Annons

Tips på blixt till Nikon D7100!!!

Produkter
(logga in för att koppla)

jhogstrom

Ny medlem
Hej fint folk!

Jag har tröttnat något extremt på den inbyggda blixten i min kamera och funderar därför på att köpa mig en extern blixt. Tyvärr är jag inte särskilt insatt i just detta med blixtar så jag undrar om någon har erfarenhet/tips på en bra blixt runt 1500-2500 kr?!

Vore jättetacksam för alla tips och råd när det kommer till köp av blixt!!

Ha de gött!!

Hej fint folk!

Jag har tröttnat något extremt på den inbyggda blixten i min kamera och funderar därför på att köpa mig en extern blixt. Tyvärr är jag inte särskilt insatt i just detta med blixtar så jag undrar om någon har erfarenhet/tips på en bra blixt runt 1500-2500 kr?!

Vore jättetacksam för alla tips och råd när det kommer till köp av blixt!!

Ha de gött!!

Hej

Kolla in SB-400 för allt i världen, den är jättebra. Den kan sitta monterad för jämnan och tar inte mycket uppmärksamhet eftersom den är så liten och lätt. Skaffa en blixtdiffuser och vinkla den rakt upp och du får kalasbra bilder. Den är förstås inte så mångsidig som en SB-600/700/800/900 men är grymt bra i det den kan. Jag har en SB-800 också och den vill jag inte vara utan heller men jag använde 400an som min enda blixt i flera år innan jag önskade något mer och blev med en 800, den största fördelen är den trådlösa möjligheten och kunna rikta den lite hur som helst, men när det kommer till ljusstyrka räcker det utan vidare med en 400 anser jag, den klarar 4-5 bilder i normala hemmiljöer innan den behöver ladda upp sig igen.

Lycka till!

Hans

Det är ju olika, men till det jag oftast använder blixten lär inte en SB-400 förslå. Dessutom faller den på att den inte går att vrida runt huvudet på samma sätt. Jag blir faktiskt lite irriterad ibland på att min SB-800 inte går att vrida hela varvet. Den bristen är dock åtgärdad på SB-700 och SB-900/910.

(eskil23 ovan menar nog SB-700 för övrigt. SB-600 utgick ur sortimentet för flera år sedan.)

(eskil23 ovan menar nog SB-700 för övrigt. SB-600 utgick ur sortimentet för flera år sedan.)

Nej, jag menar SB-600. Digicom säljer dem fortfarande nya för 2595kr.
Jag har en SB-600 som jag har köpt begagnad. Det är den billigaste Nikon-blixten som är pratiskt användbar (går att styra trådlöst, går att vinkla åt alla håll). Mindre blixtar som SB-300 och SB-400 har bara TTL-läge och går inte att styra trådlöst, varken med Nikons CLS eller med trådlös utlösare. Dessutom kan de inte riktas i sidled.

Verkar synnerligen dumt att köpa en SB-600 när man kan få en nyare och bättre SB-700 billigare ;)

Ah, den är billigare numera. Då så.

De största skillnaderna mellan SB-600 och SB-700 är att den sistnämnda kan agera master medan den förstnämnda å andra sidan fungerar på halvantika kameror som D1, D100 och FA. Inget som är relevant om man har tänkt hänga den på en D7100.

Jag hade definitivt gått på en SB700, jag har både en SB-600 och en SB-900. 600:an använder jag uteslutande som fjärrblixt ihop med CLS-systemet och får stå inställd i detta läget hela tiden. CLS fungerar suveränt, iaf inomhus och för amatörer. Har man börjat använda CLS ser man snart möjligheterna vid alla möjliga tillfällen.
700:an har dessutom lättanvända menyer som kommer väl tillpass när man växlar mellan kameramonterad och fjärrblixt, bara att ställa om en liten knapp.

[EDIT] Såg just nu att SB-400 inte finns längre och har blivit ersatt av SB-500, den börjar säljas kommande vecka. men att läsa ut om den fungerar fullt ut i CLS-systemet är en läsning i den högre akademiska skolan. Nikon skriver ju aldrig att någonting inte fungerar, bara att det och det fungerar ihop med nånting annat på något krångligt vis, och så får man dra slutsatserna själv om möjligheten finns eller inte.
Tittar man på produktbilderna förefaller det som SB-500 kan användas som fjärrblixt med D7100 CLS-system. Det sitter en knapp på blixten med de rätta märkningarna :)

Senast ändrad:
SB-400 är värdelös. Den är bara lite bättre än den inbyggda eftersom den kan riktas uppåt. Där slutar utvecklingsmöjligheterna. Den är för svag för många sammanhang och kan inte kombineras med andra blixtar, fjärrutlösas eller ställas manuellt. Min hamnade i byrålådan länge och sedan har jag för mig att jag gav bort den. En enda fördel gentemot andra blixtar är att den är liten men har man systemkamera brukar inte det vara prio ett.
Har SB-600, SB-800 och SB-910 och är nöjd med alla. När jag bara behöver en är SB-910 det självklara valet, mycket tack vare dess lättmanövrerade reglage. Om priset är viktigt kan du kolla in mellansegmentet från Nissin eller andra som tillverkar blixtar kompatibla med Nikon.

Tack för alla tips!!!! Kollar runt överallt nu på framförallt SB700!

Av intresse undrar jag bara hur typ en blixt som Yongnuo YN-565EX står sig mot SB700?! Eller har ni några andra tips förutom just Nikonblixtarna?

Blixtar av andra fabrikat fungerar säkert också, men om - om - det skulle uppstå några problem med synk eller t ex CLS, så står man där utan hjälp. Har man bara Nikon-grejor rakt igenom kan inte Nikon slingra sig undan vid kompatibilitetsproblem.
Det är anledningen till att jag satsar på originaldelar, även om det kanske kostar några kronor mer. Fast alla mina Nikongrejor har fungerat utan problem så jag har aldrig haft anledning att testa tesen i verkligheten.

Kolla upp SB-500, den är alldeles pinfärsk och lite billigare. (500:- ) men saknar zoom. Det påverkar räckvidden, om du använder zoomobjektiv. Dock har den lysdioder, användbara om man videofilmar (hur bra den nu är, återstår att testa ut i så fall)

Senast ändrad:
Såg att du redan har beställt. Men för folk som söker råd, så rekommenderar jag Yongnuo YN-560-III. Har 4st och funkar riktigt bra. Sen att dom är mycket billigare (vettigare pris för en sak som skall blixtra).

Dock kände jag inte till 560-TX... den skall jag verkligen skaffa, så jag slipper springa runt och ändra en jädrans massa, innan jag är nöjd :p

Jag har en Yongnuo 568 (som motsv. ~SB900) till min D7000. Jag är än så länge väldigt nöjd med denna kombination. Blixten finns att få för ~1200SEK

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar