankar" och bildat mig en uppfattning om ett fotografi.

Men visst är det typsikt - så fort någon "utan namn" har tagit ett "mäktigt" foto så är det en helt annan kritik än mot någon "med namn"...

Alla kända fotografer i världen ger mig inspiration, inte för att de har ett namn, utan för att de har haft turen att bli tryckta. På så vis har jag kunnat inhandla varaktig inspiration.

Min absolut största inspirationskälla är dock alla Ni, på bland annat Fotosidan.
Oavsett om Ni är proffs, semiproffs eller amatörer så visar Ni ibland upp en kvalitet på bilder som är helt fantastisk...

Här är just lite av min poäng. Du skriver att du "aldrig kollar vem fotografen är innan du "läst dina tankar" och bildat dig en uppfattning."

Jag tycker absolut inte det är fel att göra så och hävdar att en bild måste tåla ett sådant synsätt. Att en bra bild som håller för en sådan ingång sedan kan "bli ännu bättre" när fotografen blir känd och skapar ytterligare tyngd är en annan sak.

Gör jämförelsen med mat. Om du får in en underbart doftande maträtt som ser fantastisk ut och smakar underbart - ska det då vara omöjligt att njuta av den innan du vet vem kocken är?

Eller om det var kockens avsikt att servera något äckligt, måste du då äta det eller "uppskatta tanken"?

(Missförstå mig inte, jag kan uppskatta "fula" bilder om de samtidigt bjuder på något annat som jag uppskattar - ungefär som smörstekta sniglar i vitlök inte är vackra men ack så goda.)
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar