Annons

Tips på hur man ser bilden på kamerans skärm när det är soligt ute

Produkter
(logga in för att koppla)

aswe

Aktiv medlem
Tips på hur man ser bilden på kamerans skärm när det är soligt ute

Jag är lite inne på att sy mig en liknande duk att ha över huvudet som fotograferna hade förr bara för att kunna se mina tagna bilder på kamerans skärm. Tycker det är väldigt störande att springa undan eller in för att kunna granska bilderna och skärpan på bilderna jag tagit.
Är det någon som har förslag på hur man kan göra? Hur gör ni för att granska bilderna på kamerans skärm när det är soligt ute?

Andreas

Eller helt enkelt bara titta i sökaren, på det gamla traditionella sättet. :)

/ Magnus

Vad har du för kamera egentligen?
Mig veterligen finns det inget sätt att se en tagen bild i sökaren.

Förstår precis trådskaparens problem och det är praktiskt taget omöjligt att se hur exponeringen blir i displayen när det är soligt ute.
Jag är själv lite sugen på att köpa en LCD-lupp från Scandinavian Photo.

Först använde jag nåt fruktansvärt avancerat.. en tom toarulle som LCD-lupp
nu har jag funnit ett annat användingsområde för min speedlight pro kit softbox

men inget slår toarullen i pris =)

Gäller det bara exponeringen, lär dig använda histogram!

Det är mycket lättare att se histogrammet än att försöka se detaljer på en bild på skärmen i solljus. Men framför allt är histogrammet korrekt :)

Jag har använt huvudduk flera gånger men mest vid extrem macro fotografering, när ljuset i sökaren varit så dåligt att ströljuset (glasögon så det blir aldrig helt tätt mellan öga och sökare) helt släcker möjligheten att se nåt över huvudtaget...

Gäller det bara exponeringen, lär dig använda histogram!

Det är mycket lättare att se histogrammet än att försöka se detaljer på en bild på skärmen i solljus. Men framför allt är histogrammet korrekt :)

Jo jag är dålig på att använda histogram, borde träna lite mer faktiskt. Men som du skriver så gäller det även skärpan.

Toarullen måste testas.

Jo jag är dålig på att använda histogram, borde träna lite mer faktiskt. Men som du skriver så gäller det även skärpan.

Toarullen måste testas.

Men kan du verkligen avgöra skärpan på skärmen? Min kamera visar superskarpa bilder på skärmen ... men det kan vara lite si och så med den skärpan när man väl laddat över dem i datorn :0) Jag väntar alltid tills jag kommer hem innan jag kollar på bilderna och avgör där om det är slänga- eller spara-material. Om jag är osäker på exponeringen kollar jag histogrammet.

Det är histogramet som gäller!
Även om du skuggar med toarulle, handduk etc, så om dina ögon är inställda på det starka solljuset så tar det flera minuter för dom att ställa om sig. Du lurar dig hur du än gör.

Det är histogramet som gäller!
Även om du skuggar med toarulle, handduk etc, så om dina ögon är inställda på det starka solljuset så tar det flera minuter för dom att ställa om sig. Du lurar dig hur du än gör.

Histogrammet för exponeringen.
Men skärpan för man nog kolla bilden för att se...

Men kan du verkligen avgöra skärpan på skärmen? Min kamera visar superskarpa bilder på skärmen ... men det kan vara lite si och så med den skärpan när man väl laddat över dem i datorn :0) Jag väntar alltid tills jag kommer hem innan jag kollar på bilderna och avgör där om det är slänga- eller spara-material. Om jag är osäker på exponeringen kollar jag histogrammet.
Absolut gör jag alltid. När jag kommer hem är det ofta försent att göra något åt bilden.
Jag fotar, tittar på bilden på skärmen och förstorar så mycket det går för att se hur skarp bilden är. Trodde jag alla gjorde :), det finns kanske olika arbetssätt.

Absolut gör jag alltid. När jag kommer hem är det ofta försent att göra något åt bilden.
Jag fotar, tittar på bilden på skärmen och förstorar så mycket det går för att se hur skarp bilden är. Trodde jag alla gjorde :), det finns kanske olika arbetssätt.

Så gör jag med, histogrammet skiter fullständigt i har aldrig kollat histogram...

Du kan ha en aningen för stor t-shirt på dig, gärna svart som du stoppar in kameran i och sedan drar in huvudet i.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar