Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips om manuellt läge och er väg till fotot

Produkter
(logga in för att koppla)
Termen analog kan nog ha mycket olika betydelse. Om jag fotar med film, framkallar den och sedan skannar filmen samt publicerar den på nätet så är det nog det vi oftast menar.
Ett steg längre i kedjan var ju om jag gjorde pappersbilder och sedan skannade dem i stället. Då har ju ytterligare ett mycket viktigt steg tagits analogt. Det krävsmycket skicklighet för att få fram den där optimala analoga papperskopian. Det var ju i den processen som Ansel Adams gjorde sina mirakel.

Själv håller jag på att renovera en stor båt. Här kan man behöva översätta en analog givare till en digital, fast det den digitala gamla modellen måste igen översättas till den modell som GPS skärmar och annan utrustning kan förstå.
Det är lätt att tro gränsen mellan analogt och digitalt är knivskarp. Fast tänker man efter lite inser man att den inte är det. Gråzonen är faktiskt väldigt stor.

Det krävs ingen elektronik för att använda order analog...

Definition: Analog
of, relating to, or being a mechanism or device in which information is represented by continuously variable physical quantities

Det behövs ingen elektronik för digital heller.

Ursprunget till ’digital’ kommer väl från att räkna på fingrarna. Digit = Finger.

När man räknar på fingrarna har man bara heltal (till skillnad från det analoga/kontinuerliga).

Det behövs ingen elektronik för digital heller.

Ursprunget till ’digital’ kommer väl från att räkna på fingrarna. Digit = Finger.

När man räknar på fingrarna har man bara heltal (till skillnad från det analoga/kontinuerliga).

Det där låter kryptiskt. Digitalt innebär ju i princip ett eller noll. Kanske har någon beskrivit det som endera visar man ett finger eller så gör man inte det.
En dator har transistorer som endera är på eller av. Därför beskrivs saker i form av i eller noll.
Det har funnits en form av datorer mycket längre men dessa var analoga.

Jag hoppas alla vet var uttrycket bug kommer från. Vi brukar ju se det som ett fel i ett program. Något som inte kan få programmet att utföra sina instruktioner korrekt.
IT industrin är full av skrönor.

Fast det är ju inte ursprunget.
När de första stora datorerna föddes på slutet 40-talet och början av 50-talet var det rum fyllda med elektronrör. Transistorn fanns ännu inte. Om en större insekt som en nattfjäril kom in satte de sig gärna på elektronrören. Nattfjärilar dras ju till ljus.
Då gick gärna de varma rören sönder och datorn slutade fungera. cSedan fick man leta var buggen hade satt sig.

Datahistoria för historiker kommer nog bli ett hett område en vacker dag.

Det där låter kryptiskt. Digitalt innebär ju i princip ett eller noll. Kanske har någon beskrivit det som endera visar man ett finger eller så gör man inte det.
En dator har transistorer som endera är på eller av. Därför beskrivs saker i form av i eller noll.
Det har funnits en form av datorer mycket längre men dessa var analoga.

Jag hoppas alla vet var uttrycket bug kommer från. Vi brukar ju se det som ett fel i ett program. Något som inte kan få programmet att utföra sina instruktioner korrekt.
IT industrin är full av skrönor.

Fast det är ju inte ursprunget.
När de första stora datorerna föddes på slutet 40-talet och början av 50-talet var det rum fyllda med elektronrör. Transistorn fanns ännu inte. Om en större insekt som en nattfjäril kom in satte de sig gärna på elektronrören. Nattfjärilar dras ju till ljus.
Då gick gärna de varma rören sönder och datorn slutade fungera. cSedan fick man leta var buggen hade satt sig.

Datahistoria för historiker kommer nog bli ett hett område en vacker dag.

Blanda inte ihop digitalt och binärt :)

Digitalt betyder bara att signalen beskrivs med siffror och inte med tex spänningsnivå.

Som Mats skrev. Ettor och nollor. Finger, inget finger.

Lagringen är digital.

Jag gissar att sensorn faktiskt är analog i grunden. Men att det översätts till digitalt på vägen.

Pixlarna lagrar en analog signal. Det sitter en A/D-omvandlare per pixelrad på sensorn.

Det är f ö därför man får bandning, pixlarna läses ut radvis och A/D-omvandlarna är svåra att få lika.

Lagringen är digital.

Jag gissar att sensorn faktiskt är analog i grunden. Men att det översätts till digitalt på vägen.
Ja, en elektronisk bildsensor är inte ett dugg digital. Fotodioderna (eller vad man vill kalla dem) ger ifrån sig olika mycket spänning beroende på hur mycket ljus de träffas av. (Egentligen är det en laddning per fotodiod beroende på ljusnivå; laddningen avläses med en spänningsnivå som resultat). Därefter går signalen till en (eller flera) analog-till-digital-omvandlare (förkortat AD-omvandlare) varefter den digitala signalen lagras på ett datamedium.

Jag har hoppat över en hel del i kedjan ...

Blanda inte ihop digitalt och binärt :)

Digitalt betyder bara att signalen beskrivs med siffror och inte med tex spänningsnivå.

Siffrorna skickas väl som en kombination av spänningsnivåer?

Analog inom elektroniken betyder att signalen är kontinuerlig (atminstone på en nivå högre än kvantfysiken), t.ex. en radiovåg, medan en digital signal består av ett pulståg av olika spänningsnivåer.

Språkets utveckling beror på att ett stort antal människor enas om en betydelse.

Begreppet analog kamera är synonymt med filmkamera oavsett om någon räknat på fingrarna eller att bilden registreras genom mekanik och kemi.

Före jul försökte någon hitta på en ny bokstavskombination för att ersätta DSLR och hittils har det inte riktigt flygit.

Ja, en elektronisk bildsensor är inte ett dugg digital. Fotodioderna (eller vad man vill kalla dem) ger ifrån sig olika mycket spänning beroende på hur mycket ljus de träffas av. (Egentligen är det en laddning per fotodiod beroende på ljusnivå; laddningen avläses med en spänningsnivå som resultat). Därefter går signalen till en (eller flera) analog-till-digital-omvandlare (förkortat AD-omvandlare) varefter den digitala signalen lagras på ett datamedium.

Numera sitter väl AD-omvandlaren på sensorn, så signalen från sensorn är digital, så några dugg digital är den.

Språkets utveckling beror på att ett stort antal människor enas om en betydelse.

Begreppet analog kamera är synonymt med filmkamera oavsett om någon räknat på fingrarna eller att bilden registreras genom mekanik och kemi.
Som rätt ofta utvecklas språket lite konstigt för att det är mest okunniga människor som "utvecklar det" och numera är det ännu värre och går fortare eftersom i stort sett alla man publicera sig. Förr var det bara folk som hade språkutbildning som kunde publicera sig.

Före jul försökte någon hitta på en ny bokstavskombination för att ersätta DSLR och hittils har det inte riktigt flygit.
Vilken bokstavskombination var det?

Siffrorna skickas väl som en kombination av spänningsnivåer?

Analog inom elektroniken betyder att signalen är kontinuerlig (atminstone på en nivå högre än kvantfysiken), t.ex. en radiovåg, medan en digital signal består av ett pulståg av olika spänningsnivåer.

När jag växte upp var filmkamera en sådan som användes för rörliga bilder.

Vi i Sverige ser ju film på bio (eller tv).

Motsatsen var stillbildskamera.

När jag växte upp var filmkamera en sådan som användes för rörliga bilder.

Vi i Sverige ser ju film på bio (eller tv).

Motsatsen var stillbildskamera.

Wikipedia håller fast vid ”min” definition av filmkamera
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Filmkamera

En filmkamera är en typ av kamera som producerar film, det vill säga många bilder i snabb följd efter varandra, som vid uppspelning i samma följd ger en upplevelse av kontinuerlig rörelse

Jag försökte få fram att när man i dagligt tal säger digitalkamera, så menar man en kamera där bilden lagras med hjälp av digital elektronik. Ordet elektronik är underförstått. Om man då bara byter digital mot analog, blir betydelsen bildlagring med analog elektronik. Men så fungerar inte en stillbildskamera med film i.

Den är samtidigt digital, bilden är ju uppdelad i distinkta diskret uppräkningsbara punkter men initialt är värdet lagrat analogt som en spänningsnivå före A/D-omvandlarna.

En digital matris med analoga värden.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar