ANNONS
Annons

Tips till en novis

Produkter
(logga in för att koppla)

Decetre

Medlem
Hej!

Som rubriken kanske antyder är jag meganovis och tänkte att jag skulle utnyttja er som är experter.
Dumt detta kanske men vid fotografering i manuellt läge (Canon 450D används) och med normalt ljus så blir bilderna mycket mörka (kan knappt se något alls) om man inte använder blixten. Att alltid använda blixten är ju inte optimalt kanske. Har någon några tips på hur jag kan ändra detta? Har även pillat med ISO en del utan förbättring.

Tacksam för svar och ännu mer tacksam om ingen blir irriterad på mig och mina korkade frågor... för det lär komma fler.

//Andreas

Någon som har bra tips på en bra länk (eller kanske tom en lektion) till hur dessa samverkar på ett bra vis?

Finns många och långa trådar här i forumen, startade av folk med samma ambition som dig där bl a slutartid, bländare och iso tagits upp. Testa söka lite på det du letar efter alt skriv bara "nybörjare" så hittar du säkert nåt bra. Annars finns det ju bra och grundläggande böcker på biblioteket också... Lycka till! /M

bländare 1,4 2.8 4 5,6 8 11 16
slutare 1sek ½sek 1/4s 1/8s 1/15s 1/30s 1/60 1/125 1/250
iso 800 400 200 100 50 25

Varje steg åt höger i en parameter halverar "ljusmängden" vid en exponering.

Använd den inbyggda mätaren

Sätt kameran i auto-läge och tryck ner knappen så att kameran mäter och fokuserar, då ser du vilka värden på bländare och slutartid du kan utgå ifrån. Gå sedan tillbaks till manuellt läge och ställ in de värdena och sen kan du laborera fritt därifrån...

/magnus

Already did!
Men om man kan få bra tips från andra som är mer kunniga så tar man ju gärna det. Tror jag nog att du med hade gjort.

Vad är det mera konkret du inte fattar?

Ställ en rak fråga så kan vi svara. Jag kan åta mig det.

Ju mindre hål (högre bländartal), desto mörkare blir det.
Ju lägre ISO-tal, desto mörkare blir det.
Ju kortare tid sensorn får ljus, desto mörkare blir det.

Men det kanske du vet vid det här laget?

Per.

Per.

Japp! Nu har jag koll. Är inte sketans trög men input från folk som är mer insatta är alltid bra. Dina tips har jag också koll på nu men tack ändå. :)

Per.

Bländartalen skrivs ofta f/4 f/5.6 osv och då stämmer det bättre med hålets storlek. f/2 är ju större och släpper genom mer ljus än f/8.

Ökar man bländaren från f/8 till f/4 (dvs två steg) ökas radien till den dubbla och därmed hålets yta till det fyrdubbla så man får alltså fyra gånger så mkt ljus.

Elegant...

Bländartalen skrivs ofta f/4 f/5.6 osv och då stämmer det bättre med hålets storlek. f/2 är ju större och släpper genom mer ljus än f/8.

Precis! Det är ju exakt vad det är också, diametern(*) på hålet är brännvidden genom bländartalet!

Problemet är dock att man alltid säger "bländare 8" och inte "bländare f/8". Men det verkar som om vår frågare har koll.

Per.

*) Den "faktiska" diametern, eller vad de nu heter.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar