Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips på EF telezoom och videohuvud mottages tacksamt.

Produkter
(logga in för att koppla)
Lr som jag.
Mitt mål är att filma med flera kameror o sedan klippa mellan kamerorna.
Minst en fast uppställd o en som handhas av mig för inzoomning o panoreringar
 
Det är nog så. Jag upptäckte dock att det var lättare med vridzoom tvärtemot min första tanke. Jag har testat några olika objektiv förutom 35-350. 100-400 samt 70-200. När skjutzoomen gick så fint som på det 100-400 (var helt nytt) var det mycket enklare. Men enklast var nog 70-200. Det var som om vrid-zoomen mekaniskt var bättre på att få till rörelsen. Kanske beror det på omfånget? Om zoom-omfånget är stort, blir vridningen väldigt lång, om utväxlingen ska göra vridrörelsen lätt. Kanske får jag helt enkelt acceptera att använda ett vridzoom för filmningen.

Känner du att du verkligen måste zooma när du filmar då? Generellt sätt så brukar man ju inte göra det i så stor utsträckning.

Något du kanske kan prova (ingen aning om detta fungerar) är att prova en sådan där fokuseringsring man väster på sidan av kameran, fast använda den på zoomen!

http://www.microfilmmaker.com/tipstrick/Issue41/35mmLen4.html

Alternativt en ring med en stav på som man väster på objektivet för att få mer moment och lite svikt, och därmed få mjukare rotering på ringen!

Mvh
 
Känner du att du verkligen måste zooma när du filmar då? Generellt sätt så brukar man ju inte göra det i så stor utsträckning.

Något du kanske kan prova (ingen aning om detta fungerar) är att prova en sådan där fokuseringsring man väster på sidan av kameran, fast använda den på zoomen!

http://www.microfilmmaker.com/tipstrick/Issue41/35mmLen4.html

Alternativt en ring med en stav på som man väster på objektivet för att få mer moment och lite svikt, och därmed få mjukare rotering på ringen!

Mvh

Ja, jag måste ha en fast kameraposition och ändå växla mellan stort utsnitt och på en specifik person (talare). Är ju lite som chefen sa och ett inlägg här uppe, på proffskameror finns det ofta stor-zoomar fast motordrivna för att få till den där mjuka rörelsen.

Men dina förslag är väl värda att kolla närmare på. Follow-focus-ratten hade jag inte tänkt på tidigare, det var en bra förslag, men en momentarm som en spak har jag börjat fundera på nu när jag får slå skjutzoomen ur hågen. Man kanske kan kombinera om spakrörelsen blir för stor? Sätta en follow-focusratt på vridzoomen med en vev (=mindre momentarm) för att få en hyggligt kontinuerlig rotation.

Blir ju rena D I Y tråden detta :) Men en massa bra förslag och funderingar som jag är tacksam för att ni delar med er av. Tack!
 
Ah, ok!

Men då känns det ändå som att två kameror är det bästa alternativet. En som står fast och filmar "det hela" och en du kan punkt markera med. För just zoomning i ett klipp är svårt att fixa utan det motordrivna zoomen som broadcast kameror har!
 
Ah, ok!

Men då känns det ändå som att två kameror är det bästa alternativet. En som står fast och filmar "det hela" och en du kan punkt markera med. För just zoomning i ett klipp är svårt att fixa utan det motordrivna zoomen som broadcast kameror har!

Som jag beskrivit tidigare i tråden finns inget utrymme för mig att vara nära eller gå runt där jag ska filma. Jag har en plats att förfoga över. Skulle jag börja gå runt med en kamera, skulle snart filmtillståndet dras in. Jag har att lösa detta med realtidszoomning under inspelning. Dessutom billigt, eftersom det inte är ett kommersiellt uppdrag. Kollat vidare på detta med spakar och det känns spontant utan att ha provet som en bra lösning. Måste finns mitt objektiv bara; ett zoom med hyggliga optiska prestanda (behöver ej vara L-gluggnivå). Det ska däremot gå mjukt och fint i både fokus och zoom över hela rörelsen. Tusan att jag inte har möjlighet känna på det Sigma 50-500 som jag spanat in. Det går ju hitta hyggligt billigt. Antingen det, eller så får jag plikta i korta änden och köpa ett 70-200 med 2x extender. Inte optimalt med 140 i korta änden, men närbilderna är viktigast ändå. Det är sant det gamla uttrycket, hur en än vänder sig, har en den berömda kroppsdelen bak ... Kanske en billig leksakszoom på 70-300? Optiska kvaliteten är inte super, men det är ändå inte det som fäller det slutliga avgörandet. Såg en annons för en ny till 990:- Det är billigt. Knappt användbart till något annat, men ... behöver känna på nåt av allt man funderar över. Blir när helgerna är över. Nu ska jag sätta mig en stund och låtsas som Morden i Midsomer är intressant ... (När man kan läsa och pussla med foto/filmning) ;-) God jul om vi inte hörs igen innan ...
 
Alltså, det jag menade var att du faktiskt står kvar på samma ställe hela tiden. Men att du har en kamera bredvid dig som bara står och rullar, och du står bredvid med en zoom på en annan kamera och kan fokusera på att fånga enstaka personer etc. Det gör att du i efterhand kan klippa snygg mellan de två kamerorna. Du får ju klipp från samma vinkel då, men i olika brännvidder. Då behöver du inte oroa dig för att zooma mjukt när du filmar. Du kommer dessutom få problem för att många objektiv ändrar fokus vid in och utzoomning. Det är svårt att fokusera och zooma samtidigt!

God jul!
 
Det är en variant. Det känns som det blir en del mer att övervaka. Minneskort, batteritid, max tid/GB per klipp. Jag behöver köpa en ny (begagnad) kamera till, eftersom de två andra husen jag har inte går att filma med samt ett nytt stativ (ett extra huvud har jag). Vet inte vad som känns yxigast mellan alternativen. Får lura lite på det.
 
Jag brukar ta enbensstativet o lite tejp till kameran som filmar hela scenen, den skall ju bara vara stilla.
Eller lånar jag ett extra stativ.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.