Annons

tips på photoshop önskas

Produkter
(logga in för att koppla)

KjelleL

Medlem
Hejsan.
Jag har en fråga angående photoshop.
Vet någon här ute hur man får bort rasterna/prickarna på ett inskannat foto från ett tidningsurklipp?

Jag sitter med ett 50 år gammalt urklipp då min faster gifte sig och hade tänkt att försöka få till det på något sätt.

Alla tips tages emot med tacksamhet.

Hälsningar
Kjelle

tips i photoshop

Skulle rekommendera dig att titta på www.moderskeppet.se där finns massor av gratistips samt även möjligheten att köpa instruktionsfilmer.
Själv köpte jag deras film kring Elements tycker den var utmärkt.

Jag gjorde nåt liknande på en inscannad bild från en tidning en gång. Det var en nästan 60 år gammal flygbild över min mormors bros lilla torp ute i skogen och vi tyckte det skulle vara kul att fixa till den åt honom. Originalbilden var 10 cm bred i tidningen, men efter lite jobb fick jag den tryckt på 40x30 cm canvas och det blev riktigt bra.

Jag jobbade i och för sig i GIMP, men arbetssättet ska väl vara ungefär det samma.

Jag började med att helt enkelt hitta en plugin för brusreducering (kommer just nu inte ihåg vilken). Körde bilden genom den några gånger med en ganska låg nivå på brusreduceringen (har fått för mig att det är bättre att köra några gånger svagt istället för allt på en gång, rätta mig någon om jag har fel). När jag fått en bra balans mellan att få bort "rastret" och fortfarande ha kvar detaljer, började jag jobba likadant med Unsharp Mask (lite i taget) tills bilden började se skarp ut igen.

Sedan var det bara att fixa kontrast och färger, klona in lite överexponerade delar av bilden och voila!

Sök på "Photoshop FFT" här på FS och med Google så hittar du en metod som kan fungera för rastrerade bilder

Senast redigerad av en moderator:
Hejsan.
Jag har en fråga angående photoshop.
Vet någon här ute hur man får bort rasterna/prickarna på ett inskannat foto från ett tidningsurklipp?

Jag sitter med ett 50 år gammalt urklipp då min faster gifte sig och hade tänkt att försöka få till det på något sätt.

Alla tips tages emot med tacksamhet.

Hälsningar
Kjelle

Rasterpunkter är ett resultat av den tryckteknik som används. Olika tjocka punkter påverkar ljuset i bilden. Små prickar tillsammans ger ljusare toner. Tjocka prickar tillsammans ger mörkare toner.

Det här ser du inte på samma sätt om du skannar in ett foto eller negativ. Att få fort rasterpunkerna utan att göra bilden mycket sämre går därför inte. Du kan lägga på oskärpa (ex. Gaussian blur) men då tappar du detaljer i bilden. Jag tror inte att resultatet blir särskilt bra, tyvärr.

Däremot kan du säkert "friska upp" bilden en del genom att korrigera gulnaden från det åldrade tidningspapperet, som jag gissar att du har. Rasterpunkterna tror jag dessvärre du måste acceptera.

Hej alla.
Jag tackar för era tips hur man kan försöka, men är det som du säger Magnus så är det väl kanske omöjligt.
Bilden i fråga kom från Närkes Allehanda.
Fotot är dessvärre borta sedan länge.
Jag var i kontakt med NA och fick till svar att dom kunde åta sig att fixa till bilden mot en större summa pengar.

Jag hade tänkt att min faster kunde få en inramning då dom just haft deras 50 åriga bröllopsdag.

Skall krångla vidare.

Tack för all hjälp och tips.

hälsar
Kjell

Ingenting är omöjligt!

Visst, bilden kommer inte att bli lika bra som ett foto, men det kommer att bli mycket bättre än ingen bild alls...

Rasterpunkterna går att få bort till en viss grad och ändå behålla en någorlunda kvalitet på bilden. Det gäller bara att försöka.

Bilagor

• hillekalle.jpg
    hillekalle.jpg
    29.9 KB · Visningar: 466
En enkel "flatten image" hade gjort bilden 5.5Mb stor :)

I alla fall... Det brukar finnas en funktion för detta i bättre scannerprogram. När jag pysslade som mest med inscanning använde jag Agfa horizons och ArcusII som scanners. I dessa kunde man ställa in hur många linjer per tum en redan tryckt bild hade. Det var omöjligt att få lika bra resultat i PS som det vart med rätt inställning på den tiden. Titta om ditt scannerprogram erbjuder denna möjlighet.

Så... Jag körde den genom GREYStoration i GIMP och sedan i Lightzone för att fixa s/v.

http://www.pannarran.se/hillekalle.tif

En inte helt lätt bild att få bra, men det går i alla fall få bort lite av rastret och en utskrift på 10x15 skulle nog se helt ok ut.

Möjligt att det går göra ett bättre resultat om scannern har några möjligheter för att fixa det som MegaMike nämner.

Lycka till!

Bilagor

• hillekalle.jpg
    hillekalle.jpg
    51.1 KB · Visningar: 385
Hej Joakim och ni andra.

Jag skall försöka med att få till det med de tips ni ger, men bilden är ju tyvärr inte lika fin som den via länken.

Det jag har att kämpa med är detta.

Om någon skulle ha lust att testa denna bild så finns den att hämta hem här. Det är en PSD på cirka 18MB

I övrigt får ni ha en bra dag.

Vänligen
Kjell

Det verkar vara ett dagstidningsklipp. Rastret är då säkert runt 65 punkter per tum och det är inte lätt att få bra vad man än gör. Personligen tycker jag att så gamla bilder vinner på att ha rastret kvar, det understryker den gamla känslan. Det blir mer autentiskt på något sätt. Nu vet jag inte vad du ska göra med bilden, men jag hade nog förstärkt rasterpunkterna istället.

Ni verkar vara väldigt duktiga både på scanningstekniker och photoshop.
Det där var väldigt fint gjort med photoshop..
Som svar på er fråga vad jag hade tänkt använda bilden till så är svaret:

Det har ju varit min fasters 50 åriga bröllopsdag i december. På den tiden så var det inte så gott ställt ekonomiskt för vissa.
Dom hade inte råd att gå till en fotograf utan lät en vän fotografera dem för att sätta in i tidningen.
Originalfotot är försvunnet sedan länge och jag lyckades få tag på ett urklipp av dem.

Jag skall i allefall försöka utan deras vetskap försöka att göra ett någorlunda större bröllopsfoto åt dem.

Ni är väldigt snälla som hjälper mig med detta.

Det kom även upp vilken scanner jag använder.
Det är en canon canoscan 4200F. programmet heter Canoscan toolbox.
Det är en billighets scanner som jag använder för att scanna in gamla foton till mitt andra intresse som är släktforskning.
Det är ju ingen värstinggrej som ni förstår.

Scansource som jag kan använda är Platen, film och automode.
scanmode är svartvit, gråskala, färg, färg (magazine) färg (auto-crop) bildkvaliteten är max 600dpi.

Vänligen
Kjell

Glömde att skriva att det är scannat från ett tidningsurklipp. :)

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto