Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Tips om vilken Nikonsystemkamera för sportfotografering
- Trådstartare Mickekung
- Start datum
Fredrik AVT
Aktiv medlem
I regel efterfrågas flera korsformade AF punkter och snabb serietagning och i sämre ljus även bra ISO möjligheter. Skall bilderna tryckas i A4 och betraktas på nära håll eller skrivas ut större eller beskäras är många mp bra att ha.
Sett till detta finns givetvis proffshusen D3/D3s där D3 ligger på 17-20.000:- beg. Marginellt enklare D700 för ca 11-13.000:- beg. Dessa är alla i fullformat/35mm/FX.
Går man ner i sensorformat (DX) men i övrigt samma prestanda i all väsentlighet finns D300/300s som ligger runt 5-7000:- beg. Sensorn har marginellt mer brus än D7000 (se nedan) och 1-2 steg mer brus än FX kamerorna men klarar ISO 3200 galant. Samma AF som D3/3s/D700 men kanske lite mindre avancerad AF processor (oklart).
Ett halvt steg ner från D300s i AF prestanda men med bättre sensor ligger D7000. Denna skulle jag nog köpa ny för 9000:- då besparingen på denna beg är ganska obetydlig. Inte samma bps som ovan kameror men rätt rask ändå.
Glöm inte bort att optiken är lika viktig den. Den måste fokusera snabbt och gäller detta även i sämre ljus föreslås antingen ljusstarka fasta eller f/2,8 zoom som t ex 70-200/2,8 AF-S VR. Den äldre, inte VRII, fungerar lika bra på crop (DX) kamerorna som den nyare VRII då den senare ffa är bättre i kanterna på FX. 70-200/2,8 AF-S VR (version ett) går loss på ca 10.000:- beg.
Sett till detta finns givetvis proffshusen D3/D3s där D3 ligger på 17-20.000:- beg. Marginellt enklare D700 för ca 11-13.000:- beg. Dessa är alla i fullformat/35mm/FX.
Går man ner i sensorformat (DX) men i övrigt samma prestanda i all väsentlighet finns D300/300s som ligger runt 5-7000:- beg. Sensorn har marginellt mer brus än D7000 (se nedan) och 1-2 steg mer brus än FX kamerorna men klarar ISO 3200 galant. Samma AF som D3/3s/D700 men kanske lite mindre avancerad AF processor (oklart).
Ett halvt steg ner från D300s i AF prestanda men med bättre sensor ligger D7000. Denna skulle jag nog köpa ny för 9000:- då besparingen på denna beg är ganska obetydlig. Inte samma bps som ovan kameror men rätt rask ändå.
Glöm inte bort att optiken är lika viktig den. Den måste fokusera snabbt och gäller detta även i sämre ljus föreslås antingen ljusstarka fasta eller f/2,8 zoom som t ex 70-200/2,8 AF-S VR. Den äldre, inte VRII, fungerar lika bra på crop (DX) kamerorna som den nyare VRII då den senare ffa är bättre i kanterna på FX. 70-200/2,8 AF-S VR (version ett) går loss på ca 10.000:- beg.
Mesch
Aktiv medlem
jag har 2 st
nikon Dx AF-s 18-55mm 1:3.5-5.6G
tamronAF70-300mm 1:4-5.6 TELE-MACRO (1:2)
(Har planer på att köpa en till denna Nikon AF-S DX 18-200/3,5-5,6G IF ED VR II)
En D300 är väl det naturliga steget upp från D80 annars skulle jag nog satsa på ett bättre objektiv.
D700 gör ju att teleobjektiven blir kortare
Det får väl ses som något dåligt i sportfotosammanhang även om det är en mkt bra kamera.
Vilket objektiv det bör bli beror ju på vilken sport det rör sig om
Senast ändrad:
Mesch
Aktiv medlem
D7000 har bra ISO prestanda som är bra vid sport då du kan ta upp ISO, har dock förstått att D300 kan sätta AF något snabbare och lite mer precis, vilket också är bra till sport, men jag hade nog valt D7000. Själv väntar jag på en D300 ersättare, men det kan ju dröja
Jag väntar på en D700 ersättare, den verkar ju vara något lite kortare väntan på.
Fast man vet ju aldrig vad Nikon får för sig.
Fredrik AVT
Aktiv medlem
jag har 2 st
nikon Dx AF-s 18-55mm 1:3.5-5.6G
tamronAF70-300mm 1:4-5.6 TELE-MACRO (1:2)
(Har planer på att köpa en till denna Nikon AF-S DX 18-200/3,5-5,6G IF ED VR II)
Visserligen kan 18-55 erbjuda snabb AF i bra ljus men det är väl ffa din Tamron som är ditt sportobjektiv och detta har inte så snabb AF överlag. Jag skulle nog i första hand uppgradera objektiven. Det bästa är förstås att ersätta Tamronet med antingen en beg Nikkor 70-200/2,8 AF-S VR för ca 10.000:- eller ett nytt Sigma 79-200/2,8 OS HSM för lite under 10.000:-. På mer begränsad budget och lite sämre skärpa vid 200mm och bl 2,8 skulle jag föreslå en beg Sigma 70-200/2,8 HSM i någon version för kanske 4000-4500:- beg (pruta ner till detta annars). Just Sigmas HSM eller Nikons AF-S motorer kan erbjuda snabbare autofokus. Jag skulle föreslå att du började i den ändan snarare än att i första hand byta kamerahus.
Helmetrock
Aktiv medlem
Inget av dina objektiv är bra till sport och särskilt inte 18-200.
Satsa hellre pengarna på ett bra objektiv till att börja med och vänta med att köpa kamerahuset tills du får råd med bättre grejer.
Som sagt ett Sigma 70-200 eller ett Nikon 85/1,8 eller så beroende på viken sport det handlar om.
Sen måste jag vara lite negativ. Sportfoto är något av det mest utrustningskrävande som finns och sportfotografer använder den allra dyraste utrustningen till det yttersta hela tiden. Har du inte råd att köpa på dig ordentliga grejer är risken att du lägger en hög tusenlappar på utrustning som nästan men inte riktigt gör sitt jobb och då är det ju 100 % pengar i sjön. Då tycker jag att det är bättre att gå på matcherna och titta och istället fota något annat mindre krävande med grejerna du har.
Undvik dock 18-200, enda fördelen framför de två du har är att du inte kommer att behöva byta objektiv lika ofta. Satsa hellre de pengarna på ett som ger dig bättre bildkvalité och mer ljusstyrka.
Satsa hellre pengarna på ett bra objektiv till att börja med och vänta med att köpa kamerahuset tills du får råd med bättre grejer.
Som sagt ett Sigma 70-200 eller ett Nikon 85/1,8 eller så beroende på viken sport det handlar om.
Sen måste jag vara lite negativ. Sportfoto är något av det mest utrustningskrävande som finns och sportfotografer använder den allra dyraste utrustningen till det yttersta hela tiden. Har du inte råd att köpa på dig ordentliga grejer är risken att du lägger en hög tusenlappar på utrustning som nästan men inte riktigt gör sitt jobb och då är det ju 100 % pengar i sjön. Då tycker jag att det är bättre att gå på matcherna och titta och istället fota något annat mindre krävande med grejerna du har.
Undvik dock 18-200, enda fördelen framför de två du har är att du inte kommer att behöva byta objektiv lika ofta. Satsa hellre de pengarna på ett som ger dig bättre bildkvalité och mer ljusstyrka.
Mesch
Aktiv medlem
Grymt TACK alla!
Jag köper objektiv först och jag har fått en hel del bra info om objektiv/husen!
Sporterna är Paintball och hundsport Både ute och inne
Ljusstarka objektiv och sedan ett hög-iso presterande kamera (D7000)
Iso-egenskaperna är det retar mig mest med min D80.