Annons

Tips på saker att fota i hemmet?

Produkter
(logga in för att koppla)
Voff!

Nejdå ganska, jag ska inte skälla, jag håller med :)

Att inspireras är aldrig fel, men jag tror det är viktigt att hitta något eget. Att hitta sin egen stil. Det gör man aldrig genom att kopiera andras bilder, eller ens genom att få idéer av andra, det måste komma inifrån. Annars riskerar man en likriktning, något som dock emellanåt märks av smärtsamt tydligt på FS.

Fota sånt hemma som betyder nåt för dig. Eller så inte. Vackert eller fult spelar igen roll. En överfull sophink kan t.o.m bli ett fint foto tror jag. Prova olika vinklar och skärpedjup, lek med svartvitt och färg i datorn. Fota dig själv när du ligger däckad i soffan av baconfeber eller baksmälla....

Kreativitet handlar oftast om att mer eller mindre medvetet stjäla andras idéer och kombinera dem på ett nytt sätt. Musiker får inspiration främst genom att lyssna på och lära sig andras musik, och det är inget fel med det. Väldigt få, om någon, är helt nyskapande; alla snappar kontinuerligt upp influenser av andras verk. Frågan är hur medvetet man gör det.

"Kopierar" du en bild rakt av leder det ofta till nya idéer som du kanske inte tänkt på om du inte i första hand kopierat bilden. Prova dem och spinn vidare, och vips har du nåt som ingen annan gjort tidigare... :)

...säger en som talar mer än han agerar.... :p

Personligen tycker jag oftast bilder är bäst inspiration, så jag tänkte att jag drar att par bilder tagna i hemmet :) Knappast något nyskapande dock :)

forumbild-4988.jpg

forumbild-5006.jpg

forumbild-5199.jpg

Alla tre bilderna är spontantagna. Den översta var ett feltryck som blev ett rättryck :)

Har man katter kan man alltid ägna energi åt att försöka fota dem, för tålamod och energi går det åt om de är lika kameraskygga som mina är. Andra mindre uppmärksammade husdjur som spindlar kan säkert också bli riktiga makroutmaningar. :eek:)

Har du ett makroobjektiv och gillar linjer, former osv. Så kan man köpa stenar med dessa egenskaper på tex universeum i Göteborg. Finns säkert en del att hitta i naturen också. Ikea har väl annars påsvis med sten, sand och annat krafs man kan använda. Endast fantasin sätter gränser. :)

Har man katter kan man alltid ägna energi åt att försöka fota dem, för tålamod och energi går det åt om de är lika kameraskygga som mina är. Andra mindre uppmärksammade husdjur som spindlar kan säkert också bli riktiga makroutmaningar. :eek:)

jaaaa... katter är helt sjuka, jag har dessutom en svart som är helt omöjlig att få bra kort på. Det är bra träning faktiskt!

Om man skiter i det "konstnärliga mumlandet om inspiration" och bara vill leka runt lite "i hemmet".
Vilket jag fattade det som att trådskaparen ville.

Ett tips http://www.diyphotography.net/create-wonderfull-worlds-using-soap-bubbles
Lek med såpbubblor. Tyckte jag var kul iaf.
Det finns andra tips på den sidan så botanisera lite där.

50 länktips, en del med klar hemmalek-potential.
http://www.smashingmagazine.com/2009/04/22/the-ultimate-photography-round-up/

Varför inte sektion 7. rök-foto, nyttigare än rök-ning.

Hej!

Hitta linjer, kontraster och färger i köket och använd ett dåligt objektiv! Typ Sima, Lensbaby o dyl.

Eller så kör du med plastfilm över ditt vanliga objetiv!

Disken, diskmaskinen och andra bortglömda ställen!

Ett annat tips är att blanda ihop en såpbubbleblandning och tillverka ett grovt rutnät eller använd hönsnät e dyl. Använd en vanlig ficklampa/LED lampa och lys upp rutnätet. detta blir mycket vackert om du använder ett macroobjektiv!!!!!

Just nu fotar jag mögliga saker som jag sparat i en separat kyl under flera månader!
Det blir mycket vackra former och färger! Det luktar pyton men det syns inte på fotona! ;O) TIPS, häll youghurt över något du tycker har en bra form och låt stå några veckor på en väl vald plats!

mvh
Helena

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar