Annons

Tips på skärm?

Produkter
(logga in för att koppla)
Tveksam. ColorMunki Display är egentligen samma kalibrator som den jag rekommenderar, det vill säga i1Display Pro. Men de har gjort den långsammare och den fungerar bara med X-Rites egen programvara. Det innebär att du inte kan använda ColorNavigator, en klar nackdel.

Kan man använda ColorNavigator med i1 Display?

27 tum med "hälsosam" budget

Hej,
Jag lånar tråden för att få råd angående 27 tum och tillbehör. Jag ska skaffa mig en ny skärm. Jag vill ha en 27 tum.
Såvitt jag har förstått att det är Eizo eller Nec som verkar gälla på kvalitetskärmar. Jag är också gammal nog att inte snåla. En bra skärm håller säkert 5 år och jag har "hälsosam" budget som rymmer CG/SpectraviewReference om det är att föredra.

I tråden finns Eizo CX, en 27 verkar ligga på 11500 + moms på dustin men vad skiljer
https://www.dustin.se/product/5010790136/coloredge-cx271cal
https://www.dustin.se/product/5010790133/coloredge-cx271-bk
Vad är det som skiljer mot CG serien

Motsvarande finns hos Nec där Aifo dessutom har kampanj på X rite i1 Display Pro för halva priset om den köps samtidigt med Spectraview och spectraveiwreference. Nu är ju inte kalibratorn den dyra biten är men...

Hjälp mig, förklara fördelar och nackdelar med de olika skärmarna.
Vad behöver jag mera än skärmen och kalibratorn? eller är all programvara som behövs med på den här prisnivån?
Ge mig gärna en knuff i rätt riktning här så jag kommer igång.
Joachim

Det verkar vara samma skärm, men den dyrare är fabrikskalibrerad och levereras med programmet ColorNavigator och går antagligen att hårdvarukalibrera med det - kräver då också en kalibrator som t.ex. i! Display Pro)

Det verkar vara samma skärm, men den dyrare är fabrikskalibrerad och levereras med programmet ColorNavigator och går antagligen att hårdvarukalibrera med det - kräver då också en kalibrator som t.ex. i! Display Pro)

Båda två är fabrikskalibrerade, vilket inte innebär att de ger en korrekt färgåtergivning, utan att gråskalan är jämnt fördelad från svart till vitt. Båda två levereras med ColorNavigator, men den version som följer med CG ger dig en rad avancerade möjligheter som du kan ha nytta av om du ska leverera bilder till tryck. I CG-skärmen sitter en mycket bra kalibrator, som dessutom är trimmad på fabriken gentemot den skärm den sitter på. Så du behöver inte en lös kalibrator som en i1DisplayPro. Du kan använda en lös kalibrator om du vill, men resultatet blir sämre. Denna kan du också ställa in så att den gör en automatisk kalibrering med jämna mellanrum, som till exempel en gång i månaden. Perfekt för oss som slarvar och glömmer bort att kalibrera och profilera skärmen med jämna mellanrum.
I CX-versionen sitter det också en inbyggd kalibrator, men den är mycket enklare. Du måste ha en lös kalibrator för att profilera skärmen, men sedan kan denna enkla kalibrator kolla av och eventuellt justera skärmens ljusstyrka och färgtemperatur.
Viken ska man då köpa? Arbetar du med bilder som ska tryckas är det ingen tvekan, CG har bättre funktioner för detta ändamål. Skriver du ut bilder på din egen skrivare eller skickar till ett labb och du redan har en bra kalibrator, ingen tvekan. Köp en CX, det finns inga fördelar för dig med den dyrare CG-versionen. Om du inte har en bra kalibrator, då kan ju den inbyggda kalibratorn vara ett skäl för att köpa CG.

Och sedan har vi ju frågan om Eizo eller NEC :)

Stefan

P.S På min webbplats har jag gjort några filmer om hur man kalibrerar sin skärm med ColorNavigator. Gå till http://www.profiler.nu/utbildning/kursdokumentation/ och skrolla långt ner på den sidan. Där finns det tre filmer som går genom hur du kalibrerar, profilerar och validerar en skärm med ColorNavigator.

Ja, berätta gärna om din uppfattning om Eizo vs NEC och om du har testat jämförbara modeller mot varandra.

Jag funderar på en NEC nästa gång istället för Eizo som jag har nu.

Jag ska göra en sådan test när dessa tillverkare kommer med sina respektive 4K-skärmar. Idag kan jag väl säga att skillnaderna i bildåtergivning är mycket små. En stark fördel för NEC är deras kalibreringsprogram, som jag gillar mycket. En fördel för Eizo är deras inbyggda kalibrator.

Personligen är jag inte särskilt musikalisk och mitt tonöra är nog inte riktigt stämt.
Inte hör jag skillnad på en Stradivarius och en annan violin. Däremot lyckas jag oftast uppfatta om man spelar falskt. Stämma piano kan jag glömma.

Detsamma gäller nog bilder och tryck är jag rädd, fast här brukar ja se vad andra inte ser. Så kanske är jag lite mer begåvad på detta området.
Fast jag är väldigt osäker på om jag skulle kunna se skillnad på bildskärmvärldens Stradivarius och en Dell 3014 som jag har.

Dessutom spelar jag inte i ett rum som motsvarar en konserthall när jag redigerar mina bilder. Utan i ett rum med vita väggar och varierande ljus under dagen.

Så jag vet inte Stefan. Det känns som jag har koll till 98%. Min skärm har under Delta 1 och stämmer bra med vad min Epson R3000 kan spotta ut.
Jag har svårt att se hur mycket bättre mina bilder skulle bli om jag istället investerade för att nå 100% enligt vad som är möjligt med dagens teknologi som snart är gårdagens.

Har du några tankar runt detta?

Vad är det för skillnad mer än skärmstorlek och priset på en Dell skärm och en Eizo skärm tex
Dell UltraSharp U2713H
EIZO ColorEdge CX240-BK

Jag ska ha skärmen till Fotoredigering till min hemsida och jobb då och då (inte heltid med andra ord).
(kan ingenting i skärmarnas värd)

Så jag vet inte Stefan. Det känns som jag har koll till 98%. Min skärm har under Delta 1 och stämmer bra med vad min Epson R3000 kan spotta ut.
Jag har svårt att se hur mycket bättre mina bilder skulle bli om jag istället investerade för att nå 100% enligt vad som är möjligt med dagens teknologi som snart är gårdagens.

Har du några tankar runt detta?

Det här tycker jag är en oerhört bra fråga. Som så många bra frågor är det svårt att ge ett definitivt svar. Men jag ska försöka ge dig några tankar.

För det första finns det en variation i kvalitet från skärm till skärm. Billiga skärmar varierar väldigt mycket, men även dyra skärmar som Eizo eller NEC varierar. Jag har varit med om att skicka tillbaka skärmar som kostade 30000 kr för de inte var tillräckligt bra. Men det är ju så klart sällsynt. Dell är ju däremot lite ökända för att ha rätt stor variation. Så det är viktigt att testa alla skärmar, men än mer viktigt med skärmar som på pappret har bra specar, men inte är så dyra. Men att det finns dåliga exemplar innebär ju också att det finns bra. Jag testade fyra Dellskärmar på en reklambyrå för ett slag sedan. Kunde inte hitta några fel på någon av dem.

För det andra är miljön runt skärmen mycket viktigare än vad de flesta tror. Att köpa en värstingskärm och placera den i en helt olämplig miljö är idiotiskt. Ofta är det rätt billigt att förbättra miljön runt skärmen, lite färg och rätt ljus. Så det gäller att prioritera sina investeringar.

För det tredje är det viktigt att hitta fram till rätt inställningar. Jag kommer ofta ut till fotografer som har riktigt bra skärmar, men bara har använt standardinställningarna som inte alls fungerar i den miljö som skärmen är placerad i. Sedan finns det avancerade funktioner i till exempel Eizos CG-skärmar, som är jätteviktiga för vissa fotografer. Men det är väldigt få som utnyttjar dessa funktioner, trots att de skulle ha nytta av dem. Så lär dig att använda de verktyg du har fullt ut, så får du oftast bättre resultat än de som köpt det allra dyraste prylarna, men inte vet hur man ska använda dem. Ibland märker du då att du slår huvudet i taket, att det finns funktioner som du saknar eller brister som du ser i de extrema situationerna.

Slutsatsen är att om du är nöjd med din skärm så är du nöjd med den. Satsa på att använda din skärm till max, lär dig ditt kalibreringsprogram fullt ut, så tror jag att du förstår när du behöver gå upp till en skärm som utnyttjar dagens teknologi till max.

P.S På min webbplats har jag gjort några filmer om hur man kalibrerar sin skärm med ColorNavigator. Där finns det tre filmer som går genom hur du kalibrerar, profilerar och validerar en skärm med ColorNavigator.

Inget motsvarande om hur man kalibrerar en NEC ? Jag har en i1 Display pro, men inte know how hur man kalibrerar skärmen. Har för avsikt att skriva ut manualen för att läsa in på hur man går tillväga. Några filmer hade varit god hjälp på vägen till målet s a s.

Mvh;

T Johansson.

Inget motsvarande om hur man kalibrerar en NEC ? Jag har en i1 Display pro, men inte know how hur man kalibrerar skärmen. Har för avsikt att skriva ut manualen för att läsa in på hur man går tillväga. Några filmer hade varit god hjälp på vägen till målet s a s.

Mvh;

T Johansson.

Jo, tanken är att jag ska göra en liknande film om Basiccolor, vilket är samma program som SpectraView Profiler. Det enda som saknas är tid, men just nu är jag sjukskriven så jag kanske kan sätta mig ner och göra en inspelning :)

Men det viktigaste steget är ju att du verkligen använder SpectraView Profiler och inte programmet som följer med din kalibrator. Inget fel på i1Profiler, men SpectraView Profiler är gjord för att lira bra tillsammans med NEC:s skärmar.

Men det viktigaste steget är ju att du verkligen använder SpectraView Profiler och inte programmet som följer med din kalibrator. Inget fel på i1Profiler, men SpectraView Profiler är gjord för att lira bra tillsammans med NEC:s skärmar.
Det är uppfattat. Skrider genast till verket och avinstallerar programvaran till i1 pro, så får jag mer plats för andra programvaror. Jag har försökt mig på att kalibrera skärmen med " trail and error " metoden ;) men programmet hittar inte kalibratorn, eller rättare sagt, det säger att den inte är inkopplad.

Frågan är; Skall jag koppla in kalibratorn i själva skärmen ? Jag har kopplat den till datorn och jag har svårt att se att det är fel, för förutsättningen för att de olika komponenterna skall kunna kommunicera med varandra, är ju just att dom har en gemensam anslutning, som är själva datorn i detta fallet.

Som framgår av frågan så är jag ganska ny inom detta med datorer i allmänhet och fotoredigering i synnerhet, inte minst när det gäller kalibrering och färgrymder och allt där emellan, men jag är villig att lära.

Tack för all hjälp, det är mycket intressant.

Mvh;
T Johansson.

På cx240, ska man använda Eizo's egna programmvara med I1 eller installera det som medföljer I1?

Frågan är; Skall jag koppla in kalibratorn i själva skärmen ? Jag har kopplat den till datorn och jag har svårt att se att det är fel, för förutsättningen för att de olika komponenterna skall kunna kommunicera med varandra, är ju just att dom har en gemensam anslutning, som är själva datorn i detta fallet.

Mvh;
T Johansson.
Har du en USB-kabel mellan skärm och dator? Till skillnad från andra skärmar, som kommunicerar inställningarna via videokabeln, så använder Eizo en separat USB-kabel för den kommunikation som sker mellan kalibrator, program och skärm. Om du har en kabel inkopplad, kolla att den sitter i rätt USB-port.

Har du en USB-kabel mellan skärm och dator? Till skillnad från andra skärmar, som kommunicerar inställningarna via videokabeln, så använder Eizo en separat USB-kabel för den kommunikation som sker mellan kalibrator, program och skärm. Om du har en kabel inkopplad, kolla att den sitter i rätt USB-port.
Min skärm är en NEC spectrawiew 242 och jag har kopplat in alla kablar jag fick plats med, inklusive HDMI, som jag redan hade. Detta enligt vad jag tolkade utifrån bruksanvisningen. Det betyder att jag har en DVI-D och en DISPLAY PORT inkopplad tillsammans med HDM-I kabeln. Kanske är det just av den anledningen datorn/skärmen inte hittar kalibratorn =))) ;). ?

Min skärm är en NEC spectrawiew 242 och jag har kopplat in alla kablar jag fick plats med, inklusive HDMI, som jag redan hade. Detta enligt vad jag tolkade utifrån bruksanvisningen. Det betyder att jag har en DVI-D och en DISPLAY PORT inkopplad tillsammans med HDM-I kabeln. Kanske är det just av den anledningen datorn/skärmen inte hittar kalibratorn =))) ;). ?

Det låter som lite mycket :) Det ska ju räcka med en anslutning. Med den storlek som du har på din skärm spelar det inte så stor roll vilken anslutning du använder. Display Port är väl ett bra val. Har du Mac eller Windows?

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto