Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Olympus e-400/410, Eos 350D, Nikon D40/40x

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej

Hej Thomas.

Kan du förklara för mig skillnaden mellan 350D och 400D?
För som sagt, (som det redan har nämt i den här tråden) så är kamerna som jag är uta efter, något som går att "bygga" vidare med.
Alltså en kamera att växa med..

Är det för dyrt med 3000-4000kr för en 350D (+objektiv och ev minneskort)

Med Vänligast Hälsningar till er alla tålmodiga själar,

Denise

sonatarctica skrev:
Jag valde mellan Pentax k100D Super, Nikon D40x och Canon EOS 350/400D och mitt val föll på Canon eos 400D.

Nikon D40/x är alldeles för simpel, inte bra om du ska bygga vidare senare, 3 fokuspunkter är ju också väldigt snålt av Nikon.

MVH// Thomas

Hur viktigt det är med antalet fokuspunkter kan man ju spekulera om - men är det inte viktigare att fokuspunkterna verkligen gör sitt jobb (hitta fokus). Nikons har tre stora punkter, Canon har en stor och åtta mindre, lik förbaskat är D40x betydligt bättre på att hitta fokus i sämre belysning - jämför själv.

Den andra stora fördelen för D40x, är Nikons exponeringsteknik, som också ger stora fördelar vid fotografering i sämre belysning. Canon hämtar information från 35 fält (i svart vitt)koncentrerade runt fokuspunkterna - Nikon hämtar information från 420 punkter (i färg och 3D) ur 85% av bildytan. Större urval = större chans att exponeringen lyckas bättre.

Jag har hävdat det förut i liknande trådar, och jag hävdar fortfarande att det är det slutliga bildresultatet som är viktigare än alla finesser.

Hälsningar

Adam

Nikon kameran har även den överlägset bästa ljusmätningen och blixt system, speciellt viktiga argument för en nybörjare.

/kent

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar