Annons

Tips på naturområden i Uppsala

Produkter
(logga in för att koppla)

skarpedjup

Aktiv medlem
Hallå!

Jag har precis flyttat till Uppsala och det kliar i avtryckar fingret, men jag är lite vilsen häromkring. Finns det intressant skog och mark runt om som är värda ett besök?

Alla denna åkermark är ju förstås intressant, men jag vet inte riktigt vart det är lugnast att fota det med heller.

Nån som vill dela med sig av nåt tips?
 
Ta en liten tur till Ulva kvarn strax norr om Uppsala. Där hittar du ett litet vattenfall och mycket trevlig miljö.
 
Hågadalen är mycket fin. Vid Kvarnbo finns en en ravin med en fors och å. Länge söderut längs Hågaån finns fina områden i dalgången. Från Hågahögen ("Kung Björns hög") har man fin utsikt. Själva ån är också fin.

En bit söderut finns Kungshamn/Morga-området intill Ekoln.

Stordammen i Sävja och Lunsenskogen kan också vara fint.
 
Bortanför Sunnersta finns det fina lövskogar. Stadskogen skulle jag själv vilja ta med mig en modell och fotografera en tidig morgon eller så.

Gå längs fyrisån tycker jag själv känns lite kliché.

När tänkte du ge dig ut? Själv är jag från Enköping men det händer att jag är i Uppsala rätt ofta.

Mvh
Maverick
 
Tobias J:

Om du har tillgång till bil, kan jag varmt rekommendera området runt Gysinge vid Nedre Dalälven (7 mil NV om Uppsala, på gränsen mellan Uppland, Gästrikland och Västmanland, man kör väg 272 från Uppsala och därefter väg 67 sista biten). Här finns bl.a. den nyinstiftade Färnebofjärdens Nationalpark och Gysinge-/Sevedskvarnsforsarna. Detta är rätta stället om du gillar att fotografera gammelskog och älvmiljöer. Speciellt vintertid ger forslandskapet många chanser till fina bilder (det är t.ex. gott om övervintrande strömstarar vid forsarna).

Bengt Hedberg (www.naturproduktion-bh.se) har tagit en del fina bilder i området. Gå in under "Bildarkiv" och klicka på "Sjöar", klicka på "I bokstavsordning" och därefter "Dalälven".

Välkommen upp till Norrlands sydgräns!

MVH
 
Tack för tipset Gunnar!
Jag tror jag läste om det där stället häromdan och det låter synnerligen intressant! Tyvärr så har jag ingen bil.... :/


Föressten så kan du hälsa mig ner, för jag kommer från Söderhamn och har nyss flyttat till Uppsala. :)
 
Väl bekomme!

OK då, välkommen NER. ;-)

Tyvärr finns ingen direkt bussförbindelse mellan Uppsala och Gysinge. :-( Västmanlands Lokaltrafik har busslinjen 574 (http://www.vl.se/tabell.asp?linje=1133) från Uppsala till Östervåla, som dock ligger 3 mil SO om Gysinge. Mellan Östervåla och Gysinge finns ingen busslinje. Om man skall åka kommunalt från Uppsala ända fram till Gysinge, måste man tyvärr ta omvägen via Gävle, vilket tar tid.

Ett besök i Gysinge är dock ett måste om man är naturintresserad och bor så pass "nära" som Uppsala, det är det värt! Här är några länkar med information om Gysinge och Färnebofjärdens Nationalpark:

http://www.naturvardsverket.se/dokument/natur/natpark/parkbesk/farneb.htm

http://www.sandviken.se/skweb.asp?S=3&B=139

MVH / Gunnar H
 
jag är också intresserad av att hänga på (någonstans någongång), bor i Flogsta, och där blir man lätt försoffad.

Någon mer som gärna blandar vandring och fotografering förutom jag?
 
Jag tycker att vi åker 08:30. Eftersom vi inte varit där förut kan det vara svårt att hitta rätt för soluppgångsbilder. Då kan vi lika gärna sova lite till. Förslag att vi tar picknicklunch intages och vi är åter Uppsala senast 16:00.
 
Jag hade gärnat hakat på men jag är på dykkurs den 19:e. Om ni ska iväg nån mer gång kan ni väl droppa ett mail så får vi se om det passar bättre då istället.

Mvh
Fredrik
(Maverick)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.