Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips på skärm?

Produkter
(logga in för att koppla)
Nej, nej. Kolla med Eizo om du har rätt till att få den fulla versionen. Om du kan få den är det en bättre lösning än att använda det program som följer med din kalibrator.

Om jag inte skulle få CN6, Hur tycker du jag ska fixa skärmen på bästa sett då?
Har skivan till CN Elements samt I1 Display PRO.

Om jag inte skulle få CN6, Hur tycker du jag ska fixa skärmen på bästa sett då?
Har skivan till CN Elements samt I1 Display PRO.

Då skulle jag köra med i1Display Pro. Tror att det kostar runt en tusenlapp att köpa en licens för fullversionen av programmet. Ett annat alternativ är Basiccolor Display, som jag nog anser är det bästa skärmkalibreringsprogrammet som jag har använt. Den klarar dessutom av att hårdvarukalibrera din skärm. Kostar €100 hos Basiccolor.

En hårdvarukalibrering ska egentligen i1Display Pro också fixa, men jag är osäker på om det fungerar fullt ut. Det är bättre om du kalibrerar skärmen med inställningarna på skärmen för att få rätt ljusstyrka och färgtemperatur. Profileringen gör i1Display utmärkt.

Då skulle jag köra med i1Display Pro. Tror att det kostar runt en tusenlapp att köpa en licens för fullversionen av programmet. Ett annat alternativ är Basiccolor Display, som jag nog anser är det bästa skärmkalibreringsprogrammet som jag har använt. Den klarar dessutom av att hårdvarukalibrera din skärm. Kostar €100 hos Basiccolor.

En hårdvarukalibrering ska egentligen i1Display Pro också fixa, men jag är osäker på om det fungerar fullt ut. Det är bättre om du kalibrerar skärmen med inställningarna på skärmen för att få rätt ljusstyrka och färgtemperatur. Profileringen gör i1Display utmärkt.

i Tisdag så ringde jag Eizo som bad mig ringa till Dustin som bad mig ringa till Eizo som tog ärendet vidare till service chefen. Skulle få svar samma dag eller dagen efter men efterssom jag inte hade fått något svar så ringde jag min kontaktperson på Eizo som kopplade mig vidare till hans Service chef.
Han svarade att han hade varit kontakt med Dustin och sa sedan att det var självklart att jag borde ha CN. Så han skulle skicka koden på mejl och fodralet på posten, troligtvis innan lunch :)

Så om jag fattar dig rätt så ska jag endast använda CN6 och inte I1's egna program alls?

Mvh en glad Robin

i Tisdag så ringde jag Eizo som bad mig ringa till Dustin som bad mig ringa till Eizo som tog ärendet vidare till service chefen. Skulle få svar samma dag eller dagen efter men efterssom jag inte hade fått något svar så ringde jag min kontaktperson på Eizo som kopplade mig vidare till hans Service chef.
Han svarade att han hade varit kontakt med Dustin och sa sedan att det var självklart att jag borde ha CN. Så han skulle skicka koden på mejl och fodralet på posten, troligtvis innan lunch :)

Så om jag fattar dig rätt så ska jag endast använda CN6 och inte I1's egna program alls?

Mvh en glad Robin

Morgonens stora skratt, det låter som en sämre pingismatch.

Om du har CN installerad ska du inte använda något av i1-programmen. Men sitter du på Mac eller Windows?

Ena bilden är efter kalibrering ifrån din video.
Den andra är felmedelande jag får upp när jag tar upp en bild, Vad menas med detta och hur kan jag åtgärda det? (Mac)

Bilagor

• Skärmavbild 2014-11-13 kl. 13.00.00.png
    Skärmavbild 2014-11-13 kl. 13.00.00.png
    51.2 KB · Visningar: 24
  • Skärmavbild 2014-11-13 kl. 12.51.25.png
    Skärmavbild 2014-11-13 kl. 12.51.25.png
    150.5 KB · Visningar: 31
Ena bilden är efter kalibrering ifrån din video.
Den andra är felmedelande jag får upp när jag tar upp en bild, Vad menas med detta och hur kan jag åtgärda det? (Mac)

Det kan du glömma, det är en lösning på de problem som Windows7-användare plågades av, där datorn då och då slog ut gamma-justeringen.

Stefan

Hur menar du? Ignore?

Jag menar att det egentligen inte spelar någon roll om du väljer det ena, andra eller tredje alternativet. Men du har valt Show message, och det är ett OK val. Men du kommer aldrig se ett meddelande, eftersom Mac inte har de problem som Windows hade tidigare. Mac lyckas dock ha en del andra problem ;-)

Jag menar att det egentligen inte spelar någon roll om du väljer det ena, andra eller tredje alternativet. Men du har valt Show message, och det är ett OK val. Men du kommer aldrig se ett meddelande, eftersom Mac inte har de problem som Windows hade tidigare. Mac lyckas dock ha en del andra problem ;-)

Jag får upp detta varje gång jag tar upp en bild på eizo skärmen

Får du? Men har du något annat kalibreringsprogram installerat? Startar detta program automatiskt när du startar datorn?

Jag hade gratis programmet installerat innan men tog bort det Innan jag skrev in koden. Men har ej testat starta om datorn efter. Får göra det när jag kommer hem i kväll

Jag hade gratis programmet installerat innan men tog bort det Innan jag skrev in koden. Men har ej testat starta om datorn efter. Får göra det när jag kommer hem i kväll

Kolla i Användare och Grupper i systeminställningarna om det finns något annat kalibreringsprogram som autostartar.

Bilagor

• System.jpg
    System.jpg
    57.4 KB · Visningar: 52
Kolla i Användare och Grupper i systeminställningarna om det finns något annat kalibreringsprogram som autostartar.

Har kollat och dessutom rensat lite annat skit på den sidan men den rutan dyker upp hela tiden när man håller på med Eizo skärmen. Ska testa kalibrera om den och se om det försvinner.

Har nu gjort om den efter din film men meddelandet kommer upp ändå.
Vad är det som kan vara fel?

Gogglade lite och hittade detta.
https://www.facebook.com/eizoglobal/posts/897675463578170

Men en annan sak jag funderar över, Min Macbook retina skärm känns mycket vitare ljus om man jämför med Eizo skärmen. Men beror det på detta fel eller något annat?

Jag har också googlat en del och ser att detta är en bugg som finns i Yosemite och att det förs en diskussion mellan Eizo och Apple om vem som har ansvaret för att slå ihjäl den. En orsak till att jag är väldigt långsam med att uppgradera mina datorer. Har nyligen tagit mig upp till Maverick. Kommer vänta minst ett halvår med att gå över till Yosemite, och då först på en dator som inte är verksamhetskritisk.
Inser att inte alla kan ha många datorer och där man kan testa hur det fungerar på en dator innan man installerar det på andra. Men jag gör en kopia på min hårddisk på en andra disk, installerar det nya operativet på min huvuddisk och om det inte fungerar kan jag ju starta om från min andra disk.

Och din andra fråga är riktigt intressant. Vad ser vi som vitt? Den automatiska vitbalansering som vi har i vårt seende har en fantastisk förmåga att anpassa sig till olika ljusförhålllanden. Vi skannar av en miljö på bråkdelar av en sekund och sedan anpassas balansen mellan den information som vi hämtar från de blå-, grön- och rödkänsliga tappar. Sitter vi i ett ljus som innehåller framförallt ljus i det röda våglängdsområdet kommer hjärnan att balansera och förstärka informationen från de blåkänsliga tapparna, så att vi fortfarande ser vitt som vitt.

Men vad du gör är att du har en ljusstark skärm, din MacBook, i ditt synfält. Det är den som får avgöra hur din hjärna vitbalanserar. Det är alltså ultraviktigt att din kalibrerade skärm är den ljusstarkaste enheten, så skruva ner din MacBook-skärm kraftigt när du ansluter den till din Eizo skärm. Annars kan du kalibrera din skärm hur noga som helst, men eftersom ditt färgseende är felaktigt kalibrerat kommer du ändå se fel.

Långt svar på en kort fråga. Är du nyfiken på dessa frågor, gå till http://www.lottolab.org och kolla runt där. Jag lovar dig en del riktiga överraskningar.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto