Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tjäder eller orrspel ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Magnus Nyman

Aktiv medlem
Funderar på att fotografera lite tjäder eller orrspel nu i vår.

Därför söker jag någon bra spelplats gärna med befintligt gömsle.

Har du något gömsle man kan få använda?

Maila mig på [email protected]

MVH
Magnus

Tyvärr har jag inget svar till dig Magnus utan jag är i samma läge. Jag söker tjäder och orrspel framförallt i västra götaland, gärna med gömsle. Har försökt hitta spel men det är inte lätt.

Någon som har tips?

/Göran

Orrspel finns det gott om, det är värre med tjäderspel. Har man hittat ett bra tjäderspel ska man vara rädd om det och inte sprida ut det till alltför många.Detta om man inte vill bli störd på spelplatsen. Vad gäller orrspel är ett tips att utifrån gröna kartan hitta lämpliga områden i rätt biotop (gäller för övrigt tjäder också men är betydligt svårare). Finns garanterat ett orrspel i ett område med några större mossar. Alltid kul att själv få hitta sitt spel, planera och bygga gömsle. Ett tips är att gå ut tidigt på morgonen och i rätt områden lyssna efter spel.
När det gäller tjäderspel sägs att det i rätt områden finns ett tjäderspel var 4 km2. Leta efter skitar...

Detta var nog inte det svar ni önskade men har ni vägarna förbi Örebro kan jag ju åtminstonde tipsa om spelplatser. Min bästa tjäderplats är dock hemlig :)

Lycka till!

Hej Magnus
Bara ett tips, köp boken "tjädern en skogsfågel" av Ingemar Hjort så får du vägledning i hur man hittar tjäderns spelplats, boken är en guldguva för den tjäderintresserade. Boken är utgiven av Skogsstyrelsen.

LGA

Bilagor

• tjädtupp 2003 400 f liten.jpg
    tjädtupp 2003 400 f liten.jpg
    16.3 KB · Visningar: 1,982
Problemet är att här nere så finns det inte mycket tjäder.

Orrarna sitter en och en i varsin kohage eller på ett hygge.

Att hitta en tjäderspelplats 30-40 mil norrut är inte gjort på en morgon.

Jag trodde faktiskt att det fanns några som hade gömslen för uthyrning med det verkar vara en outnyttjad marknad.

MVH
Magnus

Tänk på mig då.. som bor i Skåne... ;)

Men man kan säkert få övernatta hos Lars-Göran..om man skulle ta och resa tvärs genom Sverige ;p

Jeppe skrev:
Tänk på mig då.. som bor i Skåne... ;)

Men man kan säkert få övernatta hos Lars-Göran..om man skulle ta och resa tvärs genom Sverige ;p

Skåne, ja där är det nog rena natta med förekomst av tjäder.Visst får du övernatta hos mig, jag har en gammal lekstuga, men gå försiktigt på golvet bara ; )

Eftersom tråden började med en efterlysning så förnyar jag min förfrågan igen.

Jag önskar att fotografera lite tjäder eller orrspel nu i vår.

Därför söker jag någon bra spelplats gärna med befintligt gömsle.

Har ni något gömsle?

Maila mig på [email protected]

MVH
Magnus

Jag var ut och rekade lite i helgen och har hittat en orrplats, dock som inte är så exoktiskt och vet om två till som jag ska kolla uppa nu i helgen.
Så kommer du upp till Söderhamn så finns det chans att se orre. Vid det ena stället finns ett gammalt gömsle att sitta i med.

Magnus, Stora Bötet är en väldokumenterad orrspelsplats vars dagböcker från 1980 och framåt finns på nätet. Härs finns även karta mm. Dock verkar det som ett antal havsörnar just nu håller orrarna borta från orrkojan. Stora Bötet

/Göran

Orrspel

Nuförtiden bor jag i Skåne och har inte sett till en orre eller tjäder på länge, men jag vet ett pålitligt ställe för att spana in orrspel utanför Östhammar i Uppland, så skulle någon vilja ha en vägbeskrivning dit så kan jag bistå med den. Lägger inte ut den här publikt av den anledningen någon sa, det behöver ju inte bli folkvandring dit. Samma område kan jag förövrigt rekommendera om man vill fota havsörn, det är det gott om där.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar