Annons

tips på en bra systemkamera för nybörjare

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tycker begagnat är rätt väg att gå med din budget.
Men ärligt talat, undvik instegsmodellerna, dom kommer du växa ur snabbt. satsa istället på en nikon D7000 eller D300 och beroende på budget en 35/1.8 eller ett sigma 17-50/2.8 eller motsvarande.
Vill du ha en Canon, kolla på begagnad 7D och liknande optik, i värsta fall kostar ju ett 50mm/1.8 bara 850kr nytt, så kan du ju investera i mer objektiv senare.

Jag tycker själv, som lånade en d3200 under en period innan jag köpte min d7100 att instegsmodellerna är extremt plastiga, men framförallt att dom är ganska osmidiga att fota manuellt med, framförallt för att dom saknar 2 "inmatningshjul" för att ställa shutterspeed och aparture med.

Satsa på en okay, men begagnad kamera, så kan du lägga pengar på objektiv dom närmaste åren, och fundera på att uppgradera kameran senare, istället för att börja störa dig på begränsnignarna i instegskamerorna så fort du börjat förstå manuella inställningar.

/Ivar

Gud vad alla på denna tror ni är proffs fotografer och kan allt om systemkameror. Nikon J1 är en systemkamera och fan en fin systemkamera som var jävligt dyr. så kom fan inte här och säg att det inte är en systemkamera och tro att du kan allt . Då blir jag förbannad. Du kan ingenting.

1) Jag är påläst. Det innebär att jag vet vad som skiljer en Nikon1 från en "riktig" systemkamera. Det viktigaste är att den har en 1" sensor vilket gör att den hamnar på samma nivå som vanliga kompaktkameror.
2) Jag har provat. Jag har haft möjlighet att jämföra Nikon J3 med Nikons riktiga systemkameror. Då lär man sig saker som inte går att läsa sig till. Till exempel skillnaderna i ergonomi.

många som tipsar om nikon J 1 ska du veta och det är en riktigt bra systemkamera.
Jag tror inte någon tipsar om J1 längre eftersom den har hunnit bli en rätt gammal modell vid det här laget. Om jag skulle tipsa någon om en liten och nätt kamera så skulle jag säga J4 eller J5 i stället.

Och spelar väll fan ingen roll om vilken systemkamera man tar en bild med . man behöver inte ha en rikemans kamera och en riktig avanserad kamera för att man ska utses för proffs . Jag kunde lika gärna använda en vanlig kamera och lovar att jag hade kommit längre än många andra . Detta är ju rena skit snack ... Många kanske inte har råd med systemkamera och fotograferar med en vanlig kamera och fotona kan bli jävligt bra ändå. Ni kanske inte tycker minkamera är dyr och proffsig nog men jag älskar och fotografera och det bli jävligt bra blilder har redan ställen som vill använda mina foton . men jag skiter i vad ni säger jag kommer aldrig ge upp nått jag älskar för att folk kommer och trycker ner en.

Ja, det går att ta utmärkta bilder med en iPhone också. Men om man bara fotar med mobilkamera så kommer man snart att märka dess nackdelar. Samma sak gäller Nikon J3. Jag har den. Jag använder den och jag vet om dess nackdelar. Därför kan jag inte rekommendera den till Fredric när det är en instegs DSLR som han är ute efter. Det har inte med priset att göra, utan med prestandan.

Det svåra med att välja kamera inom ett visst prisintervall är att olika kameror har olika kompromisser och funktioner för att kunna hamna i det intervallet.
Olika personer prioriterar olika, så det är inte konstigt att råden blir olika.

Generellt råd:
1) Lista modeller från t ex Nikon, Sony, Canon, Pentax, Olympus, Panasonic och Fuji som ligger inom budget.
2) Läs tester om dessa modeller. Fundera på om någon av kamerorna har/saknar någon särskild egenskap som du tycker är viktig. Kanhända har en kamera en jättebra funktion för dig som du inte ens visste om att den fanns.
3) Kläm på dem i butik.

För min del så har Sonys SLT-kameror (t ex a57, a58, a65, a77) egenskaper som jag prioriterar såsom EVF (man ser vad sensorn ser med de aktuella inställningarna vilket gör det enklare att få exponeringen som man vill ha den), snabb autofokus som fungerar likadant oavsett om man tar stillbilder eller filmar och använder sökaren eller skärmen, har stabilisering i huset (även gamla begagnade objektiv blir stabiliserade), man kan använda sig av forum och objektivdatabas på dyxum.com för att lära sig mer.

Jag tycker begagnat är rätt väg att gå med din budget.
Jag tycker själv, som lånade en d3200 under en period innan jag köpte min d7100 att instegsmodellerna är extremt plastiga, men framförallt att dom är ganska osmidiga att fota manuellt med, framförallt för att dom saknar 2 "inmatningshjul" för att ställa shutterspeed och aparture med.

Pentax har två inmatningshjul och bra sökare på instegsmodellerna K-30/K-50.

Pentax har två inmatningshjul och bra sökare på instegsmodellerna K-30/K-50.

Pentax gör väldigt fina kameror. Har en vän som jag ofta träffar och går ut och fotar med, han har en Pentax K-5ii, imponerad av kvaliteten på den.

Men om du har en låg budget och vill köpa begagnade objektiv är det inte så lätt.
Och beroende på vad du vill ha för objektiv är det nästan omöjligt att få tag på.

Säg att du tex vill ha ett 70-200/2.8 begagnat. Då har du alternativen sigmas och tamrons äldre modeller, som är mycket sämre än deras nya motsvarigheter, men kostar fortfarande som sigmas nyare modeller begagnat, pga att dom är ovanligare. Sigma och tamron gör inte längre objektiv med Pentax-K bajonett. Jättetråkigt tycker jag! Alternativt är att försöka hitta Pentax egna 80-200/2.8 (gamla modellen, väldigt ovanlig och fortfarande 8-10k begagnad). Nu börjar dom visserligen göra en ny modell av detta objektiv, men hur många vill lägga 20k+ på ett objektiv?

Samma med ett flertal olika objektiv, tex tamrons senaste 150-600, görs inte till pentax.
En fördel med pentax är dock att man kan göra loppisfynd, gamla manuella objektiv för 30kronor som funkar bra än idag. Men det ser jag mer som en gimmick än något som är faktiskt användbart.

Köp pentax om du vet vad du köper dig in i för system, och du tror att du klarar dig med dom objektiv som finns. Dom gör fina kameror, hög kvalitet och vädertätning i världsklass, men har ett mindre utbud av objektiv, och en mycket mindre begagnatmarknad.
Är du dessutom nybörjare finns det ju en fördel att välja ett märke som är vanligare, ifall man vill ha hjälp eller kolla guides på youtube etc. Jag hade satsat på Canon eller Nikon, (eller tittat på spegellöst, men det är ju en helt annan diskussion).

Köpa begagnat är verkligen fel väg att gå!
Ett splitt nytt instegs kamerahus, med kitzoom, som har den senaste tekniken, ligger inom din budget, utvecklingen går fort framåt, så begagnat är ofta "ute", gammal teknik.
Märkesvalet är mindre viktigt, alla håller idag lika hög standard, välj det du tycker ligger bra i dina händer, med funktioner/inställningar enkla att förstå, avvakta med inköp av stora klumpiga objektiv, lär dig först hantera kamerahuset med kitzoomen!
Undvik att köpa ett kamerahus, som du tycker är klumpigt, gå in för så kompakt istället, annars blir kamerahuset snart lämnat hemma.
Någon surrar om batterigrepp (?), troligen ingenting för dig som nybörjare, det gör kamerahuset ännu klumpigare, undvik liknande töntiga tillbehör!
Imp. faktorn med stort klumpigt kamerahus tillhör gångna tider, några har inte upptäckt det ännu, - det är en hög klass på dina färdiga bilder, som blir den verkliga imp. faktorn!

Ett splitt nytt instegs kamerahus, med kitzoom, som har den senaste tekniken, ligger inom din budget, utvecklingen går fort framåt, så begagnat är ofta "ute", gammal teknik.
Märkesvalet är mindre viktigt, alla håller idag lika hög standard, välj det du tycker ligger bra i dina händer, med funktioner/inställningar enkla att förstå, avvakta med inköp av stora klumpiga objektiv, lär dig först hantera kamerahuset med kitzoomen!
Undvik att köpa ett kamerahus, som du tycker är klumpigt, gå in för så kompakt istället, annars blir kamerahuset snart lämnat hemma.
Någon surrar om batterigrepp (?), troligen ingenting för dig som nybörjare, det gör kamerahuset ännu klumpigare, undvik liknande töntiga tillbehör!
Imp. faktorn med stort klumpigt kamerahus tillhör gångna tider, några har inte upptäckt det ännu, - det är en hög klass på dina färdiga bilder, som blir den verkliga imp. faktorn!

Ja och eftersom vi numera inte vill imponera på andra med stora kameror så ska vi ist imponera på varandra med små kameror….eller ska vi ta bilder.

Jag önskar jag hade råd att köpa ett MB-D10 för de gånger jag ska fota med monterad blixt i höjdformat stående på huk lutandes över nån stol, allt för att imponera…….

Hej, jag ska köpa min första systemkamera för att fortsätta mitt intresse för foto :) och behöver tips och råd på en bra systemkamera för nybörjare ( har fotat lite då och då med en polares kamera ) ska helst ligga runt 3000 till 5000 :)

Kollade runt lite hemma på internet och kollade lite på Canon EOS 1200D.

Har även åkt in till 2 butiker på första butiken rekommendera dom SonyA58 och snackade om att Sony är bästa märket om du inte ska köpa en kamera för över 10000.

medans på andra rekommendera dom Canon EOS 1200D eller EOS 100D, och att Canon var bäst.

Skulle vara Nice att få lite tips av folk som vet lite och inte är säljare :)

Med din budget bör du satsa bör du satsa som flera andra nämnt på något begagnat.
Fotografi är en materialsport och 3-5 000 kr är inte mycket i det här sammanhanget.
Försök att hitta något där det ingår en normalzoom.

Det finns ju många typer av systemkameror numera. De mer traditionella dSLR från Nikon, Canon m.fl. Sedan har vi en hel drös så kallade spegellösa från t.ex. Fuji, Sony, Olympus, Panasonic.

Spegellöst får väl benämnas den senaste trenden. Fördelen är att det är mindre att släpa på. Det gör att kameran har chans att få följa med oftare. De klarar det mesta numera med bra bildkvalitét. Deras svaghet är följande fokus, fotografera snabba sporter samt mer avancerad blixtfotografering.
En dSLR typ Canon eller Nikon är mer allround men är också klumpigare och väger normalt sett mer. Fördelen med att välja någon av de senare är att det finns mängder av dem och mycket begagnade objektiv, blixtar mm. du kan köpa billigt jämfört med att köpa nytt.
Så åk till någon större affär och kolla in vad som känns bra. Sedan skall du ta dig ordentlig funderare på vad du är intresserad av att fotografera. Kanske är det spegellösa alternativet det bästa, kanske behöver du en dSLR. Det kan bara du avgöra.
Det viktigaste är nog att reglagen sitter där du är bekväm med dem och att kameran känns bra i dina händer.

Tycker du har helt fel där. Vad är fel på att köpa begagnat? Kamerahusen sjunker i pris som bojsänken. Tekniken på t.ex. dSLR har inte gjort så stora framsteg de senaste 3 åren.
Man skall inte sitta och kika på skärmen i 100% upplösning. Man skall snarare titta på resultaten från olika kameror utskrivna i ett normalt format.
Om jag mycket sällan gör utskrifter större än A3 är det ett bra format att jämföra i.
Då visar det sig att min iPhone ger ett bra resultat, det gör också min numera antika Canon 1DMKIIN, eller min Fuji X-PRO-1. Det är svårt att se skillnad på vad de återger med vad min 5DMKIII klarar. I princip omöjligt att se någon skillnad.
Om kameran skall vara kompakt eller inte är en smaksak. Framförallt skall man välja kamera efter vad man vill fotografera.
Mer kompakt är inte alltid en fördel. Häng ett 500/4 IS på en Fuji XT-1 med adapter förstår du vad jag menar.
Det här med imp-faktorn för stå för dig. Jag har aldrig ens tänkt i de riktningarna när jag valt kamera.
Jag väljer utifrån att en viss kamera är det bästa verktyget för ett visst ändamål.

Så bör också vår trådskapare göra. Vad man köper är ett verktyg som skall kännas bra att jobba med och kunna leverera bra resultat inom de områden han är intresserad av.
Begagnad eller inte, vem bryr sig. Dagens slutare klar ofta 150 000 exponering. Många säljs redan när de gjort 10 000. Så de kan gå många mil till.

Det ligger en Nikon D7100 till försäljning på fotosidan för 5000,-, det är ju Nikons nuvarande toppmodell inom APS-C. Komplettera med 35mm normalobjektiv eller nåt kitobjektiv för en femhundring så har du en väldigt bra kamera (faktiskt den bästa Nikon har att bjuda på inom vissa typer av foto). Det är klart den inte går ner i fickan, men det är ett exempel på hur prisvärt det kan vara att köpa begagnat.

Tycker du har helt fel där. Vad är fel på att köpa begagnat? Kamerahusen sjunker i pris som bojsänken. Tekniken på t.ex. dSLR har inte gjort så stora framsteg de senaste 3 åren.
Man skall inte sitta och kika på skärmen i 100% upplösning. Man skall snarare titta på resultaten från olika kameror utskrivna i ett normalt format.
Om jag mycket sällan gör utskrifter större än A3 är det ett bra format att jämföra i.
Då visar det sig att min iPhone ger ett bra resultat, det gör också min numera antika Canon 1DMKIIN, eller min Fuji X-PRO-1. Det är svårt att se skillnad på vad de återger med vad min 5DMKIII klarar. I princip omöjligt att se någon skillnad.
Om kameran skall vara kompakt eller inte är en smaksak. Framförallt skall man välja kamera efter vad man vill fotografera.
Mer kompakt är inte alltid en fördel. Häng ett 500/4 IS på en Fuji XT-1 med adapter förstår du vad jag menar.
Det här med imp-faktorn för stå för dig. Jag har aldrig ens tänkt i de riktningarna när jag valt kamera.
Jag väljer utifrån att en viss kamera är det bästa verktyget för ett visst ändamål.

Så bör också vår trådskapare göra. Vad man köper är ett verktyg som skall kännas bra att jobba med och kunna leverera bra resultat inom de områden han är intresserad av.
Begagnad eller inte, vem bryr sig. Dagens slutare klar ofta 150 000 exponering. Många säljs redan när de gjort 10 000. Så de kan gå många mil till.

" Mer kompakt är inte alltid en fördel. Häng ett 500/4 IS på en Fuji XT-1 med adapter förstår du vad jag menar. "

Var det inte en nybörjare, som ville ha råd?
Du argumenterar om ett teleobjektiv 500/4, ur egen synvinkel, mycket långt ifrån vad en nybörjare kan tänkas behöva!

Nytt är alltid bäst, både i pris och i senaste teknik, visst, det nya är inte evigt nytt, men nyare än begagnat om några år.
Antalet exponeringar, som kamerahuset klarar av, är det minsta bekymret, det är sensor tekniken som utvecklas, för varje ny genaration

Du räknar upp tre mycket bra pro kamerahus, inte tal om annat, men en nybörjare klarar sig utmärkt i flera år, med en splitt nytt instegs kamerahus, för nästan inga pengar alls.
Jag ger råd, utefter trådskaparens förutsättningar/behov, inte efter mina egna förutsättningar sedan 60-talet, inte heller efter din förmodade långa erfarenhet!

Nytt är alltid bäst, både i pris och i senaste teknik, visst, det nya är inte evigt nytt, men nyare än begagnat om några år.

Visst, nytt är alltid bäst, men det är sällan som det är mest prisvärt. Samma kamera som går att köpa ny i affär eller på nätet går att köpa begagnat för några tusenlappar mindre. Och de kameror som var top-of-the-line för några år sedan kostar idag, begagnat, ungefär lika mycket som den fabriksnya instegskameran.

Vad behöver man för att ta en bild i världsklass? Bländare, slutare och iso-inställning. Vilken kamera ger dig enklast tillgång till dessa reglage? Är du genuint intresserad av lära dig fotografi eller vill du bara "ta bättre kort"?

Efter dessa frågeställningar är besvarade är du i stort sett hemma.

En billig instegs-dslr har alla inställningsmöjligheter för att ta en bild som har potential att bli världskänd. Kan man inte ta fantatiska bilder med en enkel instegs-systemkamera så kan man inte ta bra bilder helt enkelt. Finns ingen anledning att köpa en dyrare och mer avancerad systemare som förstakamera.

Sen kan man diskutera objektiv också, en fast ljusstark normal är förstås att rekommendera nybörjaren så denne inte tröttnar innan denne ens kommit igång.

Samma kamera som går att köpa ny i affär eller på nätet går att köpa begagnat för några tusenlappar mindre.

Mycket intressant!
Var kan jag köpa en ny kamera, men till "begagnat pris", dvs. för några tusenlappar mindre?
För att vara diskret, säkrast skicka ditt svar via min mail. :) :)

Jag köpte en ny instegskamera när jag började fota. En Canon 1100D.. tog helt ok bilder men jag bytte upp mig efter ett år och då var det panik! TA INTE Lars råd och köp det senaste, sjukt ovärt!

Köp en bättre kamera begagnat för samma pris.. klart att den är bättre?

Vill du köpa en ny opel corsa för 130 000?

eller en begagnad Volvo Combi för 130 000?

(nu gillar jag ifs Opel =) Men TS fattar nog poängen)

Nu har jag Canon men någon tipsade ovan om en Nikon variant med ett fast 50mm, DET ÄR ett mkt bra tips, köp en semi pro kamera med ett fast objektiv. Där har du KVALITE, skit i zoomen sånna bilder kan du typ ta med iphonen...

*Edit d7100 med ett 35 mm objektiv, det är ett bra val!

Mycket intressant!
Var kan jag köpa en ny kamera, men till "begagnat pris", dvs. för några tusenlappar mindre?
För att vara diskret, säkrast skicka ditt svar via min mail. :) :)

Exempel:
*Nikon D3200 på Tradera, just nu 1999 kr.
*Nikon D3200 på eBay, 2140 kr.
*Nikon D3200 på Scandinavian photo, 2999 kr.

Nu är D3200 en rätt billig kamera redan från början, så skillnaden blev bara en tusenlapp, men räknat i procent är skillnaden 25-30%.

Exempel:
*Nikon D3200 på Tradera, just nu 1999 kr.
*Nikon D3200 på eBay, 2140 kr.
*Nikon D3200 på Scandinavian photo, 2999 kr.

Nu är D3200 en rätt billig kamera redan från början, så skillnaden blev bara en tusenlapp, men räknat i procent är skillnaden 25-30%.

Fast nu va väl poängen med att köpa begagnat att undvika just instegsmodellerna, och köpa tex en D7100 begagnad för 4.5-5k istället för att köpa en ny för 8k. Eller en D7000 för 3.5k.

Men förstår tanken!

Välj med hjärtat.

Expressen eller Aftonbladet , Saab eller Volvo. Nu pratar jag Canon eller Nikon. Kläm , läs på nätet och kolla tester på de olika produkterna . Så gjorde jag innan jag blev Nikonitist!

OBS! Köp endast objektiv i butik så du kan testa dem noggrant på din egen kamera så de inte fel-fokuserar innan köp. Inget roligt att hålla på o skicka iväg kamera och objektiv i veckor för kalibrering..

Och glöm ej, PRISJAKT OCH PRICERUNNER ÄR DIN BÄSTA VÄN! Kolla alltid där hur prisnivåerna ligger innan köp. Sen ska man inte handla från en butik man aldrig hört talas även om de har ett lågt pris, men du förstår säkert.

Lycka till!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar