ANNONS
Annons

Tips till nybliven Canon 5D ägare

Produkter
(logga in för att koppla)
SWEGibbon skrev:
Tackar för tipset, ska prova när den kommer, kollade på nätet om rutnätsökaren, verkar intressant. Stör det inte ibland?

Nej linjerna är såpass transparenta att de inte märks. Underbart för att få sina bilder raka. Kan ju fixas i efterredigering men då tappar man kvalitet. Riktigt billigt och bra tillbehör enligt mig. :)

Nej det blir samma effekter som med orginalsökaren vid manuell fokusering.

Re: Re: Tips till nybliven Canon 5D ägare

Rogerber skrev:
På något sätt så verkar just 20D vara en stor milstolpe i Canon´s och fotografers utveckling. Det verkar vara den modell som gett flest ägare. Kanske är jag fel ute, men det känns så. Hoppas 5D blir en likadan milstolpe och ger samma leenden när man pratar om den. Jag längtar efter min nya 40D.. FF har jag fått för mig är lite speciellt med objektiv och liknande. Man kan inte sätta vad som helst och tro att man får bra bilder. rätt eller fel?

5D är redan en större LEGEND än 20D. Fortfarande ända FF till rimligt pris. 3år utan större värdeminskning är inte dåligt.

Vad beträffar FF och bildkvalitet med olika objektiv jämfört med 1.6crop så kräver FF mindre upplösning av optiken för samma utsnitt. Man blir riktigt chockad över vad mycke bättre alla objektiv blev med FF.

Lars Johnsson skrev:
En löjlig kommentar.

Har själv både 1Dmk3 och 1Dsmk3. Men 5D är ingen relik från kriget för det. Speciellt inte om du håller i en 40D
Lite överdrift behövs för att få fram poängen. Jag tvivlar inte alls på att 5D är en kamera som är utmärkt att använda.

Men utvecklingen går fort, det märks. Att påstå att det inte märks att en 40D är av senare ursprung är en lika löjlig kommentar.

Tillbaks till ursprungsfrågan.
5D:s styrka mot kameror i samma prisklass är att den har en FF-sensor. Så köper man en 5D är det väl främst för att få möjlighet till kort skärpedjup. Tidigare var det kanske för det minimala bruset eller möjlighet till ordentlig vidvinkel. Idag finns dom möjligheterna på 1.6x crop.

Så, som jag ser det, för att utnyttja 5D:s styrka med kort skärpedjup, är det främst fasta objektiv med stor bländaröppning som gäller.
Här en lista med prisvärda objektiv i prisordning:

1.000:- 50/1.8, billig långsam klassiker. Plastig men skarp redan vid 1.8.

3.800:- 85/1.8, mest prisvärda objektiv för 5D. Ger riktigt snyggt kort skärpedjup.

10.000:- 135/2L, börjar kosta endel, men en drömkombination med 5D. Min egen favorit om man inte vill synas och bära på för mycket vikt.

13.000:- 70-200/2.8L, bra telezoom med stor bländaröppning. Lägg till 6" och få med IS.

19.000:- 85/1.2L II, ger riktigt riktigt kort skärpedjup vid nära porträtt. Blir inte mycket bättre än så här.

25.000:- 200/1.8L (beg), jo, med det här objektivet blir det bättre. Väger bly och syns lång väg, men viiiiilka bilder kombinationen levererar. Enbensstativ nästan ett måste.

44.000:- 300/2.8L IS, perfekt om man också behöver komma lite närmare, men är nog en våt dröm för dom flesta.

55.000:- 200/2L IS, säkert den ultimata kombinationen med 5D. Nya IS ska enligt rykten ge möjlighet till hela 5 steg längre tider, vilket gör stativet överflödigt. Väger också mindre än den tidigare 200/1.8L.

apersson850 skrev:
Lite överdrift behövs för att få fram poängen. Jag tvivlar inte alls på att 5D är en kamera som är utmärkt att använda.

Men utvecklingen går fort, det märks. Att påstå att det inte märks att en 40D är av senare ursprung är en lika löjlig kommentar.

Det finns ingen kamera med liten sensor (1.6x crop) som kommer kunna mäta sig med 5D även om de har en miljard pixlar pga att OPTIKEN sätter begränsningarna.

Objektiv har utvecklas nu i ca 100år och utvecklingen går mycket sakta framåt. Man kan säga att den nästan har stoppat. Det är bara nya beläggningar och IS som hjälper till mot motljus och skakningar, men själva "linjer/mm belyst yta" har inte ökat alls. De fina Takumar och Zeiss objektiven ifrån 60-talet mäter sig lätt med dagens senaste skapelser och är ibland bättre.

Man har helt enkelt uppnått vad som är optiskt möjligt ifråga om linjer/mm. Och för att få mer linjer på ett färdigt motiv krävs en större belyst area, vilket redan har konstateras för många år sedan när film användes.

Dagens sensorteknik maximerar redan objektivens linjer/mm och enda sättet att få ut högre upplösning i ett motiv är att öka filmplanets area.

Således kommer aldrig 1.6x crop (22x15mm) att nå 5D:s 36x24mm filmplans kapacitet.

Så det kvittar hur häftiga logotyper och polerade knappar din 40D har den är fortfarande ingen FULLFORMATARE! ;)

micke80 skrev:
...

Något jag skulle vilja tipsa om är absolut ett vidvinkel som t.ex. Canons 17-40 (alt 16-35/2,8 II om man har råd). Vidvinkel på FF är kul!

/Micke

Själv brukar jag rekommendera 17-40 framför 16-35, om man klarar sig med bländare 4 som största bländare.

17-40'ans motljusegenskaper piskar skiten ur 16-35'ans, och för mig är det viktigt med bra motljusegenskaper hos en vidvinkel. Jag har hittils aldrig fått en enda flare med min 17-40'a, trots att jag ofta komponerar med solen med i bild. Mina erfarenheter av 16-35 säger att man får mycket flares även om solen bara befinner sig precis utanför bildytan. Dock så måste man vara medveten om att 17-40 vinjetterar litegranna på FF, och att kantskärpan inte är i absolut topp. För mitt fotograferande passar den dock utmärkt, speciellt med tanke på att jag oftast lägger till vinjettering i efterhand ändå.

Re: Re: 5D gammal?

apersson850 skrev:
Pluttig display baktill.
Ingen ständig ISO i sökaren.

Och det är bra för? De som har så taskigt minne så de inte kan komma ihåg vilket ISO de ställt in kanske ;)

Ingen ständig ISO på övre displayen heller.

Se svaret här ovan.

Dålig, eller rättare sagt obefintlig, menystruktur.

Va? Har du ens öppnat menyn i en 5D? Jag upplever den som tydlig. Betydligt tydligare än på min förra kamera (10D). Tre tydligt avgränsade "avsnitt" med sina tydliga områden.

Ingen organisation bland C.Fn heller. Som menyn, allt i en gröt.

Här håller jag med dig. Å andra sidan, det är en jäkla gröt med olika typer av inställningar, hur grupperar man det logiskt?

Serietagningsförmåga i klass med 400D.

Om det är dåligt eller inte beror ju helt på hur man fotograferar. EOS 1Ds Mk3 är ju inte heller så vass, är det en skitkamera för det? ;)

Skramlar som min gamla Canon EF när man fotograferar.

Ja, känns nästan som en mellis. Underbart ;) Skämt åsido, den låter lite väl mycket, ja.

Ingen Live view (jodå, den är visst bra ibland).

Live view? Köp en kompakt! ;)

Ingen blixtinställning från kameran (det är himla smidigt).

Va? Min 5D funkar då precis som min förra kamera vad det gäller blixtinställning. Faktum är att min "on camera"-blixt inte går att ställa in direkt på blixten, så hade det inte gått att göra det från huset hade det varit kört.

Bara ett användarläge på huvudratten.

Äntligen ett bra argument. Jag hade velat ha tre.

Jag har som sagt inte använt den på riktigt, bara känt lite på den. Men jag har förstått att åtminstone för engagerade så kallade pixelräknare förlåter bildkvalitén alltihop.

Jag fotograferar för bildens skull, inte för nåt pixelrunkande. Trots det så är kameran ljusår bättre än min förra. :)

Mattskiva med rutnät har jag i min 40D. Jag tänker inte på det i vanliga fall, men det är mycket bra när det är viktigt att det blir rakt.

Jag måste bara bemöta det här :) Jag skriver mina personliga reflektioner blandat i din text här ovan.

Jag tycker det är konstigt att ni säger att 5D skramlar. Min 5D är mycket tyst och har ett diskret och dovt ljud från slutaren. Bara ett tyst "tjoock".
Det är också vad Outback Photo kommenterade när de testade den. Se nedan.
Some initial findings:

* Excellent bright and large viefinder image
* Feels well in our hands
* Mirror is softer and has lower noise than the 1D series
* Solid camera although not like the 1D series which are built like tanks (and also heavy).

Både min 1DMKIIN och min 20D låter betydligt högre och mer vasst.
Om jag skulle ta en kamera till teatern för att fota diskret skulle det bli 5D.
Så har senare tillverkade ex. ett skramlande ljud så måste Canon ha ändrat på något.

Jag har blandat kommentarer till olika inlägg ovan.

Det kanske bara var demokamerorna som Canon släpar runt på mässorna som låter skramligt, då?
De 5D jag provade med där lät "slabadang" när 40D hördes "tjoff-tjoff". Men min 40D låter betydligt trevligare än min 400D, så det har inte bara med storleken på spegeln att göra. Förmodligen är det den nya motordriften till spegeln som gör skillnaden.

Jag minns då sannerligen inte hela tiden vilken ISO jag ställt in tidigare, så att se det i sökaren är bra. För mig.

Den som tror att menystrukturen i 5D är optimal har inte tittat på en Mark III eller 40D.

Grupperat custom functions har de gjort. Sen kan man förstås alltid ha åsikter om ifall ordningen borde varit en annan.

1Ds Mark III prioriterar också pixlar före action. Passar inte mig.

Om någon tror att Live view bara är användbart på en kompakt har de inte provat det heller.

Min 40D fungerar inte som mina tidigare kameror när det gäller att ställa in blixten. Vilket är just det som är poängen. 5D ligger där i samma division som "tidigare kameror". Vad är det för blixt du har, Christoffer?

Rent allmänt verkar det på kommentarerna som att de som svarar har gjort som jag, fast tvärtom, alltså använt 5D men inte 40D. Om någon vänlig själ vill låna ut en 5D till mig en månad eller så, lovar jag att prova den noga och sedan ompröva alla mina åsikter, för att se om de kvarstår.
Objektiv har jag några redan, så det löser sig...

Hhum..jag blir sååååå himla sugen på en 5D...igen. Var missnöjd med min förra då den gärna överexponerade men har förstått i efterhand att det var mycket mitt eget fel som inte mätte ljuset rätt eller underexponerade minst -1/3. Visst är både 40D och 1D mark III med flertalet nya spec. mer avancerade men FF-formatet, kortare skärpedjup och bildkvaliteten talar mycket för en 5D igen
Mvh Thomas

Äntligen, nu har den kommit. Blir att gå upp tidigt och testa lite! Tackar alla för era tips, råd m.m. Provade snabbt med att ta bilder med blixten Speedlite 580EX som jag inte är så kunnig på, bilden blir mörk, vad kan det vara som jag gjort fel?

Efter många timmar funderande kom jag på att det var blixten som strulade, fungerade perfekt med en som jag lånade. Blir till att byta blixtskon, 4 skruvar sen är det klart! / Roger

solvargen skrev:
Hhum..jag blir sååååå himla sugen på en 5D...igen. Var missnöjd med min förra då den gärna överexponerade men har förstått i efterhand att det var mycket mitt eget fel som inte mätte ljuset rätt eller underexponerade minst -1/3. Visst är både 40D och 1D mark III med flertalet nya spec. mer avancerade men FF-formatet, kortare skärpedjup och bildkvaliteten talar mycket för en 5D igen
Mvh Thomas

usch varför läste jag den här tråden. Nu känns det som jag gjorde ett dumt val när jag köpte min 40D igen. Jag och mina impulsköp. :(

Tro inte att 5d är någon slags frälsare vid jämförelse med exv 40d. 40d är en bättre kamerqa vad det gäller exponering samt har en djupare färgåtergivning än 5d som börjar bli gammal.
Canon har förfinat mycket vad det gäller kurvor,dvs kontrastkurvor och inte minst högdagerinformationen i 40d . Tillsammans med exv 17-55 så är 40d en utmärkt kamera, visserligen är upplösningen lite sämre än 5d men på det stora hela så är 40d rappare, ger snyggare rawfiler,mer stuns vad det gäller färgåtergivningen utan att vara översatuerad , kameran kräver uppskärpning av rawfilerna.
5d är en bra kamera men är omodern ur flertal aspekter jämfört med 40d.

macrobild skrev:
Tro inte att 5d är någon slags frälsare vid jämförelse med exv 40d. 40d är en bättre kamerqa vad det gäller exponering samt har en djupare färgåtergivning än 5d som börjar bli gammal.
Canon har förfinat mycket vad det gäller kurvor,dvs kontrastkurvor och inte minst högdagerinformationen i 40d . Tillsammans med exv 17-55 så är 40d en utmärkt kamera, visserligen är upplösningen lite sämre än 5d men på det stora hela så är 40d rappare, ger snyggare rawfiler,mer stuns vad det gäller färgåtergivningen utan att vara översatuerad , kameran kräver uppskärpning av rawfilerna.
5d är en bra kamera men är omodern ur flertal aspekter jämfört med 40d.

Ja, det är mycket man inte vet (jag inte vet) men jag resonerade så att om jag lägger ut 10 000 eller mer på en 5D och så kommer uppföljaren till 5D inom ett år så är det ett dumt köp att lägga så mycket mer på 5D nu. Jag hoppas jag har rätt. :)

Henrik_L skrev:
Ja, det är mycket man inte vet (jag inte vet) men jag resonerade så att om jag lägger ut 10 000 eller mer på en 5D och så kommer uppföljaren till 5D inom ett år så är det ett dumt köp att lägga så mycket mer på 5D nu. Jag hoppas jag har rätt. :)
Beror ju också på sin egen situation, vad ens behov är just nu och vad ens nuvarande utrustning består av.

Är man en glad amatör och redan har en 20D/30D/40D kan det vara läge att vänta.

Har du det som ditt leverbröd kan det ändå vara läge att uppgradera till 5D nu. Om en uppföljare kommer nu i höst, kan man ha 5D:n man köper idag som 2:a kamera.

20.000:- för en fullformatskamera känns rätt prisvärt måste jag säga (minns att 10D när den kom kostade drygt 20.000).

Men måste man inte ha just FF, eller kan vänta, så är säkert 40D ett bättre val idag.

Mina två favoritkombinationer idag är 5D + 200/1.8L och 5D + 135/2L. Kombinationen 5D + 200/1.8L är svårslaget med tex 40D. Men undrar om inte 40D + 85/1.2L slår 5D + 135/2L (ger samma bildvinkel och skärpedjup, men 85:an har nog snäppet snyggare oskärpa än 135:an och 85:an ger nog skaprare hörn med 40D än vad 135:an ger på 5D).

StaffanW skrev:
Beror ju också på sin egen situation, vad ens behov är just nu och vad ens nuvarande utrustning består av.

Är man en glad amatör och redan har en 20D/30D/40D kan det vara läge att vänta.

Har du det som ditt leverbröd kan det ändå vara läge att uppgradera till 5D nu. Om en uppföljare kommer nu i höst, kan man ha 5D:n man köper idag som 2:a kamera.

20.000:- för en fullformatskamera känns rätt prisvärt måste jag säga (minns att 10D när den kom kostade drygt 20.000).

Men måste man inte ha just FF, eller kan vänta, så är säkert 40D ett bättre val idag.

Mina två favoritkombinationer idag är 5D + 200/1.8L och 5D + 135/2L. Kombinationen 5D + 200/1.8L är svårslaget med tex 40D. Men undrar om inte 40D + 85/1.2L slår 5D + 135/2L (ger samma bildvinkel och skärpedjup, men 85:an har nog snäppet snyggare oskärpa än 135:an och 85:an ger nog skaprare hörn med 40D än vad 135:an ger på 5D).
Jag har både en 85 1,2 och en 135 2,0. 85 1,2 ger ett kortare skärpedjup så länge utsnittet på bilden är det samma. Tycker precis som du att 85:an har en mjukare, behagligare bakgrundsoskärpa än 135:an, men skillnaderna är inte stora. Även 135 2,0 ger ypperligt krämiga bakgrunder. Den kan också tack vare sin fina närgräns ge ännu suddigare bakgrund än 85 1,2 på mindre objekt. 135:an ser jag som en mer praktisk glugg. Den är reptilsnabb i af, funkar suveränt med en 1,4X konverter och innehar en för brännvidden ovanligt bra närgräns. 135 2,0 upplever jag också vara skarpare på full öppning än vad 85 1,2 är. Men 85:an ger också mycket bra resultat på 1,2 så länga man lyckas fånga skärpan, inte helt lätt alla gånger. För fotojobb av olika slag skulle nog min 135:a bli mest använd. För njutning och fotoglädje finns inget som slår 85 1,2.

Slutligen en fråga till Staffan. Hur tror du en akromatisk lins skulle lira ihop med 85 1,2 eller 135 2,0. Jag har skrotat macrogluggen pga bristande intresse för macro, men ibland vill man verkligen komma närmare. Jag tänker på Canons 500D lins. Som tur är har ju 85 1,2 och 135 2,0 samma filtergänga.

Mycket off topic men skulle vilja att Staffan kontaktade mig vi fotosidans mailfunktion. Jag har lite frågor angående ett par av de produkter som säljs via hans nätföretag. Kunde inte se att det gick att kontakta dig direkt.

paul innergård skrev:
Slutligen en fråga till Staffan. Hur tror du en akromatisk lins skulle lira ihop med 85 1,2 eller 135 2,0. Jag har skrotat macrogluggen pga bristande intresse för macro, men ibland vill man verkligen komma närmare. Jag tänker på Canons 500D lins. Som tur är har ju 85 1,2 och 135 2,0 samma filtergänga.

Paul, har du testat/funderat på alternativet mellanringar? Min uppfattning är att du får ett set om 3 mellanringar för samma pengar som en 500D. Det ger dig ju fler alternativ och minst lika bra resultat (min uppfattning är att det blir bättre).
/Arne

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar