Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

tips på en bra systemkamera för nybörjare

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag köpte en ny instegskamera när jag började fota. En Canon 1100D.. tog helt ok bilder men jag bytte upp mig efter ett år och då var det panik! TA INTE Lars råd och köp det senaste, sjukt ovärt!

Köp en bättre kamera begagnat för samma pris.. klart att den är bättre?

Vill du köpa en ny opel corsa för 130 000?

eller en begagnad Volvo Combi för 130 000?

(nu gillar jag ifs Opel =) Men TS fattar nog poängen)

Nu har jag Canon men någon tipsade ovan om en Nikon variant med ett fast 50mm, DET ÄR ett mkt bra tips, köp en semi pro kamera med ett fast objektiv. Där har du KVALITE, skit i zoomen sånna bilder kan du typ ta med iphonen...

*Edit d7100 med ett 35 mm objektiv, det är ett bra val!

Välj system. Om du nu har Canon har du tagit första steget in i fällan. Om du väljet Nikon eller Canon spelar ingen roll. När du köpt på dig blixtar och ett antal objektiv sitter du där. Det blir grymt dyrt att byta system och skaffa samma prylar i det nya märket.

Vad gäller fasta objektiv så är de oftast bättre än zoomar. Fast de är mycket mindre flexibla. Zooma med fötterna tar mycket mer tid än att skruva på en zoom.
Så helst skall man ha lite av båda. Ett par fasta och ljusstarka som 35/1,4 och 85/1,2. Sedan zoom för minst 24-70, 70-200 och gärna 100-400. Då kan man säga sig ha ett komplett system.
Samtidigt har man satt sig ordentligt i skiten. Att byta till den andra sidan kostar en förmögenhet.

När jag köpte min Pentax K-5 hade jag länge kollat upp de nya instegsmodellerna men insåg att det var väl ändå bättre att lägga pengarna på en bättre begagnad kamera i klassen över instegsmodellerna. Har inte ångrat det en sekund. Att det föll på en Pentax K-5 för min del handlar om att jag är friluftsmänniska och är ute i ur och skur och ville ha en väderskyddad kamera.

Men som sagt, kläm och känn på olika modeller, vad känns bäst för dig?
Och köp hellre en bättre kamera begagnad istället för en ny instegskamera. Ta hjälp utav en fotokunnig kompis som kanske har lite koll på hur kameran ska kännas och arbeta så du inte köper en kamera som börjar bli sliten eller har något begynnande fel.

Lite annan syn ...

Många kloka tankar har sagts i tråden men jag ser ett annat alternativ:

Köp en begagnad instegskamera "snorbilligt" på typ tradera och håll dig till Canon eller Nikon.

Motivering:
När du fotat i ett år så vet du om detta är ett bestående intresse eller inte plus att du vet vad du vill ha ut av ditt fotograferande och vad du kräver av din kamera.
Då kan du välja din riktiga kamera så den passar ditt verkliga behov.

Canon/Nikon: Enbart för att utbudet av objektiv är så stort så du kan prova dig fram även där.

Tex borde du kunna få tag på en Canon 1100D med en kit-glugg + ett fast 50mm 1.8 till ca 2000 SEK.

Med denna utrustning kan du fota/filma och lära dig grunderna samtidigt som du "tar reda" på dina framtida behov för en blygsam peng.

MVH
Lamby

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar