Har haft en del objektiv.. Tror snudd alla som här resoneras om..
Skulle jag valt basobjektiv som även grejar porträtt så skulle jag lätt valt mellan Sigma 24-70 f2,8 macro eller Tamron 17-50 f2,8...
Sigman bättre utomhus i sitt omfånf där 70 mm kan vara godis.. Nackdel är att inomhus är 24 mm lite på gränsen i vidd... Annan nackdel är att det är inte skarpt med f2,8.. Det bode kanske heta F3,2 alternativt f3,5 i stället och då blivit ett riktigt bra objektiv i stället för kallas f2,8 då det inte är användbart egentligen vid det f värdet..
Men annars älskade jag det objektivet..
Tamron 17-50 f2,8... Fungerar på f2,8 så det gör skäl för kallas f2,8 .. Bra vidvinkel. Och riktigt riktigt skarpt i övriga f värden.. Lika skarpt som Tamron 28-75 f2,8 anser jag.. Däremot saknas dom 70 mm som sigman har.. Kanske kanske har Sigman lite bättre färger också...
Men som helhet så tar fördelar kontra nackdeler ut varandra.. Så välja mellan dom två handlar mer om ifall man inte trivs med Sigmans storlek och tyngd.. Och dess begränsning med 24 mm.. Eller tvärt om Tamronets begränsning vid 50 mm. och lite plastigare feeeling.....
Och nu då jag själv köpte nytt igen stog valet mellan Sigman samt Tamronet.. Hade ju sålt dom båda jag haft..
Ja då vart det Tamron 17-50 f2,8 igen.... Jag behövde den extra vidden samt ville ha f2,8 användbart.. Inte perfekt. Men det är användbart..
Om jag vore du och då du inte har nått direkt vardagsobjektiv så skulle jag köpt något utav dom två jag berättat om... Och kanske med tanke på att A300 kan behöva just f2,8 rätt ofta då ljuset blir sämre inomhus utan blixt så skulle jag gå på Tamron 17-50 för din del.. Min A300 jag hade vart grymt bra samt tog klart skarpa fina bilder med 17-50.. Och du kan ta porträttbilder med det.. Tro inget annat...givetvis går det..
Och du kommer bli troligen grymt förvånad över skärpeskillnaden/förbättringen mellan gamla 18-70 kitobjektivet och vad ett Tamron 17-50 f2,8 gör på en A300... Dom 50 mm är så skarpa så du kan lätt klippa extremt hårt i Tamronbilden och ändå behålla mer skärpa än någonsin kitobjektivet grejar med 70 mm.. Så i praktiken är dom 50 mm bättre i den klara bilden i alla fall mot en oklippt 700 mm bild tagen med kitobjektivet... Hoppas du förstår min förklaring...