Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips till amatör, första kameran.

Produkter
(logga in för att koppla)

Karatemorfar

Avslutat medlemskap
Hej alla.

Jag har blivit helt såld på systemkameror efter att jag lekt lite med min kompis analoga systemkamera. Älskar hur bilderna blir, och så vidare.

Så, om ca två månader fyller jag 18 år. Har berättat för mor&far att jag vill ha en digital systemkamera i present.
Så, jag gjorde dem en tjänst och var nere i vår lokala fotoaffär i Kristinehamn och pratade med en kille där, Daniel tror jag minsann (skriver det ifall han skulle hänga här) och han gav mig härliga lovord till Canon EOS 350D (6995,-) för det skulle vara en perfekt kamera för en person som inte var så insatt i fotografering och ville lära sig. Han gav även tips om Nikon D40 (5995,-)

Så, jag har gjort lite research på Canon EOS 350D och läst på forum och recensioner och det verkar som de flesta är väldigt nöjda. Så, nu undrar jag, är EOS 350D en bra första kamera? Eller har ni tips på andra kameror i ungefär samma prisklass?

Tack för mig, Christian
 
350d kostar hos Kamerakungen.com i Stockholm 5.790:- med kitobjektiv.

Är en mycket bra kamera. Har den själv och är mycket nöjd.

D40 fungerar inte med objektiv utan AF motor, annars är det säkert en bra kamera, men det är ju deras riktiga budgetmodell.
 
Tack för svaret.

Som sagt, jag är väldigt amatör och kan knappt nått.
Så, vad är då ett kitobjektiv?
Jag vet att det följer med ett objektiv, eller ja, det sitter ju ett på när man köper kameran. Är det det objektivet du menar?
 
Förresten.
När jag ska gå in på kamerakungen.com så kommer jag till en sida med massa bilder på bodybuilders bland annat..

Hur kommer jag till själva sidan, eller det kanske ska vara så?
 
Karatemorfar skrev:

Så, vad är då ett kitobjektiv?

Kitobjektivet är standard objektivet som följer med kameran. Ofta är det ett 18-55, men till Nikon D70 är det ett 18-70. Vidare så är ju inte Canons kitglugg nåt jättre bra, varken i skärpa eller byggkvalite. Men det lär nog duga om du är nybörjare och ska lära dig grunderna.

Glömm heller inte bort 400D, en liten uppgradering av 350D, större skärm, större beffert för serietagning, dammfilter mm. Kostar ca. en tusing mer än 350D.

Sen finns ju Pentax K100 för en billigt peng. Kostar ca. 6000:- på de flesta ställa. I den har du även inbyggd bildstabilisering vilket gör att du kan ha längre slutartider och fortfarande hålla det skarpt. Kit gluggen till denna tycker jag är helt okej. Byggkvaliten är bra, skärpan lite sisådär, hyffsad iaf. Bländar man ner ett par steg också så är det inga problem.

Till D40 måste du ha objektiv av AF-S modell. Detta innbär att det sitter en egen motor i själva objektivet som fixar AF'en. På istort sett alla kameror sitter det en ibyggd motor som styr AF. Alltså pasar inte alla Nikon obkejtiv till denna.
 
Tycker inte att du skall bortse från Nikon d70s, som går att få för 6995 med det utmärkta 18-70-objektivet. Kameran påminner mer om D80 än om D50 och du får en betydligt mer fullvuxen och "stabil" kamera med bättre reglage och begripligare betjäning än du får i de små Canonmodellerna.

D40 är en mycket enkel modell, med stora begränsningar och färre möjligheter. Den bör du inte välja utan att ha bestämt dig för att den räcker, även om ditt intresse ökar en del. Ingen skugga på "Daniel", men en kamerakunnig som ställer 350d mot D40 har nog redan från början tänkt sig att man skall välja Canon.

Dessutom är det lätt att jämföra specifikationer på papper, medan det är svårare att jämföra bildkvalitet. Min tro är att du snabbt kommer att uppskatta ett bättre objektiv än det som Canon skickar med som "kitoptik" (standard mä-skick). Med Nikon lär du istället överväga att behålla objektivet om du byter upp kamerahuset i framtiden...
 
Gå också in hos några fotohandlare och känn och klämm på de olika modellerna. Greppet och hur hela kameran känns att jobba med vägde väldigt tungt i mitt systemkamera val. Du ska ju såklart ha en kamera som känns bekvän att hantera, annars är riksen att den får stanna hemma för mycket.
 
Lycka till med en underbar kul hobby. Kolla även priser på nätet typ pricerunner eller dyligt så sparar du pengar till annat.

Investera sen resten av pengarna till en bra fotokurs så du får chans att lära dig grunderna och träffa andra som har samma hobby och glöm inte att plåta ordentligt och ha roligt....

Låna annars din kompis analoga kamera och ta en klassisk SV kurs så lär du dig grundera ordenligt innan du köper digital systemare.

// Fredrik
 
fredrikru skrev:
Kolla även priser på nätet typ pricerunner eller dyligt så sparar du pengar till annat.

Investera sen resten av pengarna till en bra fotokurs så du får chans att lära dig grunderna och träffa andra som har samma hobby och glöm inte att plåta ordentligt och ha roligt....


Till kameraprylar, optik och dyligt tycker jag att www.prisjakt.se är mycket bättre.

Innan du fixar in dig på nån fotokurs kan det vara värt att kolla in fotosidans "fotoskola" där kan du lära dig mycket om grunderna genon att läsa de olika artiklarna. Där beskrivs det mesta, bländare, sltuare, skärpedjup, ja det mesta du behöver veta för att få en bra start.
 
Var hyggliga nu och trassla inte till det :)

Canon har fokusmotor i alla objektiv. Inga Canonhus har motor, men behöver inte heller.

Nikon har fokusmotor i nyare objektiv. Gamla (AF) objektiv behöver en AF-motor i kamerahuset. Köper man en Nikonkamera med baktanken att det finns ett och annat objektiv på beg-marknaden bör man köpa ett hus med inbyggd motor. Därför, undvik D40, men det är OK att köpa D50, D70s, D80 och D200 etc. De har både elkontakter och inbyggd motor och grejar båda objektivtyperna lika bra. Men det skall ju vara Nikonobjektiv - förstås.

Nikons andra styrka är att man kan använda en stor mängd AF- och manuella objektiv (de manuella med stora begränsningar). Alla gamla Nikonsnubbar (som jag) tycker extra bra om Nikon därför - man måste inte slänga allt gammalt. Priset för att Nikon hänger med bakåt är att det blir en viss röra att hålla reda på. Det kan en som köper det mesta nytt bortse från, tycker jag.
 
Tack alla för svaren.
Blev lite rörigt för mig.

Har fortsatt att leta tester och recensioner på nätet, och jag har nog bestämt mig att mor&far får köpa en EOS 350D, eller en 400D.
Får se ifall de känner för att slänga ut så mycket på en kamera, annars så lovar jag er alla att jag kommer köpa en av pengarna jag får.

Och om ni ska forsätta diskutera, så KOM IHÅG att jag är amatör. Det ni snackar om här i tidigare inlägg har jag väl inte förstått så mycket av. Så, egentligen kan jag bara önska mig en vanlig digitalkamera, för ungefär så mycket erfarenhet har jag, men eftersom jag tycker om att fota så tänkte jag att det var bättre att slå på stort direkt.
 
Jag är hel nöjd med min D40.
Gedigen, kompakt med låg vikt.
Har fått toppbetyg i tester och jag kan bara hålla med.
AF motor saknas som tidigare nämts, detta för att få ner vikt och storlek.
Det har tidigare nämts att alla nya Nikon objektiv har AF-S varvid AF motor i huset kan bli lite "kaka på kaka"! Nikon väljer att lägga kostnaden på mer bildrelvanta kvaliteter. Jag är glad för detta, trots att man blir lite begränsad om man söker tredje parts objektiv.
 
Nikon D40 :) Så Najs!!!

Satsa på Nikon D40. En riktigt prisvärd kamera som spöar skiten ur 350D och 400D...
Fast mycket hänger ju på vilken optik man kopplar på kameran. Jag har testat både Canons EFS 18-55 och Nikons 18-55 DX II och jag måste säga att Nikons ger både bättre skärpa och finare färgåtergivning. Canons kitglugg kan man använda som bok-stöd eller något annat...

Enda haken med D40 är att du måste använda AF-S objektiv. Det betyder att motorn i autofocusen ej drivs mekansikt ifrån kamerahuset så som det gör på D80 och de andra Nikonmodellerna. Men AF-S systemet har ju funnits ett par år nu så letar du efter beg. optik så finns det dock en hel del.

Lycka till med Ditt val av kamera!

Nikon är tipset!

mvh Daniel
 
Re: Nikon D40 :) Så Najs!!!

Icomore skrev:
Satsa på Nikon D40. En riktigt prisvärd kamera som spöar skiten ur 350D och 400D...

Suck.....välj den av dessa kameror som känns bäst i din hand och till ditt öga. Ingen av dem "spöar skiten" ur någon annan. Bilderna de producerar är likvärdigt högklassiga förutsatt bra optik och att det inte är "skit bakom sökaren" ;-)

mvh / Matti
 
Re: Re: Nikon D40 :) Så Najs!!!

matti skrev:
Suck.....

Så sant som det är sagt :) Smaken är som baken bred och delad. Alla bildar vi våran egen uppfattningar. Och i mina ögon är D40 det bättre köpet på "nästan" alla plan.

Men det där med Nikon och Canon är väl som Saab och Volvo skulle jag tro. Pinkar man på en Volvoägare får man en gödselspade i huvet :)

mvh

Daniel
 
Re: Re: Nikon D40 :) Så Najs!!!

matti skrev:
välj den av dessa kameror som känns bäst i din hand och till ditt öga.
Läs den raden igen!
Gå och kläm på kamerorna. Canon 350D och 400D är små, jämfört med andra kameror. En del gillar det, andra inte. Bildkvalitétsmässigt kommer du inte se någon skillnad alls.
 
Re: Re: Re: Nikon D40 :) Så Najs!!!

Icomore skrev:
Men det där med Nikon och Canon är väl som Saab och Volvo skulle jag tro. Pinkar man på en Volvoägare får man en gödselspade i huvet :)

mvh

Daniel

Jag är inte så tudelad...har haft både Canon och Nikon (och Konica Minolta :)...alla är bra på sina sätt.

Vad gäller Saab och Volvo är jag dock saken klar.....flygplansbyggare skall inte göra bilar (men väl flygplansmotorbyggare ;-). Gödselspade är kanske troligt eftersom Volvo också gör utmärkta traktorer (kanske bara det enligt Saab-töntarna ;-)

mvh / Matti (nikotinist och volvoist ;-)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.