Annons

Tips på EF telezoom och videohuvud mottages tacksamt.

Produkter
(logga in för att koppla)
En liten etappbild

Så här ser det hittills. Saknar jag en skjutzoom på 100-300mm, gärna en Canon EF 100-300 f/5,6L. Tror den blir optimal för mitt behov och budget.
 

Bilagor

  • Film-riggen.jpg
    Film-riggen.jpg
    139.4 KB · Visningar: 34
L-versionen ser man inte så ofta, och det brukar inte vara så jättebilligt.

Är det för kort räckvidd på det 70-200L du har? Det objektivet är nog bättre än 100-300L, även om det är kortare.
 
L-versionen ser man inte så ofta, och det brukar inte vara så jättebilligt.

Är det för kort räckvidd på det 70-200L du har? Det objektivet är nog bättre än 100-300L, även om det är kortare.

Jag har inget 70-200? Om det är gluggen på bilden du menar är det ett 300mm f/4L IS USM. Men annars kan jag tänka mig ett 70-200, då jag kan slänga dit en extender. Problemet är att jag har endast ca 1000:- att avdela. Så jag sneglar på något billigt 70-300. Men är inte där ännu. Kanske som en sade, kika på ett bra gammalt FD-zoom med EOS adapter. Kan vara något...
 
Aha. Jag borde nog ha tittat lite mer noga. :)

Om du ska använda ett MF-objektiv (vilket inte är helt fel för video, eftersom du nog ändå vill fokusera manuellt för det mesta då) så är nästan vad som helst bättre än ett FD-objektiv på en EOS-kamera. En FD-till-EOS-adapter måste innehålla en lins för att det ska fungera, och då blir det en liten teleförlängare på cirka 1.2X. Extra optik i strålgången försämrar bilden lite.

Det finns massor objektiv med andra fattningar att välja på, som passar på en EOS med en enkel adapter som inte innehåller optik.
 
Ju mer jag kollar, desto mer tror jag Canons EF 100-300 f/5,6L skulle vara optimalt. Brännviddsomfånget känns bra, samt zoom och fokus på samma ring.

(Det här missade jag att svara på förut.)

Canon EF 100-300mm f/5.6L har inte zoom och fokus med samma reglage. Zoomreglaget är ett skjutreglage medan fokusreglaget är en separat vridring.
 
(Det här missade jag att svara på förut.)

Canon EF 100-300mm f/5.6L har inte zoom och fokus med samma reglage. Zoomreglaget är ett skjutreglage medan fokusreglaget är en separat vridring.

Ojjj, det har jag också missat. Tack! Du skrev vidare i inlägget ovanför detta att det finns många andra objektiv att välja vid sidan av FD. Har du något exempel, så att jag förstår hur jag ska tänka? Finns det någon fattning som är optimal att anpassa till EF med adapter som du vet? Vad gäller passform, såväl som stort utbud av billiga gamla gluggar? Tacksam att du hoppade in till oss i tråden :)
 
(Det här missade jag att svara på förut.)

Canon EF 100-300mm f/5.6L har inte zoom och fokus med samma reglage. Zoomreglaget är ett skjutreglage medan fokusreglaget är en separat vridring.

Hej! Kollade igen på gluggen och fann att fokusringen sitter på den del av objektivet som man skjuter för zoomning. Åtminstone så som jag såg det på bilderna. Vilket innebär att även om det är bara en ring för fokus, jämfört med hela hylsan på en 100-400 t ex, så kan man skjutzooma genom att hålla i fokusringen samtidigt. Eller åtminstone borde kunna, såvitt jag kunnat förstå. Du har kanske haft ett och vet precis hur det funkar?
 
På rak arm kommer jag på Nikon, Olympus, Konica, Contax/Yashica och M42 (det finns massor av objektiv med skruvgänga; Pentax och Praktica är väl de mest kända, men det finns många, många fler).

Wikipedia har en lista med registeravstånd för en massa olika objektivfattningar. Registeravståndet för EF är 44mm, så i princip kan man anpassa alla fattningar med större registeravstånd än 44mm till en EOS-kamera utan att ta till optik i adaptern.
 
Hej! Kollade igen på gluggen och fann att fokusringen sitter på den del av objektivet som man skjuter för zoomning. Åtminstone så som jag såg det på bilderna. Vilket innebär att även om det är bara en ring för fokus, jämfört med hela hylsan på en 100-400 t ex, så kan man skjutzooma genom att hålla i fokusringen samtidigt. Eller åtminstone borde kunna, såvitt jag kunnat förstå. Du har kanske haft ett och vet precis hur det funkar?

Jag har ett EF 50-200mm f/3.5-4.5 som har samma konstruktion på zoom och fokus. Visst, det går kanske att hålla i fokuseringsringen och zooma, men det är svårt att låta bli att rucka på fokus då. De här gamla EF-objektiven har ingen som helst dämpning av fokusringen, så det är väldigt lätt att rubba fokus när man håller i fokuseringsringen (om objektivet är inställt för MF; om det är inställt för AF så snurrar fokuseringsringen runt utan att påverka någonting alls).
 
Hej! Kollade igen på gluggen och fann att fokusringen sitter på den del av objektivet som man skjuter för zoomning. Åtminstone så som jag såg det på bilderna. Vilket innebär att även om det är bara en ring för fokus, jämfört med hela hylsan på en 100-400 t ex, så kan man skjutzooma genom att hålla i fokusringen samtidigt. Eller åtminstone borde kunna, såvitt jag kunnat förstå. Du har kanske haft ett och vet precis hur det funkar?

Skillnaden mot EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS USM är att fokuseringsringen sitter nästan längst fram på EF 100-300mm f/5.6L medan den sitter baktill på "skjutdelen" på 100-400. Det går att hålla i fokusringen medan man zoomar med bägge, och det blir ungefär lika obekvämt.
 
På rak arm kommer jag på Nikon, Olympus, Konica, Contax/Yashica och M42 (det finns massor av objektiv med skruvgänga; Pentax och Praktica är väl de mest kända, men det finns många, många fler).

Wikipedia har en lista med registeravstånd för en massa olika objektivfattningar. Registeravståndet för EF är 44mm, så i princip kan man anpassa alla fattningar med större registeravstånd än 44mm till en EOS-kamera utan att ta till optik i adaptern.

Tack! Bra info.
 
Jag har ett EF 50-200mm f/3.5-4.5 som har samma konstruktion på zoom och fokus. Visst, det går kanske att hålla i fokuseringsringen och zooma, men det är svårt att låta bli att rucka på fokus då. De här gamla EF-objektiven har ingen som helst dämpning av fokusringen, så det är väldigt lätt att rubba fokus när man håller i fokuseringsringen (om objektivet är inställt för MF; om det är inställt för AF så snurrar fokuseringsringen runt utan att påverka någonting alls).

Detta du har, är det L-versionen? Passar extender? Något som du säljer?
 
Inte L-versionen. Jag vet inte om en extender passar, men gissar att det kanske inte går. Inte till salu (åtminstone inte för tillfället). Jag tror att EF 50-200mm f/3.5-4.5 är ganska lätt att hitta, men skulle nog rekommendera EF 70-210mm f/4 istället. Det är byggt på samma sätt som EF 100-300mm f/5.6 och EF 50-200mm f/3.5-4.5, dvs skjutzoom med vridring för fokusering.
 
Jag tänkte låna tråden lite kort.

Jag har ett Triopo stativ med ett Ballhead som heter B2 eller B3. Om jag skulle köpa t.ex manfrottos 500 videohuvud, skulle det gå att skriva på Triopostativet? Finns det någon standard med den skruven man fäster huvudet med?

Mvh
 
Jag tänkte låna tråden lite kort.

Jag har ett Triopo stativ med ett Ballhead som heter B2 eller B3. Om jag skulle köpa t.ex manfrottos 500 videohuvud, skulle det gå att skriva på Triopostativet? Finns det någon standard med den skruven man fäster huvudet med?

Mvh

Det finns två huvudsakliga standarddimensioner 3/8" och 1/4". Manfrottos huvuden har 3/8" i botten att skruva fast mot stativet. Åtminstone så många jag har sett. Hade tills nyss 4 stycken, samt chefens ytterligare tre.
 
Det finns två huvudsakliga standarddimensioner 3/8" och 1/4". Manfrottos huvuden har 3/8" i botten att skruva fast mot stativet. Åtminstone så många jag har sett. Hade tills nyss 4 stycken, samt chefens ytterligare tre.
Nu kan jag ha fel men...
För stillbildsfoto är det 2 skruvar.
För video finns även nivelleringshuvuden(inte säker på att jag skriver rätt ord) så behövs en "skål" som verkar vara av storleken 75 eller 100mm.
Jag hoppas på rättning om jag skriver fel.
 
Nu kan jag ha fel men...
För stillbildsfoto är det 2 skruvar.
För video finns även nivelleringshuvuden(inte säker på att jag skriver rätt ord) så behövs en "skål" som verkar vara av storleken 75 eller 100mm.
Jag hoppas på rättning om jag skriver fel.

Ska bli intressant att följa utvecklingen på detta. Här finns chans till nya kunskaper för mig ...
 
Lite uppdateringar

Har nu testat lite film och hunnit med att använda några olika objektiv. Jag köpte ett EF 35-350 L USM som hade ett mycket användbart omfång. Men jag ficka aldrig objektivet att löpa mjukt och ryckfritt i zoomen. Det är jäkligt synd för som sagt, det var ett mycket användbart zoom-omfång. Nu är den återsänd till butiken jag köpte den i och jag står igen utan objektiv anpassat för mina önskningar. Någon som använt Sigmas 50-500? Mjuk gång i zoom-mekaniken? Nyfiken på edra erfarenheter.
 
Jag tror inte det finns ngt fotoobjektiv som ger dig snyggt flytande zoomning. Man är inte såpass säker på handen.
Det är väl på grund av det som videokameror har motorzoom.
 
Jag tror inte det finns ngt fotoobjektiv som ger dig snyggt flytande zoomning. Man är inte såpass säker på handen.
Det är väl på grund av det som videokameror har motorzoom.

Det är nog så. Jag upptäckte dock att det var lättare med vridzoom tvärtemot min första tanke. Jag har testat några olika objektiv förutom 35-350. 100-400 samt 70-200. När skjutzoomen gick så fint som på det 100-400 (var helt nytt) var det mycket enklare. Men enklast var nog 70-200. Det var som om vrid-zoomen mekaniskt var bättre på att få till rörelsen. Kanske beror det på omfånget? Om zoom-omfånget är stort, blir vridningen väldigt lång, om utväxlingen ska göra vridrörelsen lätt. Kanske får jag helt enkelt acceptera att använda ett vridzoom för filmningen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.