ANNONS
Annons

Tips till nybliven Canon 5D ägare

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Rawkonvertering

jonasandersson skrev:
Grattis! Har själv bytt från en 10D till en 5D och jag går fortfarande i ett lyckorus. Bildkvaliteten är grym. Jag antar, förutsätter, att du kör raw. Om du som jag använder lightroom eller photoshop och konverterar bilder i så är det idé att göra en ordentlig kalibrering av ACR. Det finns massor med tips på nätet om hur man går till väga. Här, http://fors.net/chromoholics/ finns det en beskrivning och ett script och på denna sida http://21stcenturyshoebox.com/tools/ACRcalibrator.html finns en lite mer avancerad version av samma script.

När väl kalibreringen är klar så når man ett "bra" resultat snabbare vid själva konverteringen. Eftersom alla sensorer i en viss kamera modell liknar varandra, dock finns det en del skillnader, kan man "låna" någon annans kalibrering. Dock blir resultatet bäst om man gör kalibreringen för respektive kamera. Kanske kunde vi ha en bank med kalibreingsvärden för olika kameramodeller här på fotosidan.

Mvh,
Jonas
Detta låter intressant, lite klurigt dock men säkert värt ett försök! Ja jag kör i RAW. Ska titta mer in på det så fort "my treasure" kommer!

Det är ju väl att bilderna blir bra med 5D, för annars är den en relik.
Jag kände på några för första gången i Jönköping. Jämfört med att hålla i och plåta med en 1D Mark III eller en 40D känns 5D som något från strax efter kriget.

Utan den makalösa bildkvalitén hade den inget existensberättigande.

5D gammal?

Jag kan faktiskt inte förstå varför så många tycker att 5D känns så gammal. Jag tycker att den känns fullt tillräckligt modern. Smidigt gränssnitt i menyerna, man är dessutom inte där inne och pillar så ofta, ligger bra i handen, bra balans, välbyggd utan att vara en stridsvagn.

Ni som anser att 5D är så gammalmodig, ge några exempel.

Den har precis det jag behöver i allafall, en avtryckare, två inmatningshjul samt en enastående bildkvalitet. Fler fokuspunkter behövs då inte, använder ändå bara den i mitten samt hjälp punkterna vid följande fokusering. Behöver absolut inte fler knappar, kanske kanske en skarpare skärm men jag vet när bilderna är skarpa eller inte så det behövs egentligen inte heller.

Ibland känns det som om mycket alltid vill ha mer!

Jonas

Re: 5D gammal?

jonasandersson skrev:
Jag kan faktiskt inte förstå varför så många tycker att 5D känns så gammal. Jag tycker att den känns fullt tillräckligt modern. Smidigt gränssnitt i menyerna, man är dessutom inte där inne och pillar så ofta, ligger bra i handen, bra balans, välbyggd utan att vara en stridsvagn.

Den har precis det jag behöver i allafall, en avtryckare, två inmatningshjul samt en enastående bildkvalitet. Fler fokuspunkter behövs då inte, använder ändå bara den i mitten samt hjälp punkterna vid följande fokusering. Behöver absolut inte fler knappar, kanske kanske en skarpare skärm men jag vet när bilderna är skarpa eller inte så det behövs egentligen inte heller.

Ibland känns det som om mycket alltid vill ha mer!

Jonas
Precis så kände jag när jag valde ny kamera, det stod mellan Nikon D300 Eller 5D, något annat har jag inte kännt värt att uppgradera från min trogna Canon 20D. Det var några år sedan 20D var ny också!

s60761 skrev:
5D är himmelsk!

Raw-konertering tycker ja funkar fint i Canon DPP.

Ett hett tips är att köra Cf 4.1 och använda * på baksidan som fokusknapp (med tummen), och ställa in kameran på följande fokus (AI-Servo).

Köp till rutnätssökaren.

Skippa batteripacket.

24-70/2.8L mmm...
Tackar för tipset, ska prova när den kommer, kollade på nätet om rutnätsökaren, verkar intressant. Stör det inte ibland?

Re: 5D gammal?

jonasandersson skrev:
Pluttig display baktill.
Ingen ständig ISO i sökaren.
Ingen ständig ISO på övre displayen heller.
Dålig, eller rättare sagt obefintlig, menystruktur.
Ingen organisation bland C.Fn heller. Som menyn, allt i en gröt.
Serietagningsförmåga i klass med 400D.
Skramlar som min gamla Canon EF när man fotograferar.
Ingen Live view (jodå, den är visst bra ibland).
Ingen blixtinställning från kameran (det är himla smidigt).
Bara ett användarläge på huvudratten.

Jag har som sagt inte använt den på riktigt, bara känt lite på den. Men jag har förstått att åtminstone för engagerade så kallade pixelräknare förlåter bildkvalitén alltihop.

Mattskiva med rutnät har jag i min 40D. Jag tänker inte på det i vanliga fall, men det är mycket bra när det är viktigt att det blir rakt.

Re: Re: 5D gammal?

apersson850 skrev:
Pluttig display baktill.

Är 2,5 tum så litet?
60 Bilder i rad är inte det bra iofs bara 3 fps men det räcker.
Det låter ju härligt. ;)

Re: Re: 5D gammal?

apersson850 skrev:
Pluttig display baktill.
Ingen ständig ISO i sökaren.
Ingen ständig ISO på övre displayen heller.
Dålig, eller rättare sagt obefintlig, menystruktur.
Ingen organisation bland C.Fn heller. Som menyn, allt i en gröt.
Ingen Live view (jodå, den är visst bra ibland).
Ingen blixtinställning från kameran (det är himla smidigt).
Bara ett användarläge på huvudratten..

Du överdriver en hel del på några punkter för att få fram din poäng tycker jag. Futtig LCD? Ja en hel halv tum mindre än i de nyaste. Skramlar? Inte min i alla fall, inte ens nåt knak med batterigreppet i. Menyerna lär man sig hitta i enkelt, upplever det inte som grötigt. Serietagning? 5D är knappast ägnad åt sportfotografer. ISO har jag som regel att alltid kontrollera innan jag fotar, men visst vore det trevligt att ha det i sökaren, men hur många DSRL-s har haft det fram tills nu? Live view börjar först nu dycka upp på de flesta kameror, oftast med kompromisser.

En kamera ska ta bra bilder, den ska inte behöva tänka åt dig också. För mycket snack om för mig onödiga funktioner i nya generationens kameror. Jag använder kanske 10% av funktionerna i min 5D.

Re: Re: Re: 5D gammal?

danieljansson skrev:
...men hur många DSLR-s har haft det fram tills nu?
Det är ju det jag säger: 5D upplever jag som gammalmodig. I flera avseenden.
Jag har heller inte ifrågasatt att den presterar utmärkta bilder.

Vad som sen är viktigt är ju upp till var och en. Om någon skulle vilja ge mig en Canon-kamera, vilken som helst, helt gratis, fast med förbehållet att jag inte fick sälja den och köpa något annat, skulle jag ta 1D Mark III hellre än 1Ds Mark III. Du skulle antagligen gjort ett annat val.

Kameror ska för övrigt underlätta så mycket som möjligt åt fotografen, så att han ibland inte behöver göra mer än att trycka på knappen vid rätt tillfälle. Sen ska de tillåta att man mixtrar när man vill, men även det ska vara på ett effektivt sätt. Det är det exempelvis inte att ha alla menyalternativ uppradade i en lång lista.

SWEGibbon skrev:
Hej alla, har äntligen bestämt mig för att låta min syster och svåger ta över min trogna Canon 20d för att själv köra med Canon 5D. Nu önskar jag tips för er som har erfarenhet av denna kamera, något man ska tänka på, teknikmässigt, inställningar m.m. och så vidare, är tacksam för alla tips!

På något sätt så verkar just 20D vara en stor milstolpe i Canon´s och fotografers utveckling. Det verkar vara den modell som gett flest ägare. Kanske är jag fel ute, men det känns så. Hoppas 5D blir en likadan milstolpe och ger samma leenden när man pratar om den. Jag längtar efter min nya 40D.. FF har jag fått för mig är lite speciellt med objektiv och liknande. Man kan inte sätta vad som helst och tro att man får bra bilder. rätt eller fel?

Re: Re: Re: Re: 5D gammal?

apersson850 skrev:
Om någon skulle vilja ge mig en Canon-kamera, vilken som helst, helt gratis, fast med förbehållet att jag inte fick sälja den och köpa något annat, skulle jag ta 1D Mark III hellre än 1Ds Mark III. Du skulle antagligen gjort ett annat val.

Skulle faktiskt göra samma val.

Det är det exempelvis inte att ha alla menyalternativ uppradade i en lång lista.

På sätt och vis så är de inte det. Du kan hoppa mellan olika avsnitt med jump knappen. I stort sett samma sak som att ha de tabbade.

5D gammal?

apersson850 skrev:
5D upplever jag som gammalmodig. I flera avseenden.

Att uttala sig om att en kamera är gammalmodig när man endast hållt i den en gång är inte det att dra lite förhastade slutsatser? Använd kameran och fotografera några veckor så kan du uttala dig efter det.

Visst hade det kunnat vara bra med auto-iso och synligt iso i sökaren hela tiden men avsaknaden av detta gör knappast en kamera gammalmodig. Undrar vad du skulle säga om en H3D, en relik från 1800-talet? Olika kameror riktar sig helt enkelt till olika målgrupper. En kamera kan knappast fånga in alla målgruppers önskemål.

Jo, kanske. Med tanke på hur många lovord som 5D får från många håll vet jag inte om jag vågar prova en mer ingående. Hittills har jag köpt sex Canonkameror, och risken finns ju då att den sjunde också blir den dyraste...

Hoppa mellan menyer med JUMP kan man göra på min 400D. Det är inte lika smidigt som att köra med båda hjulen alternativt joysticken på en 40D.

ohhh

En massa lulllull gör ingen bild. Ska man inte använda kameran tillsammans med långa telen och vill ha den extra crop-effekten samt den bättre AF:en så välj för guds skull en 5D eller en beggad 1dMKII/1DS*. Bildkvaliteten är grymt mycket bättre i dessa "gamla" kameror. Hade det inte varit för AF, crop och snabb seriebildstagning hade jag inte gett ens 4 papp för den kameran. Min mkII ger bättre bilder (mycket bättre) med 1,4 konverter än 40D utan. 5D ger ännu bättre bilder om man utnyttjar hela sensorn och inte croppar ner till MKII-format (1,25 crop). Det är samma sensor i dessa båda kameror - bara storleken skiljer lite.

Jag syftade på LCD-bilden. Men självklart har du rätt i att det är bra att kasta ett öga även på histogrammet, bl a därför att skärmbilden "ljuger". Det är lite trial-and-error innan man kört in sig på kameran. Oftast exponerar den bra, men ibland sviker det dynamiska omfånget.

Re: ohhh

Tonyeagle skrev:
Bildkvaliteten är grymt mycket bättre i dessa "gamla" kameror.
Jag har sagt det förut. Jag säger det igen.

Det är inte bildkvalitén som är grejen.

Till mycket av det jag vill ha på bild dög min 4 megapixel kompakt från net-on-net. Men den är skvatt oduglig när det gäller att fästa det som rör sig på bild.
Därför är 40D en bättre kamera än 5D (för mig), då 40D prioriterar hantering och snabbhet framför extremt bra bildkvalité.
1D Mark III vore säkert ännu bättre, men så mycket har jag inte lust att investera.

apersson850 skrev:
Det är ju väl att bilderna blir bra med 5D, för annars är den en relik.
Jag kände på några för första gången i Jönköping. Jämfört med att hålla i och plåta med en 1D Mark III eller en 40D känns 5D som något från strax efter kriget.

Utan den makalösa bildkvalitén hade den inget existensberättigande.

En löjlig kommentar.

Har själv både 1Dmk3 och 1Dsmk3. Men 5D är ingen relik från kriget för det. Speciellt inte om du håller i en 40D

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar