3D LUT och emulering av tryckprofiler i skärmen?
Hej, tack för alla bra inlägg!
Dock har jag, efter flera timmers letande, inte lyckats finne särskilt mycket information om användningen av 3D LUT och emulering av tryckprofiler i skärmen.
Jag är just färdig vid en konsthögskola i Tyskland där jag studerat fotografi och ska nu köpa en skärm. Bredvid mina egna bilder ställer jag allt oftare in bilder för andra konstnärer. Mest har det rört sig om utställningsprintar, men det har även blivit flera böcker (offset). På högskolan har jag huvudsakligen arbetat på Eizo eller Quato skärmar som alla haft några år på nacken och om det har gällt offset har jag gjort en simulering av CMYK-profilen i Photoshop.
Nu ställer sig för mig frågan om jag behöver, eller rättare sagt skulle ha användning av en monitor som stödjer emulering av tryckprofiler direkt i skärmen (Eizo CG) och konkret vad fördelen av en sådan emulering är i jämförelse med att simulera tryckprofilen enbart i Photoshop.
Resultatet har alltid blivit bra även på denna väg, dock ska nog sägas att jag levererat i standard profiler som Fogra 39, att det oftast rört sig om bestruket papper och att jag alltid begärt proofar på papper som referenser för att jämföra och korrigera mot.
Vore mycket glad om någon kunde belysa denna fråga eller om någon har ett bra litteratur tips.
Tack på förhand,
Anders Forsmark