ANNONS
Annons

Tips om manuellt läge och er väg till fotot

Produkter
(logga in för att koppla)
Så sant :)
Såvitt jag vet så är det inte bevisat än att kvantdatorer faktiskt fungerar (med överlagrade tillstånd alltså) det finns många skeptiker som ifrågasätter dem.. :)
Moores lag gäller inte längre...

Kvantdatorer finns. Vem säger att de inte fungerar?

Moores lag har dödsdömts många gånger.

Det här är en riktigt underhållande tråd tycker jag. Det som slår mig är ju hur olika man tycker och vilka olika utgångspunkter man har och har haft. Det finns ju knappast något rätt eller fel heller, så chansen att man kan lyssna lite på varann utan att nödvändigtvis råka i luven på varann borde vara hyfsad i jämförelse med trådar som berör många andra ämnen.

Men det går säkert att bli djupt oense här med om man verkligen anstränger sig lite
:).

Jag kollar in lite senare och ser om det ändå inte lyckats spåra ur.

Lärde mig genom att sätta kamerans bildvisning på svartvitt och sedan använda sunny-16 regeln där saker i direkt solljus blir korrekt exponerade (iso 100, 1/100s, f16 och varianter på den exponeringen tex iso 100, 1/800s, f5.6). Du lär dig då riktning och intensitet hos ljuset.

Inga videos från min sida, jag tog massa bilder enligt ovan och experimenterade.

Exempel med sunny 16 (1/3200s, f2.8, iso 100)
https://www.flickr.com/photos/inmoduslux/35365434522/in/dateposted-public/

Ursäkta att jag lånar tråden. Jag har funderat på detta kring sunny 16.

Finns det någon liknande ”lathund” som fungerar när man fotograferar med speedlight ?. Exempelvis dagtid/mörkerfoto.

Eller är det helt enkelt automatiken man får köra på för att få bästa resultat ?.

Tänker på snabb fotografering med bästa resultat, där man kanske inte direkt har tid på sig att ställa in korrekt exponering.

(Fotografering utomhus där man inte har något direkt att studsa blixtljuset i)

Känns utmanande, och kanske inte optimalt. Men ändå intressant.

När man fotograferar med blixt och har bråttom så är TTL-automatik överlägset bekvämast.

Om man vill fotografera helt manuellt så ställer man in bländaren med hjälp av formeln bländare = ledtal / motivavstånd.

I båda fallen ställer man normalt in slutaren på kortaste blixsynkroniseringstiden.
(Överkursen kommer senare).

Jag kör nästan alltid manuellt.
Man tar någon el. några provexponeringar och kollar resultatet, framförallt histogrammet.
Efter några års träning så sitter exponeringen oftast bäst med den metoden.
Lite paradoxalt så fungerar den manuella metoden oftast bäst när ljuset är lurigt och växlande. Hjärnan är smartare än vilken kamera (dator) som helst.

Det där låter kryptiskt. Digitalt innebär ju i princip ett eller noll. Kanske har någon beskrivit det som endera visar man ett finger eller så gör man inte det.
En dator har transistorer som endera är på eller av. Därför beskrivs saker i form av i eller noll.
Det har funnits en form av datorer mycket längre men dessa var analoga.

Jag hoppas alla vet var uttrycket bug kommer från. Vi brukar ju se det som ett fel i ett program. Något som inte kan få programmet att utföra sina instruktioner korrekt.
IT industrin är full av skrönor.

Fast det är ju inte ursprunget.
När de första stora datorerna föddes på slutet 40-talet och början av 50-talet var det rum fyllda med elektronrör. Transistorn fanns ännu inte. Om en större insekt som en nattfjäril kom in satte de sig gärna på elektronrören. Nattfjärilar dras ju till ljus.
Då gick gärna de varma rören sönder och datorn slutade fungera. cSedan fick man leta var buggen hade satt sig.

Datahistoria för historiker kommer nog bli ett hett område en vacker dag.

Här har ni dagens dos av totalt värdelöst vetande: Min pappa lödde ihop en TV i det matrum han gjort om till Radio och TV-verkstad runt 1955-56. Jag följde det bygget med stort intresse.

Jag kommer än idag ihåg beteckningen på några av de då vanligaste rören han använde i denna TV: PCL81 och ECF83. Fråga mig inte varför.

Jag hade en halvgalen lärare på högstadiet som bott i USA länge och enligt egen utsago både var kompis med Billy Graham (berömd väckelsepredikant för de som inte mött det namnet tidigare) och personligen hade mött Jesus inte en utan två gånger. Han tvingade oss att rabbla Gamla Testamentets profeter utantill så nu undrar jag varför i hele h-vete jag inte glömt hela denna radda av Jesaja, Jeremia, Hesekiel, Hosea, Joel, Amos, Obadja, Jona, Mika, Nahum, Habbakkuk, Sefanja och Haggai, Sakarja och Malaki, när jag ofta glömmer mycket av vad jag ska ha i affären mellan bostad och affär.

Det vore ju klar bättre om det hade varit något vettigare jag kommit ihåg istället. Jag kommer ihåg detta trots att både mina stalinistiska föräldrar och andra klassföräldrar var i uppror mot indoktrineringen.

Fubderade lite på Flash Gordons:
"En dator har transistorer som endera är på eller av. Därför beskrivs saker i form av i eller noll."

Men det är inte helt sant, transistorerna har cykler med uppladdningstid o urladdningstid.
För att inte hamna i odefinierade lägen så styrs när man skall läsa värdena med klockpulser.
Men det har ingen betydelse för textens del.

Men det går säkert att bli djupt oense här med om man verkligen anstränger sig lite
:).

Jag kollar in lite senare och ser om det ändå inte lyckats spåra ur.

Här har ni dagens dos av totalt värdelöst vetande: Min pappa lödde ihop en TV i det matrum han gjort om till Radio och TV-verkstad runt 1955-56. Jag följde det bygget med stort intresse. ... Det vore ju klar bättre om det hade varit något vettigare jag kommit ihåg istället. Jag kommer ihåg detta trots att både mina stalinistiska föräldrar och andra klassföräldrar var i uppror mot indoktrineringen.

Du verkar åtminstone göra ditt bästa för att få tråden att spåra ur ...

Tyvärr, det blir inte mer rätt för att du upprepar det.
Jodå, tjatar jag länge nog kommer du också inse att jag har rätt.

Poängen är alltså att när man säger digitalkamera, så syftar man inte på sensorn, eftersom den är lite både analog och digital, utan på hur bilderna lagras. Det man egentligen menar är att lagringen sker med digital elektronik.

Elektronik är underförstått i det hela. Alltså blir elektronik också underförstått när man säger att man använder en analog kamera. Men den lagrar inte bilder med analog elektronik, eller någon annan elektronik heller, för den delen. Den kan innehålla elektronik, som kan vara helt analog (typ min gamla Canon EF) eller huvudsakligen digital (som min EOS 30), men den elektroniken lagrar inte bilden. Bilden lagras i filmen, och där är det på kemisk väg.

Så för att korrekt uttrycka vad man egentligen vill säga får man förklara att kameran lagrar bilden med analog vaddetnuärförnågot, men det blir ju tokigt, eftersom filmens karakteristiska egenskap inte är att den är analog.

Om digitalkamerorna borde vi kanske istället säga att vi fotograferar med en elektronisk kamera, och lämna dess digitala natur därhän. Fast då blir några förvirrade och tror att min gamla Canon EF också är en elektronisk kamera (den har ju elektronisk exponeringsmätare och (delvis) slutarstyrning), men det slutar där. Alltså är det en analog elektronisk kamera för film, där min EOS 30 är digitalkamera, fast för film, den också.

Fotografera med film är alltså bättre än fotografera analogt. Kamera för film är bättre än analog kamera.

Att sen inte folk kommer att ändra sig bara för att jag har rätt är jag väl införstådd med.

[...]
Fotografera med film är alltså bättre än fotografera analogt. Kamera för film är bättre än analog kamera.

Att sen inte folk kommer att ändra sig bara för att jag har rätt är jag väl införstådd med.

Å så finns det ju anala kameror, så kallade rektoskop.
Där kan man snacka om vägen till fotot (rubriken för tråden), som är liksom bakifrån.

Fubderade lite på Flash Gordons:
"En dator har transistorer som endera är på eller av. Därför beskrivs saker i form av i eller noll."

Men det är inte helt sant, transistorerna har cykler med uppladdningstid o urladdningstid.
För att inte hamna i odefinierade lägen så styrs när man skall läsa värdena med klockpulser.
Men det har ingen betydelse för textens del.

Kretsen är digital för att den lagrar digala värden. Att transistorn är analog ändrar inte detta.

Jodå, tjatar jag länge nog kommer du också inse att jag har rätt.

Poängen är alltså att när man säger digitalkamera, så syftar man inte på sensorn, eftersom den är lite både analog och digital, utan på hur bilderna lagras. Det man egentligen menar är att lagringen sker med digital elektronik.

Elektronik är underförstått i det hela. Alltså blir elektronik också underförstått när man säger att man använder en analog kamera. Men den lagrar inte bilder med analog elektronik, eller någon annan elektronik heller, för den delen. Den kan innehålla elektronik, som kan vara helt analog (typ min gamla Canon EF) eller huvudsakligen digital (som min EOS 30), men den elektroniken lagrar inte bilden. Bilden lagras i filmen, och där är det på kemisk väg.

Så för att korrekt uttrycka vad man egentligen vill säga får man förklara att kameran lagrar bilden med analog vaddetnuärförnågot, men det blir ju tokigt, eftersom filmens karakteristiska egenskap inte är att den är analog.

Om digitalkamerorna borde vi kanske istället säga att vi fotograferar med en elektronisk kamera, och lämna dess digitala natur därhän. Fast då blir några förvirrade och tror att min gamla Canon EF också är en elektronisk kamera (den har ju elektronisk exponeringsmätare och (delvis) slutarstyrning), men det slutar där. Alltså är det en analog elektronisk kamera för film, där min EOS 30 är digitalkamera, fast för film, den också.

Det fanns elektroniska videokameror som lagrade filmen analogt.

Jag vet inte vart du vill komma men att en digital kamera har massor med analoga komponenter gör inte kameran mindre digital.

Kretsen är digital för att den lagrar digala värden. Att transistorn är analog ändrar inte detta.
jo jo

Men att säga att en transistor är på eller av är inte korrekt.
Stresskör din dator i ett riktigt värme och kyla test så kommer den troligtvis inte att starta vid -50. (vi förutsätter att den överlever vilket inte alla gör) Och komponenters varians är en orsak om man ligger för tight på gränserna för vad elektroniken klarar av, speciellt vid kylproven.

Det fanns elektroniska videokameror som lagrade filmen analogt.
Och även stillbildskameror som lagrade bilder elektromagnetiskt men inte digitalt. (Stillvideo).

Jag vet inte vart du vill komma men att en digital kamera har massor med analoga komponenter gör inte kameran mindre digital.
Jag tycker att det är helt OK att kalla en kamera med en bildsensor som lagrar bilder digitalt för en digitalkamera, men det gör ju inte en kamera som lagrar bilder på en filmremsa analog som någon slags motsats till den digitala kameran.

Du verkar åtminstone göra ditt bästa för att få tråden att spåra ur ...

Trevligt att just du läser med en sådan koncentration vad jag skrivit men du kan nog inte ge mig hela äran för att ha fått denna tråd att fullständigt spåra ur. Även andra har kommit en bra bit från ämnet som ju handlade om "Tips om manuellt läge och er väg till fotot och det långt innan jag tittade in här för ett bra tag sedan. Men du är ursäktad för det lilla snedsteget för det blir ju lätt så när man bara läser det senaste inlägget och kommer in på "ett bananskal".

Någon är nära Andromeda-galaxen och andra börjar prata om "6 feet under". Tråden hade nog nästan gått hela varvet runt när man började tala om analogt och digitalt och t.o.m. om "radiorör" och gamla datorer.

Elektronrören kom upp med "Gordons" referens till radiorören och de är ju intressanta, för de kan väl uppträda både binärt (till och från) och analogt i de fall där man vill ha sådana möjligheter att styra elektronerna. Men även rören är väl moderna om man jämför med reläer som även dessa, före rörens tid, kunde användas i logiska sammanhang. Vill man vara generös så kan man väl även se dessa som en enkel föregångare till datorerna.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Elektronrör

Det är många associationer igång i denna tråd och jag slås ju av att även andra gör referenser som man ibland undrar över hur de egentligen kommit till. Antingen kan man leka ordningsman och bli upprörd över det eller så ser man istället det fantastiska och kreativa i just en sådan process och det är ju den rörligheten som också ska till på "vår väg till fotot". :)

Jag tycker den här tråden är både rolig och kreativ om man är det minsta öppen för det. Den roligaste på länge.

Transistorer

En transistor är en elektronisk komponent som i grunden styr analoga signaler. En mycket vanlig användning av transistorer är förstärkning av en analog signal. Andra typer av transistorer används som switchar i digital elektronik.

Båda dessa användningsområden förekommer i digitalkameror.

Å så finns det ju anala kameror, så kallade rektoskop.
Där kan man snacka om vägen till fotot (rubriken för tråden), som är liksom bakifrån.

Menar du ungefär så här?

Bilden finns på Stockholms Digitala Stadsmuseums webb och har originaltexten: "Serafimerlasarettet, undersökning rektroskopi" f.ö. en mycket populär bild bland de skolelever som råkat hitta den vid arbete på webben.

http://digitalastadsmuseet.stockhol...Id=5000&search=(IPTC187 contains(SSME014780))))

Notera att det faktiskt inte var jag som gjorde skit av hela tråden. Det hade redan hänt. :)

Bilagor

• SSME014780S.JPG
    SSME014780S.JPG
    97.4 KB · Visningar: 9
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar