Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips på fotoalbum

Produkter
(logga in för att koppla)
Vad var det som inte var bra? Upplösningen? Papperet? Bindningen? Färghållningen?
Jag är nyfiken eftersom jag inte vill betala för ett dåligt jobb, det är trots allt ingen billig tjänst.

Upplösningen har jag dock en lösning på så den bekymrar mig inte, men är det något annat får jag nog avstå.

Fotobok

Riktigt intressant för att göra portfolios och album till brudpar. Synd Volker att du inte har de snygga "Linne-hardcover" som mypublisher har. Jätte-gigant-synd att mypublisher inte har macprogramvara. Jag återkommer gärna till dig om du kan få fram såna omslag, de känns lite proffsigare än högblanka pappomslag, och min erfarenhet från andra album är att 9 av 10 brudpar skulle välja ett gräddvitt, sand- eller kaffefärgat Linen-hardcover.Och helst med svarta sidor, men då går det så klart åt fruktansvärt mycket mer färg ;)

Drömtjänsten vore att man kunde få omslaget från Bookbinders design och inlagan, ja wherever, bara det är syrafritt och hög kvalitet. Priset är mindre viktigt i så fall.

Det var en kompis till mig som gjorde den, vet inte hur originalen var som han skickade in, men bildkavlitén var kass tycker jag papperkvalitén var för tunn, men jag har hört en massa nöjda kunder på divesre macforum också.

Kankse har de förbättrat sin tjänst, men jag är teksam efter att ha sett hans bok tyvärr.

Daniel

Re: Fotobok

kromatisk aberration skrev:
Riktigt intressant för att göra portfolios och album till brudpar. Synd Volker att du inte har de snygga "Linne-hardcover" som mypublisher har. Jätte-gigant-synd att mypublisher inte har macprogramvara. Jag återkommer gärna till dig om du kan få fram såna omslag, de känns lite proffsigare än högblanka pappomslag, och min erfarenhet från andra album är att 9 av 10 brudpar skulle välja ett gräddvitt, sand- eller kaffefärgat Linen-hardcover.Och helst med svarta sidor, men då går det så klart åt fruktansvärt mycket mer färg ;)

Fotobok.com planerar att till sommaren ha linne-, plysch-, läder- och metallomslag. Och du, den svarta färgen har de gott om på tryckeriet, så det är bara att välja svart bakgrund så ofta du vill, kostar inget extra ;-)

Angående Macprogramvara så jobbar vi på att det också ska komma, för behovet finns ju...
En proffsinriktad lösning är att göra färdigt sidorna i tex Photoshop. Jättebra resultat om du omvandlar bilderna till cmyk och kalibrerar din monitor.

Kan du skicka länken till Bookbinders design?

Du får gärna ringa om du har funderingar.

/Volker

Mycket spännande! Jag gör gärna sidor i tex InDesign eller Quark Xpress och levererar tryck-PDF:er efter tryckeriets sidformat- och utfallsanvisningar, och naturligtvis kalibrerat och varför inte med cmykning med av tryckeriet rekommenderade ICC-profiler :)

Jag tycker att smidigheten i de flesta sådana här tjänster verkar kanon, men jag tror också att det finns en marknad för de som kan lämna färdigt material själva (och ta ansvar själva för att det blir bra naturligtvis), lämna och få en högre kvalitét och självklart också betala därefter.

Och som tidigare nämnts - större album: från liggande A3 och större! :)

www.bookbindersdesign.com
tyvärr visar de inte så mycket av sina produkter dock

volkers skrev:

snart finns programmet övrsatt till svenska men redan nu finns telefonhjälp tillgänglig på dag- och kvällstid.

När är det planerat att det ska vara klart med översättningen? Det verkar ju helt klart vara ett alternativ till att göra vanliga album till bröllop och liknande.

Size matters...;-) titta på Giant, den är liggande A3.
Du kan använda alla program som kan exportera enstaka sidor i TIF eller JPG.Exakta mått och mallar finns på hemsidan.

Greve Nickon skrev:
När är det planerat att det ska vara klart med översättningen? Det verkar ju helt klart vara ett alternativ till att göra vanliga album till bröllop och liknande.

I slutet av mars är översättningen beräknad att vara klar.
För proffsbröllopsalbum vänta hellre lite tills det finns andra omslag.
För de som har en långsam internetuppkoppling kan maila så skickar jag gärna en CDskiva med programmet när det är klart (ligger på ca 40MB)

ANNONS