Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Tips på ett grymt bra vidvinkelobjektiv?
- Trådstartare 78D40
- Start datum
Tony johansson
Aktiv medlem
Gå in på DxO mark.com och titta på vilka gluggar som lirar bäst med ditt kamerahus.
dumbo
Aktiv medlem
Hur definierar du grymt bra?
Vad ska det användas till? Behöver du använda filter. Hur vidvinkligt behöver du ha?
Jag utgår från att det är till den D7000 det står i din profil att du har.
Sigma har väl inget "Art"-objektiv som är sådär himla vidvinkligt för APS-C?
Om du inte har behov av att använda filter eller av f/2.8 hade jag valt Sigma 8-16. Bra prestanda och möjlighet till extrem vidvinkel.
Om behov av f/2.8 finns är Tokina 11-16 eller den nyare 11-20 bra val.
Själv har jag haft ett Tokina 12-24 (numera finns väl en uppdaterad variant med 12-28 åxå, vill jag minnas) till APS-C som jag har varit väldigt nöjd med, bortsett att jag gärna hade haft lite mer vidvinkel ibland.
Sigmas 10-20-zoomar är ju helt okej för landskap där man bländar ner, annars är de mjuka i hörnen.
Fast vidvinklar finns det ju inte så mycket till APS-C om man inte räknar 20mm som vidvinkligt då. Det är det väl, men det är ju tämligen moderat vidvinkel...
Samyang har ju en manuell 10mm för APS-C och deras 14mm är ju hyggligt vidvinklig på APS-C. Om man kan leva utan AF är ju dessa bra presterande.
Vad ska det användas till? Behöver du använda filter. Hur vidvinkligt behöver du ha?
Jag utgår från att det är till den D7000 det står i din profil att du har.
Sigma har väl inget "Art"-objektiv som är sådär himla vidvinkligt för APS-C?
Om du inte har behov av att använda filter eller av f/2.8 hade jag valt Sigma 8-16. Bra prestanda och möjlighet till extrem vidvinkel.
Om behov av f/2.8 finns är Tokina 11-16 eller den nyare 11-20 bra val.
Själv har jag haft ett Tokina 12-24 (numera finns väl en uppdaterad variant med 12-28 åxå, vill jag minnas) till APS-C som jag har varit väldigt nöjd med, bortsett att jag gärna hade haft lite mer vidvinkel ibland.
Sigmas 10-20-zoomar är ju helt okej för landskap där man bländar ner, annars är de mjuka i hörnen.
Fast vidvinklar finns det ju inte så mycket till APS-C om man inte räknar 20mm som vidvinkligt då. Det är det väl, men det är ju tämligen moderat vidvinkel...
Samyang har ju en manuell 10mm för APS-C och deras 14mm är ju hyggligt vidvinklig på APS-C. Om man kan leva utan AF är ju dessa bra presterande.
AFJ
Aktiv medlem
Jo det är en D7000 och den ska användas till landskapsfoto.
Funderar mest på Sigmas Art serie eller Tokina 11-20.
Som redan påpekats - det finns inga objektiv i Sigma Art-serien som blir vidvinkel på din kamera.
Saxtorp
Aktiv medlem
Som redan påpekats - det finns inga objektiv i Sigma Art-serien som blir vidvinkel på din kamera.
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=si20mmNI
AFJ
Aktiv medlem
20 mm är inte mycket till vidvinkel på en D7000.
Sven Blomquist
Aktiv medlem
Inte mycket men
.. det är dock ett vidvinkelobjektiv.
20 mm är inte mycket till vidvinkel på en D7000.
AFJ
Aktiv medlem
För fullformat - ja.
Men på en kamera med crop-sensor så motsvarar det 30 mm vilket väl kan anses vara i gränslandet mellan vid- och normalvinkel. Knappast det jag skulle kalla "grym vidvinkel".
Erik Schalin
Aktiv medlem
Zeiss 15/2,8 manuell fokus o drygt 25 papp
Men det är bra
Men det är bra
A I Nikolis
Aktiv medlem
Vad tror ni om ex. sigmas ART serie?
Med risk för att låta dum är så nog Google och tester på nätet ditt bästa verktyg när du har en så öppen fråga. Sigmas ART-objektiv har stor bländare och är primärt anpassade för porträtt eller andra ändamål där det önskas kort skärpedjup. I din situation är det motsatsen och du kommer dessutom bara bli begränsad av att ha ett fast objektiv. Tokina 11-20 är mycket bra och är med 2.8 den ljusstarkaste vidvinkelzoomen till DX-format, så den är ett bra val.