Annons

Tips till nystartad

Produkter
(logga in för att koppla)

Tomas Töråsen

Aktiv medlem
Hej!

Jag har precis lagt ut www.torasenfoto.com

Det finns en del bra material på sidan där, men inte så bra kategoriserat och inriktat på vad som verkligen passar när det gäller att sälja förstoringar som jag tänkt ägna mig åt till att börja med. Det beror delvis på att foto är så nytt för mig (jag har inte så mkt material än) och att sidan är väldigt ny, mkt kommer säkert ändras under resang gång. Har nu ändrat om, bytt jobb och planerat det så att jag kommer ha möjlighet att resa en gång per månad utomlands, om jag vill, för att fota.
Tanken är att fota landskap och lite annat som skulle passa att ha på väggen. Hur stor efterfrågan av privata fotografer som säljer en sån tjänst vet jag inte. Men på första veckorna har jag fått in lite drygt 17000 besökare, trodde det inte förrän jag kollade ordentligt på min statistik.

Tänkte jag skulle ge det en chans att fråga här. Det finns säkert dom som lyckats med att sälja en del genom hemsidor.

Det jag skulle vilja ha hjälp med är bra tips för nybörjare. Vart ser ni till att synas? Hur når ni ut bra på sökmotorer? Finns det relativt billiga reklamplatser på olika sökmotorer som google t.ex?

Skriv gärna fritt, sånt som ni själva lärt er om vad som gjort att just ni lyckades.

Vore mycket tacksam om nån tog sig tid att skriva några rader.
 
Kolla din statistik igen. 17000 besökare låter helt fantastiskt osannolikt. Det är inte hits det handlar om?

Din sida fungerar inte i Firefox på Mac.
Din sida validerar inte http://validator.w3.org/
Din text på din sida ligger som en bild, det kan inte sökmotorerna läsa.
Du använder frames vilket inte är bra när folk kommer från sökmotorer, då får då inte med navigeringen. Går att arbeta runt med ett skript på alla sidor.

Men du tar snygga bilder :)
 
Ska med spänning följa tråden. Har själv lite tankar om eget...
En tanke. Kanske kan man kringgå det här med sökmotorer som inte kan läsa texten om den är i en bild genom att lägga på ett lager som ligger under bilden där texten står? Då kan kanske sökmotorerna läsa all text trots att användarna inte ser den? Bara en tanke.
 
Tack för du tog dig tid att kolla. Vilket är scriptet för att leda rätt folk som missar min index.html?

Jag har sett att flera har problem att visa sidan ordentligt. Har själv testat sidan på firefox hos en vän, där såg den helt ok ut. Det är nån liten grej i själva galleriet som strular till sig, men av mindre innebörd. Konstigt att det är så olika.

Skulle du kunna tänka dig att ta en titt på vad som är fel?

Det är kanske hits jag syftar ja.

Anledningen att jag använder frames är att jag egentligen inte kan göra hemsidor, jag har mer eller mindre googlat mig till all kod.

Vore mkt tacksam för den hjälp du kan ge.

Stina.D skrev:
Kolla din statistik igen. 17000 besökare låter helt fantastiskt osannolikt. Det är inte hits det handlar om?

Du får gärna komma med dom lösningar på problemen som du kan

Din sida fungerar inte i Firefox på Mac.
Din sida validerar inte http://validator.w3.org/
Din text på din sida ligger som en bild, det kan inte sökmotorerna läsa.
Du använder frames vilket inte är bra när folk kommer från sökmotorer, då får då inte med navigeringen. Går att arbeta runt med ett skript på alla sidor.

Men du tar snygga bilder :)
 
Mina synpunkter:

Kör med senaste firefox, och kan ej klicka och få fram gallerierna. Det är sjukt irriterande att texten egentligen är en bild! Byt till riktig text och kanske lite större?

Vet inte om det skall finnas en meny, i vilket fall så ser jag ingen =)
 
Att koda hemsidor korrekt kräver en hel del kunskap. Inget som får plats i ett svar här på fotosidan.

Sök dig till ett forum om webbkodning (googla), köp några böcker i ämnet, lär dig css, gå en kurs. Eller be någon koda som redan kan eller använd något system som skapar koden till dig.
 
Jag har inte tillräckligt intresse för att börja lära mig css. Ett script som jag bad om kan jag inte tänka mig är för stort för att dela med sig av om man ändå kan.

Men du behöver inte hjälpa till. Vägledning till att det finns böcker och google behöver jag dock inte.

Men tack för dina synpunkter.

Stina.D skrev:
Att koda hemsidor korrekt kräver en hel del kunskap. Inget som får plats i ett svar här på fotosidan.

Sök dig till ett forum om webbkodning (googla), köp några böcker i ämnet, lär dig css, gå en kurs. Eller be någon koda som redan kan eller använd något system som skapar koden till dig.
 
Tomas Töråsen skrev:
Jag har inte tillräckligt intresse för att börja lära mig css. Ett script som jag bad om kan jag inte tänka mig är för stort för att dela med sig av om man ändå kan.

Men du behöver inte hjälpa till. Vägledning till att det finns böcker och google behöver jag dock inte.

Men tack för dina synpunkter.

Du behöver nog börja vara lite lyhörd för de tips du ber om.

Vill du ha besökare på din sida, behöver sökmotorerna kunna "förstå" vad som står där. Att texten är i en bild försvårar väldigt mycket för potentiella kunder som letar information.

Att reagera med taggar utåt på ett väldigt bra tips, som du bör ta åt dig av, är inte rätt sätt. Kan eller vill du inte själv, bör du betala någon för att göra din hemsida på rätt sätt. Det lönar sig i det långa loppet. Kan kunder inte hitta eller läsa din hemsida går de någon annnanstans.

I all vänlighet.
 
Det var flera år sedan jag la av med frames så jag har inte det scriptet i huvudet. Gjorde dock en sökning på google på "frames script page" och en bit ner hittar du en utmärkt sida på svenska som både beskriver problemet och ger lösningen.

För övrigt håller jag med Andreas.
 
Inga taggar utåt, jag är tacksam för de tips jag får. Men den attityden att det inte går, är svårt, krävs väldigt mkt kunskap, det går jag varken på eller tycker är speciellt attraktivt svar. Och då kanske man kan låta dom som kan svara på den frågan.

vox2000 skrev:
Du behöver nog börja vara lite lyhörd för de tips du ber om.

Vill du ha besökare på din sida, behöver sökmotorerna kunna "förstå" vad som står där. Att texten är i en bild försvårar väldigt mycket för potentiella kunder som letar information.

Att reagera med taggar utåt på ett väldigt bra tips, som du bör ta åt dig av, är inte rätt sätt. Kan eller vill du inte själv, bör du betala någon för att göra din hemsida på rätt sätt. Det lönar sig i det långa loppet. Kan kunder inte hitta eller läsa din hemsida går de någon annnanstans.

I all vänlighet.
 
Det var nåt konkret jag kan använda. Tack så mkt.

Stina.D skrev:
Det var flera år sedan jag la av med frames så jag har inte det scriptet i huvudet. Gjorde dock en sökning på google på "frames script page" och en bit ner hittar du en utmärkt sida på svenska som både beskriver problemet och ger lösningen.

För övrigt håller jag med Andreas.
 
vox2000 skrev:
Du behöver nog börja vara lite lyhörd för de tips du ber om.

Vill du ha besökare på din sida, behöver sökmotorerna kunna "förstå" vad som står där. Att texten är i en bild försvårar väldigt mycket för potentiella kunder som letar information.

Att reagera med taggar utåt på ett väldigt bra tips, som du bör ta åt dig av, är inte rätt sätt. Kan eller vill du inte själv, bör du betala någon för att göra din hemsida på rätt sätt. Det lönar sig i det långa loppet. Kan kunder inte hitta eller läsa din hemsida går de någon annnanstans.

I all vänlighet.
Jag håller med föregående talare.
Dessutom så är texten alldeles för liten och mycket svårläst på grund av för dålig kontrast.
Flera meningar inleds med gemen bokstav, skall vara versal.
Det går inte att skilja mellan "komma" och/eller "punkt" i texten.
Ortsnamn och landskapsnamn skrivs med inledande versal.
För övrigt tycker jag att du tar fina bilder!
 
Det är tre bilder som är länkade i tables, knepigt att så enkel standard-html inte fungerar. Men måste kolla upp det.

Nån som har en aning om varför det kan strula?

lihnuz skrev:
sidan fungerar inte i firefox 3, går inte att se vad som står i frame-ellementet högst upp.
 
Tomas Töråsen skrev:
Inga taggar utåt, jag är tacksam för de tips jag får. Men den attityden att det inte går, är svårt, krävs väldigt mkt kunskap, det går jag varken på eller tycker är speciellt attraktivt svar. Och då kanske man kan låta dom som kan svara på den frågan.

Kanon. Nej, jag förstår det. Men det ÄR en hel vetenskap, det här med internet. :) Och jo, det *kräver* en del kunskap. För att göra det bra alltså. Din sida gör det inte bra i dagsläget. Du är en väldigt duktig fotograf, och det borde ligga i ditt intresse att göra det så bra som möjligt. Tråden spårade ur lite. Just det här forumet är inte rätt forum för att diskutera HTML. Ta den tråden i rätt passande forum.

Konkret:
"Det jag skulle vilja ha hjälp med är bra tips för nybörjare. Vart ser ni till att synas? Hur når ni ut bra på sökmotorer? Finns det relativt billiga reklamplatser på olika sökmotorer som google t.ex?"

I reklamnätverk, tex Google Adwords. I "webringar", tex Photo Spindle. Köpt reklamplats på siter som du handlar om det du inriktar dig på.

Men, för att få ut mest av de nätverk du går med i, måste du ha en fungerande sida. Google med flera "validerar" din sida och rankar den där efter. En bra kodad sida får hög rankning. Din går inte ens igenom den enklaste test. Den kommer hamna väldigt långt ner.

Så steg ett är att fixa din sida. Hur du gör det är upp till dig. Sen anmäler du dig till olika reklamnätverk och promotar dig själv.

Det finns ingen lätt väg ut.
 
Ett snabbt sätt att fixa så att åtminstone Firefox och Firefox-derivat (såsom Flock m.fl) kan visa din sajt med något sånär rättvist resultat är att ändra scrolling="yes" till scrolling="no" som såhär:
<frame name="navigation" src="torasen%20foto_files/navbar.htm" marginwidth="0" marginheight="0" frameborder="0" scrolling="no">

Det gör att vi som har Firefox slipper ha en horisontell scrollbar rätt över hela sidan.

Men i grund och botten gäller fortfarande det som flera redan påpekat. Bättre att ha en bra kodad sida med "vanlig text" än text som är bilder. Bilder får du tyvärr ingen bra Google-rankning med.

Sen är det alltid en bra idé att validera sin kod genom att göra en koll på http://validator.w3.org/
och sedan gå igenom de svar man får och ändra koden så att den åtminstone är hyggligt korrekt.

Hoppas det hjälper en bit på väg!

/Micke
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.