ANNONS
Annons

Tjackhora - ett foto.

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tycker idéen är rätt bra och något om jag hade kunnat göra - utan tvekan! MEN (utan att veta sammanhang och kommentarer etc) så tycker jag utförandet är lite tråkigt...vilket naturligtvis kan vara meningen. Bilden i sig verkar inte funka så bra för sig själv iaf - då hade det behövts en annan touch i mina ögon.

Men själv är jag inte intresserad av sådana provokationer som hon fördjupar sig i.
Fast det är du ju. Du har ägnat en massa tid åt att fundera över bilden och skrivit en massa inlägg i diskussionen här. Om EOW visste om det (vem vet, hon kanske läser strängen) skulle hon nog vara riktigt nöjd med bilden.

Fast det är du ju. Du har ägnat en massa tid åt att fundera över bilden och skrivit en massa inlägg i diskussionen här. Om EOW visste om det (vem vet, hon kanske läser strängen) skulle hon nog vara riktigt nöjd med bilden.

Jag hoppas hon är nöjd med bilden :-D

Om jag nu ska ta seriöst på din synpunkt, så är det mindre själva bilden är diskussionen om den som engagerat mig.

Bilden skulle kunna vara bra, men nu är det ås många detaljer i kompositionen som verkligen drar ner bilden till titalt ointressant och bedrövlig...

Men det kanske är någon som vill skämta? En "före / efter" -bild i tredubbel bemärkelse??

Rent fotografiskt, en skitbild!
Budskap? Jag hittar inget budskap!
Fantasieggande? Inte det minsta!
Inspirernade? Hmm, jo kanske, för det är ju så många saker man vill ändra på i bilden...

Om jag nu ska ta seriöst på din synpunkt, så är det mindre själva bilden är diskussionen om den som engagerat mig.
Ja, min kommentar är seriös. Är ganska säker på att EOW inte är speciellt intresserad av att vi ska beundra hennes bilder eller tycka att de är "vackra" -- hennes mål är nog att vi ska fundera och diskutera.

Jag blev förvånad över mig själv när jag såg bilden.

Som amatörfotograf och fotostuderande så reagerade jag först över kompositionen, ljuset, posen och färgerna.
Inte på ev budskap. Jag kan se meningen med att leka med en gamal klassisk bild och göra den mer vardagslik och nära. Kvinnan är överviktig och som sådan anser jag att hon är vacker. Fina kurvor med minimalt med celluliter, åderbrock, fettvalkar och bristningar.

Jag har aldrig sett en naken tjackhora. Såren är för mig konstiga och jag skulle nog reagera mer om såren satt på andra ställen. men tar man tjack intramuskulärt?
Det borde nog vara enklare at ta de venöst. Men venerna i armarna kanske blir så skadade till sist att man får leta efter alternativ på andra delar av kroppen.

Jag vet så lite om denna värld.

Ska jag hålla mig strikt till bilden så stör jag mig enormt på att fonden inte går ända upp i bild. Varför gör den inte det? Är det för att understryka det operfekta i budskapet?

Armen döljer för mycket av ansiktet. Ljuset är kanon. Idén likaså.

Jag gillar EOW:s bildarbete och tanke bakom. Det behöv fler kvinnnliga starka fotografer!

mvh
Helena

Det Var väldigt vad du är påstridig med ditt uttryck tjackhora. Är modellen en bekant till dig? För övrigt ,så vad har du för erfarenhet av kvinnor som prostituterar sig? Vore jag kvinna så skulle jag bestrida bilder, som medvetet eller vad denna bild skall vara till, förnedrar det egna könet. jag tycker att det är degraderande för en kvinnlig fotograf att ej kunna framställa en kvinna för vad de allt igenom representerar i detta vårt jordeliv . Mjukhet värme och kärleksfullhet. Jag har träffat många kvinnor under mina resor världen över i olika situationer, och har aldrig trots olika ursprung och verksamhet sökt nedvärdera eller förringa någon av dem, vare sig genom bild ord eller handling. Har inga sympatier för din " mentor " EOW.

Som sagt,, bilden är kass! Jag har försökt analysera lite hur de som engagerat sig i denna tråd tycker och det blir ett unison. "Bilden suger!"

Det finns liksom inget bra med den. Speciellt om man inte ens har en bakgrund, då tänkte jag inte på skynket som väldigt taffligt hänger på sniskan.

Givetvis kan man precis som i alla bilder analysera och resonera, men det måste nog vara något mer givande än denna bild för att det skall bli seriöst.

Det Var väldigt vad du är påstridig med ditt uttryck tjackhora. Är modellen en bekant till dig? För övrigt ,så vad har du för erfarenhet av kvinnor som prostituterar sig? Vore jag kvinna så skulle jag bestrida bilder, som medvetet eller vad denna bild skall vara till, förnedrar det egna könet. jag tycker att det är degraderande för en kvinnlig fotograf att ej kunna framställa en kvinna för vad de allt igenom representerar i detta vårt jordeliv . Mjukhet värme och kärleksfullhet. Jag har träffat många kvinnor under mina resor världen över i olika situationer, och har aldrig trots olika ursprung och verksamhet sökt nedvärdera eller förringa någon av dem, vare sig genom bild ord eller handling. Har inga sympatier för din " mentor " EOW.

Bra rutet Nils-Erik! Instämmer helt. Mvh Arne

Så om modellen på bilden inte tillåts stå för "Mjukhet värme och kärleksfullhet" så är den förnedrande?

Ursäkta min mening, men jag vill påstå att det var korkat uttryckt.

Men du kanske inte menar vad du skriver.

Bilden är inte trevlig men det är förmodligen inte heller tjackhorans vardag heller, det är det namnet som EOW gett bilden. Kopplingen till Marilyn Monroe kan ju vara att även hon var missbrukare och utnyttjades.

Bilden finns under utställningar med rubriken tjackhora, förvisso bara två bilder men på samma tema med en förlaga som hon kopierar. Osäker på vem den andra förlagan är.
http://www.ohlson.se/utstallningar_tjackhora.htm

Vore jag kvinna så skulle jag bestrida bilder, som medvetet eller vad denna bild skall vara till, förnedrar det egna könet. jag tycker att det är degraderande för en kvinnlig fotograf att ej kunna framställa en kvinna för vad de allt igenom representerar i detta vårt jordeliv . Mjukhet värme och kärleksfullhet.
Vore jag kvinna och någon hävdade att jag alltid måste reducera andra kvinnor till symboler för "mjukhet, värme och kärleksfullhet" skulle jag nog bli förbannad.

Bilden är inte trevlig men det är förmodligen inte heller tjackhorans vardag heller, det är det namnet som EOW gett bilden.
Jag tror att EOWs projekt/utställning tom hette "Älskade tjackhora".

För en annan som är lite trög tar det ju en stund att tänka till och associera men nog verkar EOW ha tänkt till och vill förmedla något. Om det nu också hette Älskade tjackhora kan det associera till förlagorna och kontrasten mot de inte lika allmänt älskade och uppburna som EOW:s modeller är eller föreställer.

Vad jag kan se är en kvinnas dröm om ett kommersionellt kvinnoideal som dagligen fins att "tjacka" i dagens samhälle. "Tjacka skönhet och listigt dra iväg"... typ

Så om modellen på bilden inte tillåts stå för "Mjukhet värme och kärleksfullhet" så är den förnedrande?

Ursäkta min mening, men jag vill påstå att det var korkat uttryckt.

Men du kanske inte menar vad du skriver.

Du Får så vädigt gärna påstå att jag är korkad, men sådana påstående brukar i slutändan bara slå tillbaka på avnämnaren Jag menar vad jag skrver/ NE

http://www.ohlson.se/images/tjackhora/marilyn.jpg

Denna bild skulle jag gärna vilja diskutera runt.

Dina tankar runt denna bild?

mvh
Helena

Jag ser den här bilden som ett typexempel på effektsökeri. Det gäller att skapa så kontroversiella bilder så att de väcker uppmärksamhet i massmedia och att många talar om dem ofta och mycket - och framför allt om fotografen. Ju mera desto bättre! Då stärks det fotografiska kändisskapet och affärerna går allt bättre. Vi minns väl hur det var då Jesus påstods ha varit homosexuell! En samling ateljébilder på halvnakna karlar visades under stort ståhej runt om i landet - och så var plötsligt fotografen stor fotokändis. Men var det p.g.a. att bilderna var bra eller för att de var kontroversiella?

Hade det funnits ett socialt patos bakom tillkomsten av "Tjackhoran" så hade det nog passat bättre med ett reportage i de miljöer där dessa utnyttjade och utslagna människor lever. Men sådant gjorde ju redan Christer Strömholm på sin tid. Nu valde fotografen att rigga upp en överviktig kvinna i en ateljé och förse henne med div. kosmetiskt pålagda sår och märken. För det var väl knappast kniv man använde. Och så försågs bilden med ett slagkraftigt och säljande namn.

Har då inte bilden några fotografiska kvaliteter? Jo, det har den säkert. Den är ju skarp och välexponerad och ljuset ligger ju rätt (men det borde det ju göra i en ateljé). Men jag får knappast några metafysiska vibrationer när jag tittar på den.

Vem är det, som påstår att modellen " horar " ? Personligen så ser jag en tyvärr överviktig kvinna, som förmodligen dessutom är vacker, och har varit en skönhet, tyvärr så är hon förmodligen starkt drogberoende i dagsläget.

Mvh NE

Varför skulle det finnas minsta chans att hon är vacker? Hon är fet och med största sannolikhet ful och har antagligen aldrig varit en skönhet. Väldigt få som verkligen är vackra så väldigt konstigt att anta att hon är/skulle ha varit det

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar