Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
tips på regn skydd till kamera
- Trådstartare o.f
- Start datum
J. Patric
Aktiv medlem
Nog kan väl gladpack fungera som regnskydd även för ett zoomobjektiv. Kan man inte bara hänga lite gladpack över kameran och objektivet, och bara fästa ihop det under kameran? Det borde ju ge zoomobjektivet spelrum. Bara en tanke. Ett paraply fäst i en mössa vore kanske bättre. En mössa med hakrem så den inte blåser iväg.
alcedo [E.F.S]
Avslutat medlemskap
Har ingen aning om deras funktion eller kvalitet, men här finns något i alla fall:
http://www.atphototech.se/
http://www.atphototech.se/
AnnaKarin
Aktiv medlem
Jag såg regnskydd på fotomässan i Jönköping, men minns inte vad firman hette. Själv har jag vid ett par tillfällen stoppat in kameran i en stor fryspåse och "tätat" kring objektivet (i fram) med en gummisnodd, ser inte så proffsigt ut kanske, men fungerade iaf. Men, det var ett lätt regn och en kort stund.
Andreas Elmquist
Medlem
H&M-påse
Jag har använt mig av en lite tjockare påse, typ H&M-påse. Gjorde ett hål i en hörnet för objektivet och ett hål för sökaren. Objektivhålet sattes fast med ett gummiband och sökaren med ögonmusslan. På detta vis blir öppning av påsen neråt så att vatten inte kan rinna in. Funkade perfekt när jag var på Island. Väderförändringarnas-ö. Vill man koppla på e blixt så är det bara att göra ett hål för blixt-skon och sen klippa till en påse för blixten.
Vill man spara pengar så är det mycket bra dessutom kan man nästan vart som helst göra en ny om den skulle gå sönder.
Rock On!
Andreas
Jag har använt mig av en lite tjockare påse, typ H&M-påse. Gjorde ett hål i en hörnet för objektivet och ett hål för sökaren. Objektivhålet sattes fast med ett gummiband och sökaren med ögonmusslan. På detta vis blir öppning av påsen neråt så att vatten inte kan rinna in. Funkade perfekt när jag var på Island. Väderförändringarnas-ö. Vill man koppla på e blixt så är det bara att göra ett hål för blixt-skon och sen klippa till en påse för blixten.
Vill man spara pengar så är det mycket bra dessutom kan man nästan vart som helst göra en ny om den skulle gå sönder.
Rock On!
Andreas
peter_wahlström
Aktiv medlem
Hoppar in med en sidotråd som relaterar lite till ämnet...
Jag tänker på Canons senare L-objektiv (jag vet inte vad Nikon har för direkt motsvarighet) Hur bra är dessa objektiv mot t.ex regn? De är ju "väderskyddade" men vad innebär det? Är det att man kan använda dem i fuktig miljö (sandstrand, skog...) eller att de tål en viss mängd vatten....?! Det kanske räcker att skydda kamerahuset då...???
//Peter
Jag tänker på Canons senare L-objektiv (jag vet inte vad Nikon har för direkt motsvarighet) Hur bra är dessa objektiv mot t.ex regn? De är ju "väderskyddade" men vad innebär det? Är det att man kan använda dem i fuktig miljö (sandstrand, skog...) eller att de tål en viss mängd vatten....?! Det kanske räcker att skydda kamerahuset då...???
//Peter
Olle
Aktiv medlem
Fungerar bra så länge det inte blåser för mycket. A&T Phototech säljer ett sådant fäste för dom som inte vill tillverka ett själv.jernweg skrev:
Jag gjorde helt fräckt ett paraplyfäste till stativet, det funkar bra om man inte är i rörelse hela tiden....
Ewa-Marine tillverkar diverse olika mer eller mindre avancerade kameraskydd. Importeras av: www.molfo.se.
Annars är Andreas lösning både billig och bra. Använd motljusskydd och filter på objektivet.
Olle
Jeppe
Aktiv medlem
Alla L-objektiv har en viss form av tätning, men det är bara de nyare som har o-ringstätningar, som verkligen är helt skyddade. De tåler regn, i måttliga mängder.
O-ring tätade gluggar är:
EF 16-35 mm F2.8L USM
EF 17-40 mm F4.0L USM
EF 24-70 mm F2.8L USM
EF 28-300 mm F3.5 - F5.6L IS USM
EF 70-200 mm F2.8L IS USM
EF 300 mm F2.8L IS USM
EF 400 mm F2.8L IS USM
EF 400 mm F4.0 DO IS USM
EF 500 mm F4.0L IS USM
EF 600 mm F4.0L IS USM
Extender EF 1.4x II